Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

'Mensen worden onzeker van reizen met de ov-chipkaart'

Home

DORIEN PELS en REDACTIE ECONOMIE

Interview Onderzoeker Jasper van Kuijk wil informatie zichtbaar maken

Jasper van Kuijk was bezig met een promotieonderzoek naar de acceptatie van nieuwe technieken, toen de ov-chipkaart zijn aandacht trok. De industrieel ontwerper dook erin met een groot onderzoek, waarvan de resultaten in februari al bekend werden. Maar de betrokkenen gaven er weinig ruchtbaarheid aan.

"Ik zag toen al, in 2010, dat de ov-chipkaart veel weerstand opriep. Ik dacht: er ligt voldoende theorie op gebied van industrieel ontwerpen die hierbij kan helpen. Heel veel meer kritiek wilden de partijen die met het elektronisch reizen bezig waren, niet. Het kostte ons een jaar voor we iedereen om tafel hadden. Ook al omdat er zoveel partijen bij betrokken zijn, vervoersbedrijven, maar ook alle lokale overheden.

"Het onderzoek is gefinancierd door het ministerie van verkeer en waterstaat. Ook de vervoersbedrijven deden een kleine bijdrage. Dat was symbolisch: we wilden vooral dat ze naar de presentatie kwamen. En dat deden ze ook allemaal."

Met zijn studenten is Van Kuijk, die ook cabaretier is en ooit winnaar van het Camerettenfestival, erin gedoken. Wat was er allemaal mis?

"Als je mensen een nieuwe techniek wil laten accepteren, moet je zorgen dat ze het voordeel ervan ondervinden. Toen de ov-chipkaart in gebruik werd genomen, zaten er nog veel oneffenheden in het systeem. Het gevolg is dat de eerste gebruikers, meestal mensen die wel zin hebben in iets nieuws, direct teleurgesteld raakten. Ze dachten: we hebben een kaart voor het hele openbaar vervoer. Maar zo bleek, als ze met een bij het Amsterdamse GVB of Rotterdamse RET gekochte kaart de trein wilden nemen eerst de kaart bij de NS te moeten activeren. Zelfs formulieren in moesten vullen bij de balie. Dat is nu veranderd, je kunt als je geld op de kaart hebt gezet bij alle vervoerbedrijven inchecken. Maar de toon was al gezet."

Jullie hebben ook geobserveerd hoe mensen omgaan met de ov-chipkaart. Wat zagen jullie?

"Mensen worden onzeker van reizen met een ov-chipkaart. Ze kunnen niet zien of ze zijn ingecheckt, ze zien niet hoeveel geld er is afgeschreven. Een papieren treinkaartje bevat veel informatie. Je ziet hoeveel je reis kost, of je eerste of tweede klas zit, waar je naartoe gaat. Bij de ov-chipkaart moeten mensen maar hopen dat het klopt. Ze zien pas of ze het goed hebben gedaan als de conducteur de chip leest. Een van mijn studenten heeft nagedacht hoe je die informatie dan wel zichtbaar kunt maken. Bijvoorbeeld met een app op de mobiele telefoon, met een dun LCD-schermpje, of met e-papier waar ook e-readers van gemaakt zijn. De NS zijn hier heel erg in geïnteresseerd."

Wat zijn jullie verbetervoorstellen?

"Wij noemen onze ov-chipkaart 'Entree', met een duidelijke vormgeving voor alle vervoerbedrijven. Je stapt een duidelijk zichtbare - in ons ontwerp roze - drempel over zodat je niet vergeet in of uit te checken. Voor de bus en tram moet je eigenlijk niet hoeven uitchecken, je zou dat automatisch moeten maken. In Londen is dat al zo."

Er wordt gezegd dat de techniek al achterhaald is. Gaan we allemaal inchecken met de bankpas of smartphone?

"Het komt eraan, hoe snel durf ik niet te zeggen. Nog maar een klein percentage smartphones is hiervoor geschikt. Ook de inchecksystemen zijn hiervoor al te gedateerd. Met de bankpas inchecken lijkt technisch iets makkelijker, vooral voor toeristen kan het een oplossing zijn."

Lees verder na de advertentie

Hoe reis je vanaf vandaag?

Wie vanaf vandaag wil reizen met de trein moet een ov-chipkaart aanschaffen en opladen. Er moet minstens twintig euro borg op staan. Die gaat eraf als de reiziger vergeet uit te checken. Dit om fraude te voorkomen. Het bedrag is terug te vragen bij NS.

Handiger is een persoonlijke kaart aan te vragen. Daar hoeft maar tien euro borg op te staan. Ook kunnen reizigers hun ov-chipkaart koppelen aan de bankrekening zodat die automatisch wordt opgeladen.

Het dichtst bij het kopen van het oude treinkaartje is de aanschaf van een wegwerpchipkaart. Die kan gekocht worden in de automaat op het station. Wel zit daar voortaan een standaard toeslag op van één euro.

Deel dit artikel