Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

'Kranten bevestigen de rolpatronen'

Home

Joost van Velzen

Mannen (serieus) en (lachende) vrouwen die deze week in Trouw zijn afgebeeld. © Trouw

Mannen zijn geslaagde carrièretijgers in maatpak, vrouwen zitten thuis, luchtig gekleed, mooi te wezen. Kijk maar in de krant. Dat is, mild gechargeerd gesteld, de uitkomst van een onderzoek van sociologe Niraï Melis.

De onderzoekster, gespecialiseerd in het onderwerp emancipatie, vergeleek honderden foto's uit diverse Nederlandse kranten en ontdekte grote verschillen in de manier waarop mannen en vrouwen staan afgebeeld. De cijfers zullen een gruwel zijn voor feministen. Zo worden mannen volgens Melis veel vaker in een werkomgeving of in de publieke ruimte vastgelegd dan vrouwen (70 tegen 7 procent). Vrouwen verschijnen juist veel vaker (53 procent) in de privésfeer voor de lens dan mannen (9 procent). Ook ontdekte Melis dat mannen en vrouwen ánders in beeld worden gebracht. 'Vrouwen staan vrijwel altijd lachend of met een sexy blik op foto's, terwijl mannen allerlei verschillende emoties tonen', aldus een passage uit de resultaten van het onderzoek, dat Melis deed voor Stichting Burger Onderzoek in samenwerking met mediaplatform VIDM (Vaker In De Media).

Hoe ging u te werk?
"We hebben in totaal 625 foto's uit de landelijke Nederlandse kranten geknipt. Doordeweekse kranten en weekendkranten. Die heb ik op een bord aan de muur gehangen en de mensen bestudeerd die erop stonden. Vervolgens ben ik gaan vergelijken en tellen. Zo simpel was het."

Wat viel u daarbij vooral op?
"Bijvoorbeeld dat vrouwen op foto's in kranten vaak niet actief spreken, maar luisteren. Ook opmerkelijk vond ik dat op veel meer mannen- dan vrouwenfoto's het lijkt of de fotograaf is uitgenodigd in plaats van dat die het initiatief nam. Het gaat dan om foto's waarop mannen, vaak in pak, aan het werk zijn. Ik telde 140 mannenfoto's van zo'n situatie tegen slechts 15 vrouwenfoto's. Verder staan er weinig niet-blanke mensen op de foto en staan vrouwen twee keer vaker met een of meerdere blote lichaamsdelen in de krant. Mannen zijn veel vaker zichtbaar in de media dan vrouwen. 65 procent van de onderzochte foto's is man, 35 procent is vrouw."

Conclusie: Nederlandse kranten doen het dus behoorlijk goed.
"Hoezo?"

Omdat kranten de werkelijkheid moeten tonen. En die is dat mannen vaker topposities bekleden en dus vaker het nieuws bepalen.
"Maar dat komt puur door de beeldvorming. Volgens mij is 47 procent van de werkende bevolking vrouw. Dat zie ik in kranten niet terug. Als media mensen anders zouden portretteren, dan denk ik dat dat invloed heeft op het bedrijfsleven en zal leiden tot het gemakkelijker doorstromen van vrouwen naar topposities."

Is het eigenlijk een puur Nederlands verschijnsel, dat 'achterstellen' van de vrouw door ons, de krant?
"Ik heb ook buitenlandse kranten bekeken en die weer naast de Nederlandse gelegd. Mijn voorlopige conclusie is dat vrouwen er in kranten hier minder goed vanaf komen dan in veel andere Europese dagbladen. Wel tonen Nederlandse kranten gemiddeld iets meer getinte mensen en ook worden vrouwen hier in advertenties minder vaak ingezet dan in de ons omringende landen. Maar het aantal vrouwen dat in Nederland bijvoorbeeld 'nadenkend' op de foto staat is 0,4 procent, terwijl dat in Europese kranten 6 procent is."

Lees verder na de advertentie
Vaak spreken vrouwen op krantenfoto's niet. Ze luisteren

Deel dit artikel

Vaak spreken vrouwen op krantenfoto's niet. Ze luisteren