Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

'Kleinere klassen zijn niet altijd bevorderlijk voor leerlingen'

Home

De grootte van een klas heeft geen invloed op de leerprestaties van de leerlingen. De verkleining van klassen werkt niet. Dat blijkt uit onderzoek door de Universiteit Antwerpen, zo meldt de universiteit dinsdag.

Bij 3.415 leerlingen uit het vierde leerjaar van het basisonderwijs in Vlaanderen bleken de resultaten van een leesvaardigheidstest niet uitgesproken uiteen te lopen, ondanks dat zij in klassen van verschillende omvang zaten.

Aspecten die wel een effect hebben op prestaties zijn onder meer geslacht, leeftijd, sociale en economische status en de taal die leerlingen thuis spreken, blijkt uit het onderzoek. In de onderzochte Vlaamse scholen was ook het percentage Nederlandstaligen in de klas van belang.

Wilt u de reacties op dit artikel lezen? Registreer u hier voor een proefperiode van twee maanden.

Het plaatsen van reacties is voorbehouden aan de betalende abonnees van Trouw. Kijk hier voor een overzicht van onze abonnementen.

Het bekijken en plaatsen van reacties is voorbehouden aan onze betalende abonnees. Kijk hier voor een overzicht van onze abonnementen.

Als betalend abonnee kunt u een reactie plaatsen op dit artikel. Deze is alleen zichtbaar voor andere (proef)abonnees.

Om uw reactie te kunnen plaatsen, hebben we uw naam nodig. Ga naar Mijn profiel


Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.

Deel dit artikel

Advertentie