Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

'Juf' houdt zich schrap tegen de hoofddoeklobby

Home

Paul-Kleis Jager

De Vliegerschool, een basisschool in de Haagse Schilderswijk, staat het dragen van hoofddoekjes in de les niet toe. Een vader van een achtjarig meisje kwam daar, met steun van de Stichting Haags Islamitisch Platform, tegen in het geweer. Inmiddels is een flinke strijd ontbrand. Een gesprek met beide kampen.

In het hoofddoekjesdebat domineren de stoere, goedgebekte, doorstuderende moslimmeiden. Zij kiezen 'heel bewust' voor de islamitische hoofdbedekking en zijn daar trots op. Probeer er dan nog maar iets van te zeggen. Maar hoe zit het eigenlijk met de vrije wil van al die gehoofddoekte meisjes op de basisschool?

,,Natuurlijk hebben kleine meisjes het niet voor het kiezen'', zegt directeur Rina Vijlbrief van de openbare Vliegerschool in de Haagse Schilderswijk. ,,Ze moeten van hun vader, dat is de enige reden.'' En ook bij de adolescente vrijwillige hoofddoekdraagsters heeft zij haar twijfels. ,,Er zijn meisjes die zijn kaalgeschoren door broerlief, zodat ze zich niet snel zonder hoofddoek op straat wagen. Ik kan me best voorstellen dat je in zo'n geval zegt dat je het zelf hebt gewild.''

De Vliegerschool heeft als enige school met veel islamitische kinderen in Den Haag (en misschien wel in Nederland) de regel dat hoofddoekjes in het leslokaal niet zijn toegestaan, net als petjes trouwens. Dat is al jaren zo, het staat in de schoolgids en het is goedgekeurd door de medezeggenschapsraad. Iedereen die zijn kind komt inschrijven, krijgt het te horen. Maar onlangs kwam een vader in het geweer tegen deze 'aantasting van de godsdienstvrijheid'. Hij had een lijst met zestig adhesiebetuigingen van ouders verzameld.

Er zijn heel goede redenen voor het verbod, of liever gezegd de 'afspraak', zegt Vijlbrief. ,,De moskee roept op om meisjes die geen hoofddoek dragen te corrigeren. Dat wil zeggen dat kinderen elkaar moeten verraden, en dat niet-draagsters worden gepest en voor gek worden gezet. We krijgen hier oud-leerlingen huilend over de vloer omdat ze op hun huidige school dag in dag uit voor hoer worden uitgemaakt door hoofddoekmeisjes. 'Ik hoef het niet van mijn ouders, maar ik kan niet meer tegen dat pesten', heb ik ook wel gehoord. Er komt kortom altijd gelazer van, en dat willen we hier niet. Dit moet een plek zijn waar kinderen ervaren hoe het is om in vrijheid op te groeien.''

Als er sprake was geweest van massaal verzet tegen het verbod, dan had Vijlbrief het allang opgegeven. Maar zij krijgt de afgelopen dagen juist veel steun van moeders en leerlingen. ,,Volhouden juf, roepen ze dan. 'Ik wil die bullshit niet op mijn school', zei een leerling. We zijn dus goed bezig denk ik dan, en dan kan het me ook niet zoveel schelen dat andere scholen dit niet doen. Veel moeders willen hun kind juist bij ons op school hebben vanwege deze regel, zij voelen zich daarbij thuis.''

Volgens Vrijbrief is het met de Vliegerschool gedaan als liberale vrijhaven, als zij ertoe wordt gedwongen hoofddoekjes toe te staan. ,,Dan valt er voor een grote groep onder onze ouders niets meer te kiezen terwijl de ouders die hoofddoeken willen nu ook al overal terecht kunnen, behalve bij ons.''

VERVOLG OP PAGINA 15

'Juf' houdt zich schrap tegen de hoofddoeklobby

VERVOLG VAN PAGINA 13

De meest 'grove ellende' krijgt ze over zich heen sinds de vader, Mustafa Dahdouihi, een Tunesische Hagenaar, zijn actie begon. ,,Wij zouden onze kinderen dwingen varkensvlees te eten en dat soort flauwekul.'' Volgens Vijlbrief heeft Dahdouihi, die steun krijgt van de Stichting Haags Islamitisch Platform, gefraudeerd met zijn handtekeningenlijst. ,,Er stond niet eens boven waar het over ging, en er is tegen mensen gezegd dat ze konden tekenen tegen de komst van een methadonbus in de buurt, of voor verkeersdrempels.''

Haar school heeft altijd rekening gehouden met de gevoeligheden van moslims. Zo zijn er voor de meisjes die niet samen met andere meisjes mogen douchen in het fraaie schoolgebouw aparte 'schaamdouches', en worden er voor schoolfeesten altijd inkopen gedaan bij de islamitische slager. Vorig jaar, toen kerst en ramadan in dezelfde periode vielen, is het kerstfeest - of tenminste de openbare variant daarvan - uitgesteld.

Moslims die beweren dat een hoofddoek ook voor kleine meisjes een heilige plicht is, zijn behoorlijk zwaar op de hand. In de Koran staat dat 'de vrouwen en dochters van de profeet en de vrouwen van de gelovigen' zich dienen te bedekken met 'iets van overkleding', om de andere sekse niet in verleiding te brengen. Over leeftijd meldt de Koran niets, maar volgens een gangbare interpretatie is de eerste menstruatie het sein om een dochter te sluieren.

Vijlbrief: ,,Dahdouihi heeft me gezegd dat hij ook wel weet dat een hoofddoek voor een meisje van acht niet hoeft. Maar dan kan ze er al vast wennen, zegt hij. Nou, dan doe je dat toch thuis, heb ek hem gezegd. Maar dat was natuurlijk ook weer niet goed.''

Dahdouihi - ,,op zichzelf een aardige man'' - is de laatste tijd radicaler geworden, volgens Vijlbrief. ,,Zijn vrouw droeg eerst een gewone hoofddoek, maar gaat nu alleen nog in een allesbedekkend gewaad met kijkgaasje de deur uit. ,,Hij bestond het ook om op een vergadering tegen de voorzitter van de medezeggenschapsraad, een vrouw, te zeggen dat een vrouw zonder hoofddoek een beest is.''

,,Vijlbrief liegt, er klopt niets van wat ze zegt'', reageert een opgewonden Dahdouihi. Het geknoei met handtekeningen, de ruzies om hoofddoekjes die schering en inslag zouden zijn, het is volgens hem allemaal onzin. ,,Op alle scholen in Den Haag gaat dit goed, waarom maakt zij dan zulke problemen?''

Alleen de opmerking over de chador van zijn vrouw is waar. Maar Dahdouihi heeft zijn vrouw niet tot deze Taliban-outfit verplicht, zegt hij met nadruk. ,,Wij zijn dit jaar naar Mekka geweest voor de hadj en daar heeft mijn vrouw veel chadors gezien. Daarom wil zij het nu ook, omdat ze dit gewoon leuk vindt. Je ziet steeds meer vrouwen met een chador op straat, dat is het mooie van Nederland, dat dit kan.''

Maar van vrijheid inzake de hoofddoek kan geen sprake zijn. Vrouwen en meisjes móeten een hoofddoek dragen, weet Dahdouihi zeker, want dat is een 'wet uit de Koran'. ,,Het geldt niet voor een achtjarige, maar je kunt nu eenmaal niet tegen een meisje van elf plotseling zeggen dat ze een hoofddoek moet dragen en moet gaan bidden. Zoiets doe je geleidelijk.''

De vraag of zijn dochter er wel aan wil wennen doet er ook niet toe. ,,Ik heb de plicht haar de wetten van het geloof bij te brengen. Mocht ze later geen hoofddoek willen dragen, dan heb ik daar geen schuld aan, en word ik op de Dag des Oordeels gespaard. Het gaat trouwens niet om de vraag of meisjes zeven, acht of elf zijn, want op de Vliegerschool mag een elfjarige natuurlijk ook geen hoofddoek.''

Hij zou natuurlijk ook zijn dochter naar een andere school kunnen sturen. Net als zijn andere dochter van elf, die op de islamitische Yunus Emre zit. Volgens Vijlbrief heeft Dahdouihi zijn jongste van deze school gehaald, nadat hij ruzie had gekregen met een leerkracht. Vijlbrief: ,,Het maakt ons niet uit waarom hij bij ons is gekomen, maar wij hebben hem toen wel gezegd wat de regels zijn.''

Dahdouihi: ,,Dat is alweer gelogen! Mijn jongste gaat naar de Vliegerschool, omdat het dichterbij is. Ik wist niets van het verbod, daar kwam ik pas na drie jaar achter. Dit is zonder medeweten van de medezeggenschapsraad in de schoolgids gezet. Vijlbrief liegt en is helemaal niet democratisch. Dit is de enige school in Den Haag met een hoofddoekjesverbod, een groot schandaal voor een vrij land als Nederland.''

Vrij is zijn geboorteland, Tunesië, in ieder geval niet, daar zijn hoofddoeken op school en op overheidskantoren verboden. Dat maakt het allemaal extra pijnlijk, zegt hij. Dahdouihi kwam in 1975 in Nederland en werkt als nachtportier in een hotel. ,,Mensen zoals ik komen hier niet alleen voor het geld, maar ook om vrij te ademen en te leven. Dat moet mevrouw Vijlbrief begrijpen.''

Hoe nu verder? Met de Haagse wethouder van onderwijs Pierre Heijnen (PvdA) moest Vijlbrief afspreken de zaak nog een keer aan de medezeggenschapsraad voor te leggen. Als er een meerderheid is voor het schrappen van de gewraakte bepaling, dan gaat Heij nen ervan uit dat dit ook gebeurt. Maar daar is Vijlbrief het niet mee eens. Zij wil de vraag 'wel of geen hoofddoek' niet in de medezeggenschapsraad in stemming brengen, maar na de vakantie aan alle ouders voorleggen. ,,In de medezeggenschapsraad zitten vier ouders, die het niet met elkaar eens zijn. Wij hebben vierhonderd ouders, bij zo'n zaak vind ik het beter om alle ouders erbij te betrekken. En dan wil ik dat ook leerlingen aan het woord komen.''

De Stichting Haags Islamitisch Platform overweegt om met Dahdouihi naar de rechter of naar de Commissie Gelijke Behandeling te stappen, als ze hun zin niet krijgen. Het is de hoofddoeklobby in de Schilderswijk uiteindelijk te doen om de macht, denkt Vijlbrief. Op andere scholen circuleren handtekeningenlijsten tegen gemengd schoolzwemmen en gemengde gymnastiek. Vijlbrief vermoedt dat Dahdouihi een pion is in een fundamentalistisch offensiefje in de buurt, dat waarschijnlijk onder regie staat van het platform en de El Islam-moskee in de Van der Vennestraat.

Vijlbrief: ,,Toen we op het stadhuis door Heijnen waren uitgenodigd had hij een meneer meegenomen die zich niet wilde voorstellen en die ook helemaal niet met mij wilde praten. Ik weet niet hoe het precies zit, maar kennelijk hebben ze bij ons de hoofddoekjes als aandachtspunt gekozen. En ik weet zeker dat ze hierna beginnen over het gymmen en zwemmen. En daarna is het sinterklaasfeest aan de beurt. Dahdouihi heeft al gezegd dat we daarmee op moeten houden. Er staat namelijk een kruis op die mijter en dat kan natuurlijk niet.''

Veel reacties van collega-directeuren heeft Vijlbrief niet gekregen, ook niet van scholen uit de wijk. En ook niet van de Vereniging Openbaar Onderwijs, die haar beleid afwijst. Voor de vereniging houdt het denken over hoofddoekjes op bij de frase in het 'standpuntenboekje' dat 'iedereen welkom is op een openbare school'. ,,Van een paar mensen heb ik gehoord dat ze het zonde van de tijd vonden om je hier druk over te maken. Maar dat waren mannen.''

Vijlbrief merkt dat na bijna 25 jaar Schilderswijk haar tolerantie voor intolerantie afneemt. Bijvoorbeeld wanneer een autochtoon Nederlands kind - ,,daar hebben we er nog zo'n tien van'' - van leerlingen te horen krijgt dat hij in de hel eindigt met zijn 'vieze varkenskop. Vorgig jaar hield een kind het voor gezien vanwege dit soort getreiter.

Oké, het zijn allemaal incidenten, maar het zijn inmiddels behoorlijk wat. ,,Een vader schold ons de huid vol omdat de jongens hier, zoals overal, samen onder de douche gaan na de gylmles. 'Jullie maken er homo's van', zei hij, 'geen wonder dat Nederland zo'n rotland is'. Ga alsjeblieft terug naar je eigen land, dacht ik even, maar dat zeg je dan natuurlijk niet.”

Deel dit artikel