Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

’Je eigen groep afvallen is verraad’

Home

Pauline Weseman

Een fundamentalist was ooit een Amerikaanse protestant die de fundamenten van zijn geloof veilig wilde stellen. Honderd jaar later zoekt Trouw naar sporen van hedendaags fundamentalisme. Vandaag: Gidi Markuszower. „De zionisten gaven joden weer trots.”

Voorafgaand aan het interview waarschuwt hij dat hij ’niet radicaal’ is. „Ik ben niet eens zo religieus, maar een gewone joodse, traditionele jongen met liberale ideeën.” Toch wordt de Amstelveense ondernemer Gidi Markuszower (32) – tot voor kort vijfde op de kandidatenlijst van de PVV voor de Tweede Kamerverkiezingen – gezien als radicaal figuur. Joden en niet-joden vallen over hem heen. Nederland kent door een gematigde vorm van jodendom geen joodse fundamentalisten, zei hoogleraar jodendom Judith Frishman onlangs in Trouw, maar wel een paar ’uitgesproken types’, zoals Markuszower, een ’heel radicaal iemand’.

Markuszower kwam in april in opspraak door een uitgelekte e-mail waarin hij als bestuurslid van de Nederlands-Israëlitische Hoofdsynagoge (NIHS) in Amsterdam schrijft dat joodse Nederlanders die het VN-rapport van rechter Goldstone verdedigen ’verklikkers’ zijn die in levenslange ban moeten worden gedaan. In het rapport uit september 2009 wordt Israël beschuldigd van oorlogsmisdaden in Gaza. Uit de mail van Markuszower: „In het oude Polen (waar mijn roots liggen), wisten we wel raad met dit soort verachtelijke joodjes. Die werden gewoon de shul (synagoge) uitgeplukt en uit het shtetl (dorp) geschopt; in het beste geval. In het ergste geval werden ze in de koude bossen van Oost-Europa achtergelaten en nooit meer teruggevonden.”

Kort na het uitlekken van zijn e-mail werd bekend dat Markuszower ooit is aangehouden met een vuurwapen in zijn bezit. „Maar ik had een wapenvergunning en ben niet veroordeeld.” Markuszower trok zich vervolgens terug als PVV-kandidaat. Eind mei bleek dat de werkelijke reden voor zijn vertrek een brief is van demissionair minister Hirsch Balin (binnenlandse zaken) aan PVV-leider Geert Wilders met belastende informatie van inlichtingendienst AIVD over Markuszower. De AIVD noemt hem ’een risico voor de integriteit van Nederland’, omdat hij betrokken zou zijn geweest bij een buitenlandse inlichtingendienst.

Nu, een paar maanden later, noemt Markuszower die brief ’politieke chantage’ van een ’politicus die zich op basis van leugens bemoeit met de kieslijst van een concurrerende partij’.

Hij heeft al zijn taken binnen de joodse gemeenschap neergelegd, vertelt Markuszower in het kantoor van zijn bedrijf voor financiële dienstverlening. Hij is geen lid en bestuurslid meer van de NIHS. „Ik had er geen zin meer in. Er waren zoveel mensen binnen de joodse gemeenschap die vervelende dingen over mij en de PVV zeiden. Het voelde ook een beetje als stank voor dank.” Daarvoor al trok hij zich terug als woordvoerder van Likud Nederland en als bestuurslid van Bij Leven en Welzijn, een adviesorgaan ter bescherming van de joodse gemeenschap. Zijn onderschepte e-mail noemt Markuszower nu een ’krankzinnige privémail’ waarvan de ’met opzet provocerende en satirische toon verkeerd is gevallen’. „De mail was te scherp geformuleerd. Dat had ik niet moeten doen. Ik had moeten begrijpen dat een mail uit kan komen.”

Bevatte de mail een kern van waarheid?

„Ik vind dat joden niet publiekelijk hun eigen groep moeten afvallen. Dat zie ik als verraad. Iedereen voelt zich bij verraad emotioneler dan bij andere misstanden. Die heftige emotie die mensen in mijn mail lezen wil ik best toegeven, maar ik pleit absoluut niet voor een joodse fatwa. Het Hebreeuwse cherem moet je niet met ’ban’ vertalen maar met ’royement’. Elke vereniging heeft regels. Als je die overtreedt, dan hoor je niet meer bij de club. Ik pleit er trouwens niet voor dat mensen geroyeerd worden, maar vraag joodse bestuurders om te onderzoeken of dat mogelijk is.”

Wat is het verschil met een ban? In beide gevallen worden critici toch buitengesloten?

„Een royement is milder, maar je moet de oproep niet zo serieus nemen. Zelfs al zou ik pleiten voor een ban, dan nog is de ban niet afdwingbaar, want het telt alleen voor mensen die vinden dat het telt.”

Wat vindt u van het VN-rapport van Goldstone?

„Ik vind Goldstone een politieke sul die zich liet misbruiken door de VN. Ook vind ik hem een discriminerende moordenaar die volgens mij als rechter in Zuid-Afrika zwarten ter dood veroordeelde terwijl blanken voor hetzelfde vergrijp milder werden gestraft. Het gevolg is een rapport waarin eenzijdig is gekeken naar het Gaza-conflict. De oorzaak van de Israëlische aanvallen op Gaza was dat Hamas drie jaar lang tienduizend raketten op Israël afvuurde. Elke regering heeft primair de plicht om zijn burgers te beschermen. Goldstone ontzegt Israël dat recht, maakt het land militair impotent, en delegitimeert het om bij een volgend conflict zijn burgers te beschermen.”

Heeft Israël niets misdaan?

„Het enige dat Israël heeft misdaan, is dat het veel te laat heeft ingegrepen, drie jaar lang zijn bevolking niet adequaat heeft beschermd. De doden in Gaza zijn verschrikkelijk, maar Israël heeft wel het morele gelijk aan zijn kant. In elke oorlog is er collateral damage (bijkomende schade). Als je het objectief bekijkt, kom je tot de conclusie dat Israël graag een akkoord wil en dat de Palestijnen en Arabische landen Israël geen plek in het Midden-Oosten gunnen. Ja, de Palestijnen verdienen ook een plek. Waar? Dat is aan de partijen.”

Door zijn joodse achtergrond en zijn familie in Israël is Markuszower begaan met het land. Al vindt hij de vele aandacht voor dit gebied ’niet terecht’. „Op de schaal van alle conflicten op de wereld, vind ik het een conflictje van niks. Het aantal doden aan beide kanten is verschrikkelijk, maar is 0,2 procent van alle oorlogsslachtoffers sinds 1948.”

Veel respect heeft Markuszower voor zionisten als Rav Kook en Ze’ev Jabotinsky en voor premier Netanyahu voor hun bijdrage aan Israël. Rabbijn Kook riep joden op Zion klaar te maken voor de komst van de Messias. Journalist Jabotinsky richtte de militaire, nationalistische Revisionistische Partij op en riep joden in Polen eind jaren dertig op voor Hitler te vluchten.

Markuszower: „Ik ben een vroegere leerling van Kooks gedachtengoed. Hij steunde toen als een van de weinige orthodoxe rabbijnen de staat Israël. Zijn messiaanse verwachting spreekt me niet aan, wel zijn mentaliteit van de mouwen opstropen. Voorheen waren joden gewend buigend rond te lopen. De zionisten gaven joden hun trots terug.”

In Nederland neemt de kritiek op Israël toe, ook onder joden. Wat vindt u daarvan?

„De joodse gemeenschap is afgestudeerd in struisvogelpolitiek. Het zijn vaak bange mensen. Het is nu niet makkelijk om tegen de stroom in te zwemmen, te zeggen dat je voor Israël bent. Veel joden zijn niet met Israël bezig of praten er liever niet over en hopen dat het tij zal keren. Zoals veel joden dat vaak hebben gehoopt, tot ze op een dag wakker werden en in de rij stonden voor Auschwitz.”

Uit onderzoek van het Nieuw Israelietisch Weekblad blijkt dat 2 procent van de joden PVV stemt. Dat ligt ver onder het landelijk gemiddelde van 15,5 procent. Waarom stemmen joden PVV?

„Dat moet je hen vragen. Ik denk wel dat het vrije Westen en alle mensen die een ander geloof aanhangen, beducht moeten zijn voor de islam. Er is geen gematigde islam. Het is een totalitaire ideologie die geen andere godsdienst tolereert en geweld verheerlijkt.”

Speelde uw joodse achtergrond een rol in uw keuze voor de PVV?

„Als de PVV een anti-Israël standpunt had, zou ik er niet op stemmen, maar ik vind ook dat de PVV de beste oplossingen heeft voor zorg, veiligheid, immigratie en islam. De PVV wil de mouwen opstropen. Ooit hoop ik weer terug te keren in de politiek, bij de PVV.”

Heeft u zelf last van de islam?

„Nee, maar ik ben geen vrouw, geen homo en draag geen keppeltje. Het gaat niet altijd om jezelf. Het gaat om de grondrechten, gelijkheid, vrijheid van meningsuiting. Er moet minder islam op straat komen. Ik vind dat ik als immigrant recht van spreken heb. Een immigrant moet net iets beter zijn best doen. Hij moet zich als gast bescheiden opstellen.”

De overgrote meerderheid van de joden stemt geen PVV. Volgens onder andere hoogleraar Frishman speelt mee dat Wilders’ opvattingen over het uitsluiten en deporteren van bevolkingsgroepen veel joden doen denken aan de Tweede Wereldoorlog.

„Ik word misselijk van deze vergelijking. Het is een vorm van Holocaustontkenning. Dit zeggen gekke, linkse joden die vergeten wat er echt gebeurd is. Wilders pleit toch niet voor het vergassen en deporteren van moslims? Ik zou nooit op een racistische partij stemmen. Niemand zegt dat moslims een ster op moeten doen en niet in parken mogen.

Wat wel te maken heeft met de oorlog, is dat veel joden zéggen dat het te maken heeft met de oorlog. Ze zijn eigenlijk bang voor antisemitisme, dat de polariserende effecten van de PVV op hen terugslaan. Ze zijn roomser dan de paus door te schermen met de oorlog, want daar kun je niet tegenop. Ik durf daar wel wat van te zeggen.”

Lees verder na de advertentie
"Veel joden praten liever niet over Israël en hopen dat het tij zal keren. Zoals veel joden eerder. Tot ze in de rij voor Auschwitz stonden." (MARK KOHN)

Deel dit artikel