Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

'In wereldtop van tuinmeubelen'/Frans Hartman, president-directeur Hartman Tuinmeubelen

Home

Frans Hartman (59), oprichter en hoogste man van de gelijknamige tuinstoelenfabriek, verlaat de hoofddirectie en wordt commissaris in het bedrijf. De vanouds als selfmade-man bekendstaande Hartman laat een bloeiende onderneming achter.

“Of ik de zaak met pijn in mijn hart verlaat? Tja, als je dit bedrijf hebt opgericht en dertig jaar lang hebt geleid, is dat niet niks. Maar de directie gaat in goede handen over. Negen maanden geleden hebben we mijn opvolger, R. Douma, speciaal met dit doel binnengehaald. Hij was al enthousiast, en is alleen maar meer enthousiast geworden.

De zaken gaan ook uitstekend. We hebben een heel mooi bedrijf opgebouwd. Van onze totale productie gaat 70 procent naar het buitenland. Het meeste binnen Europa, maar ook veel in Zuid-Amerika. Vanuit Argentinië leidt mijn zoon daar de activiteiten. Wereldwijd mogen we onszelf in elk geval tot de top-drie in deze branche rekenen.

Ik wil niet claimen dat we echt de allereersten waren die aan het einde van de jaren zeventig kunststof tuinmeubelen op de markt brachten, maar we waren wel nadrukkelijk aanwezig bij de boom in de jaren tachtig. Die overschakeling van traditionele meubelen uit buismateriaal naar kunststof meubelen is voor mij persoonlijk de spannendste tijd geweest. Een gigantische ommekeer, maar van meet af aan een succes. Het bedrijf heette toen nog Bemico. Aanvankelijk verkochten we ook alleen de meer hoogwaardige meubelen onder de naam Hartman.

Het grote verschil tussen 'buismeubelen' en kunststof meubelen in de tuin, is de levensduur. De eerste gaan slechts vier of vijf jaar mee, die van kunststof veel langer. Maar daar staat tegenover dat mensen meer geld uitgeven aan de inrichting van hun tuin. De tuincentra groeien als kool, ook nog eens geholpen door programma's als 'Eigen huis en tuin'. We hebben bovendien een behoorlijk volume in houten meubelen opgebouwd. Ook dat is een interessante consumententrend: terug naar de natuur.''

Deel dit artikel