Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

'Ik interesseer me ook voor vrouwen, en ik kook lekker'

Home

Marie Louise Schipper

Hij werd bekend door zijn foto's van het parlement en de vakbeweging. Zijn boek 'de Jordaan' uit 1965 wordt voor exorbitant hoge prijzen aangeboden. Maar Dolf Toussaint (74) is niet rijk geworden door zijn fotografie. Desondanks is hij geen ongelukkig mens: ,,Ik tel niet de dagen, ik tel het geluk.'

Tegenover het huis van de fotograaf is een antiquariaat gevestigd. ,,Laatst was ik daar', vertelt Dolf Toussaint. ,,Het Jordaanboek lag in de etalage. Ik vroeg aan de man achter de kassa hoeveel het boek moest kosten. Hij zei: '450 gulden'. Ik vroeg waarom het zo duur was. Toen antwoordde hij, dat het zeldzaam was. Is het niet de inhoud die het duur maakt, vroeg ik nog. Nee, zei hij, ik dacht van niet.'

,,Toen kwam de eigenaar binnen. Ik stelde voor, als hij me geld zou geven, om het boek te signeren. Misschien dat het dan in waarde zou stijgen. De eigenaar zei: 'Doe maar niet'.'

Toussaint was 38, toen hij het boek maakte. Op dat moment fotografeerde hij pas acht jaar. Was hij een laatbloeier met talent?

,,Talent kun je niet tegenhouden en hoef je ook niet op te leiden. Ik denk dat je eigen talent ondanks alles wel naar buiten komt. Talenten liggen duidelijk ergens op de loer om geholpen te worden. Onafhankelijke geesten zijn in alle opzichten de belangrijkste figuren in een cultuur. Dat geldt voor alle disciplines, ook voor de fotografie.' Toussaint vindt het peil van de fotografie in Nederland hoog. ,,Er zijn zeker twintig goede fotografen.' Hij heeft anderhalf jaar lesgegeven op de Rijksakademie. ,,Zij die het kunnen, doen het, en zij die het niet kunnen, geven les. Dat zei Shaw al. Oplichters, die leerkrachten. Die studenten konden niets. De meesten kwamen iedere week met dezelfde foto. Een van die jongens was zo handig om te zeggen dat Morandi ook al twintig jaar hetzelfde deed. Toen zei ik: 'Kom over twintig jaar maar terug'.'

Eind jaren zestig vroeg Vrij Nederland hem foto's te maken in het parlement. ,,Mijn werk is geen strategie. Ik reageer op verschijnselen. Mijn fotografie is niet kritisch, maar geeft wel inzicht in het spanningsveld dat er is. Je kunt niet achter de coulissen fotograferen, je kunt hooguit ruiken wat er is en dat erin leggen. Hoe lang ik voor Vrij Nederland heb gewerkt weet ik niet meer. Ik tel niet de dagen, ik tel het geluk. Geluk is een staat van zijn, die bepaald wordt door een innerlijke kracht die niet gemanipuleerd kan worden door anderen.'

Toussaint raakte door zijn werk in het parlement bevriend met Joop den Uyl. ,,Op mij kwam hij over als een man die bang was om openlijk en masse gewaardeerd te worden. Daar kon hij niet tegen. Als hij op het podium stond en de massa begon te juichen, werd hij duizelig. Den Uyl was in principe een humanist die zich noodgedwongen met de politiek moest bezighouden.'

Met Den Uyls opvolger, Wim Kok, heeft Toussaint nauwelijks contact gehad. ,,Ik wantrouw politieke leiders die niet schrijven. Kok schrijft niet. Zijn strategie is: ingrijpen en zijn zin doordrijven. Dat kan hij niet van tevoren meedelen. Ik heb hem altijd gezien als iemand die heel snel de slagroom van de pudding wil eten.'

Dagelijks volgt hij de politiek. De WAO-kwestie zit hem dwars. ,,Ik vind dat Kok er goed aan zou doen zijn excuses aan te bieden aan de WAO'ers. Dat kan hij zich permitteren met al zijn kwaliteiten. Lubbers heeft als minister- president de WAO bedacht. Kok wist ervan. De Koning als minister van sociale zaken ook. Lubbers zei altijd: 'Als de werkloosheidscijfers boven de 800 000 komen, treed ik af'. Dat was zijn grootste angst. WAO'ers vallen niet onder de titel 'werkloos'. Op die manier werd het aantal werklozen laaggehouden. Een diepe schande.'

Waar komt uw interesse voor politiek eigenlijk vandaan?

,,Ik ben ook geïnteresseerd in vrouwen, in kunst, literatuur. Ik kook ook lekker. Politiek en ander werk heb ik altijd naast elkaar gedaan, mijn interesse lag niet alleen bij de politiek.'

Volgens Toussaint heerst er op redacties een 'hansaplast- cultuur', waarbij het bij voorbaat al duidelijk is hoe een foto eruit moet zien.

,,Iedereen weet hoe je een pleister moet plakken. Bij hansaplast staat op de verpakking heel precies aangegeven hoe je dat moet doen. Totaal overbodig. Een goede fotograaf kan zonder tekst of bijschrift iets neerzetten. De fotograaf heeft hetzelfde recht als de columnist. Ze moeten accepteren dat er mensen zijn die zich onafhankelijk bewegen in de fotografie. Ik ben nog nooit in loondienst geweest. Ik denk dat dat geestelijk grote armoede geweest zou zijn.'

Een groot deel van uw leven heeft in het teken gestaan van geld dat er niet was.

,,Ik kreeg in 1975 van Vrij Nederland 800 gulden bruto per maand. Daar zat ik drie dagen per week voor in de Kamer. Ik moest een gezin onderhouden. Het was gewoon armoede. Terwijl de hoogconjunctuur al aan de gang was. Het was niet bon ton om over geld te praten. Nog steeds niet trouwens.'

Vond u het een miskenning dat u weinig betaald kreeg?

,,Miskenning? Het was een faux pas van de redacties! Totale zelfoverschatting van de journalistiek. Over een politiek onderwerp is nooit met zekerheid te zeggen wanneer er iets gebeurt. Het is net als met voetbal: als de hoogtepunten niet tot een goal leiden, zijn je foto's niets waard. Van tevoren is niet vast te stellen of er een beter hoogtepunt komt. Tegelijkertijd kan je niet zonder een foto thuiskomen omdat het hoogtepunt niet hoog genoeg was.'

Toussaint was lid van de beroepsvereniging voor fotografen, de GKF. ,,Niet voor lang, hoor. Ik kon op een gegeven moment het lidmaatschap niet meer betalen. Bovendien deden de kranten niets met de eisen die door de GKF op tafel waren gelegd.'

Trouw.nl is vernieuwd. Vanaf nu is onbeperkte toegang tot Trouw.nl alleen voor (proef)abonnees.


Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.

Deel dit artikel

Advertentie