Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

'Heineken gebruikt biermeisjes en prostituees om bier in Afrika aan de man te brengen'

Home

Koos Schwartz

© The Shok Company

Heineken maakt in een tiental Afrikaanse landen gebruik van ‘biermeisjes’ die in bars bier moeten promoten. De meisjes worden geregeld lastig gevallen door klanten en soms aangespoord met klanten naar bed te gaan. In Nigeria maakte Heineken ook gebruik van prostituees om bier te promoten.

Dit staat in het boek Bier voor Afrika. Het best bewaarde geheim van Heineken dat zaterdag is uitgekomen en is geschreven door de journalist Olivier van Beemen. Hij publiceerde eerder Heineken in Afrika waarin hij onder meer schreef dat het bierconcern in sommige Afrikaanse landen nauwe banden heeft met corrupte regeringleiders - en van die relaties gebruik maakt.

Lees verder na de advertentie

De promotiemeisjes worden geleverd door agentschappen, bijvoorbeeld in de Nigeriaanse hoofdstad Lagos en de Congolese hoofdstad Kinshasa. Zij moeten ze ervoor zorgen dat klanten in bars bieren van het Heineken-concern drinken. Veel meisjes krijgen tijdens hun werk te maken met ongewenste intimiteiten. Meisjes worden aangezet tot seksueel contact met klanten. Ook worden ze soms gedwongen met teamleiders van de agentschappen en met verkoopvertegenwoordigers van Heineken het bed te delen.

Heineken weet van het probleem. In 2007 hebben ze er zelf onderzoek naar gedaan.

Olivier van Beemen

Om hoeveel ‘promotiemeisjes’ gaat het?

Van Beemen: “Dat heb ik Heineken gevraagd. ‘Tweehonderd in slechts twee landen’ kreeg ik eerst als antwoord. Toen ik met Nigeriaanse meisjes had gesproken, kreeg ik later te horen dat Heineken nog in tien landen met promotiemeisjes werkt. Ik denk dat Heineken niet weet hoeveel het er zijn. Volgens Nigeriaanse promotiemeisjes die ik sprak, werken er in Lagos mogelijk meer dan duizend. Elders in Nigeria zijn er ook veel. In Congo ook.”

Heineken zegt de misstanden te betreuren en belooft het probleem aan te pakken.

“Dat beloven ze. Weer. Het probleem is niet nieuw. Achttien jaar geleden was er commotie over de werkomstandigheden van promotiemeisjes in Cambodja. Daar was toen veel media-aandacht voor en ik heb begrepen dat daar sindsdien wat is verbeterd. Maar de meisjes in Afrika stonden nooit in de schijnwerpers. Daar is dan ook of weinig of niets veranderd.

“Heineken weet van het probleem. In 2007 hebben ze er zelf onderzoek naar gedaan. Zeventig markten met biermeisjes werden toen als ‘riskant’ beschouwd: meisjes werden misbruikt, onderbetaald of verplicht met hun klanten mee te drinken. De zwaarste misstanden waren in Afrikaanse landen, vooral in Congo.”

Het is de biersector een gebruikelijke manier van marketing. Dat pleit Heineken niet vrij.

Olivier van Beemen

Nigerian Breweries, een dochter van Heineken, zette in 500 bars prostituees in om de verkoop van stoutbier op te krikken.

“Ja. Dat vertelde Festus Odimegwu die van 1999 tot 2006 topman was van Nigeria Breweries en die ik vier uur heb gesproken. ‘Natuurlijk spoorden wij ze aan met klanten naar bed te gaan. Het zijn toch prostituees. Wat doen ze bij jullie in de rosse buurt van Amsterdam’, zei hij. Odimegwu had goede relaties met het toenmalige Nigeriaanse bewind. Hij vertelde dat hij, in een jaar met hoge bierverkopen en een dreigend tekort aan grondstoffen voor de bierproductie, toestemming had gekregen om de strategische graanvoorraad van Nigeria te gebruiken. Die voorraad hield het land aan voor het geval er hongersnood zou komen. Ook vertelde Odimegwu dat hij geregeld steekpenningen betaalde aan invloedrijke personen. Vorig jaar raakte de vorige topman van Heineken-Nigeria, Nico Vervelde, is een corruptiezaak verwikkeld. Maar Heineken trof een schikking en stuurde de directeur door naar Singapore.”

Maken concurrenten van Heineken ook gebruik van promotiemeisjes?

“Ja, het is in die sector een gebruikelijke manier van marketing. Dat pleit Heineken niet vrij. Het verbaast me wel eens: Heineken heeft veel goodwill, wordt vaak geprezen, ook door politici. Maar ze benadelen lokale belastingdiensten, zoals ik in mijn eerste boek beschreef. Ze hebben banden met corrupte bestuurders en als de dictator van Burundi geld nodig heeft, betaalt Heineken vervroegd belasting. Het zijn geen incidenten, maar structuren: het is de werkelijkheid van zakendoen in Afrika. Zolang de buitenwacht niet kritisch is op Heineken, verandert er weinig bij het bedrijf.”

Deel dit artikel

Heineken weet van het probleem. In 2007 hebben ze er zelf onderzoek naar gedaan.

Olivier van Beemen

Het is de biersector een gebruikelijke manier van marketing. Dat pleit Heineken niet vrij.

Olivier van Beemen