Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

'Gemeente ruimt het afval gelukkig snel op'

Home

Bahar Cekic, taxichauffeur

Bahar Cekic (54) is taxichauffeur in Amsterdam. Ze werkt zowel 's avonds als 's nachts. Op 30 april zit ze in een oranje T-shirt achter het stuur.

"Alleen met Koninginnedag en andere heel grote feesten rij ik in het centrum van Amsterdam, normaal werk ik op Schiphol, in de avond en de nacht. Met Koninginnedag is het altijd heel erg druk, net als met nieuwjaar. Ik krijg dan veel dronken mensen in de auto, maar ook wel leuke mensen. De ritjes zijn meestal kort, in Amsterdam en een klein eindje daarbuiten.

Ik vind het jammer dat het de laatste jaren zo'n rommel is in de stad op 30 april, mensen gooien van alles op straat. Vroeger vond ik het gezelliger. Het afval is in de stad altijd snel opgeruimd, de gemeente doet haar best. Met het werk hebben we er daarom geen last van, dat is fijn.

Ik ben in Turkije geboren en op mijn negende naar hier gekomen. Turkije heeft geen koningshuis. Het kan ook zonder. Maar we leven in Nederland, hier is altijd een koning geweest of een koningin, dat hoort erbij.

Ik weet dat er wordt gezegd dat de koninklijke familie heel populair is onder allochtonen. Ik denk dat dat vooral geldt voor prinses Máxima. Iedereen kent haar, ze is spontaan, net als prinses Diana. Ik vind haar echt een heel leuke vrouw, hoe ze praat, en hoe ze eruit ziet. Ze gaat overal naar toe, laatst was ze nog bij Turkse vrouwen. Integratie is wel een belangrijk punt, ik denk dat ze daar heel erg haar best voor doet, ze integreert zelf ook. Willem-Alexander en Máxima willen gewoner zijn dan Beatrix, dat spreekt me aan. En ze hebben lieve meisjes, het is een leuk gezin."

'Wakker worden, stamppot eten'
Bij hun reclamebureau was het Koningslied meteen na de lancering het gesprek van de dag. Maar de creativiteit van de reclamemakers Tim de Waard en Daniël Samama kreeg pas echt vleugels toen producent John Ewbank zich dit weekend terugtrok en het lied 'in een impasse kwam', zoals het ANP het zo fraai verwoordde. "We hadden het idee om T-shirts te maken, en op die manier het Koningslied te laten voortleven", grijnst De Waard. "Toen het lied toch doorging, was het helemaal perfect. Het heeft nu een gezicht."

Net als minister Bussemaker vonden de collega's de tekst taalkundig vrij eigenaardig. Maar die leende zich wel voor een geintje. En de zin 'De W van wakker, stamppot eten' vonden ze 'oprecht grappig'. 'Wakker worden, stamppot eten', het was de ideale slogan voor een oranje shirtje. Maar er kwam meer, er zijn zeven verschillende exemplaren te bestellen. John Ewbank met een bordje boerenkool op zijn hoofdkussen. De wekker op 07.00 uur, een bordje gloeiende stamppot ernaast. En een bevriende chef-kok maakte een recept voor de ochtendvariant van de stevige Hollandse klassieker, van banaan, ontbijtkoek, hagelslag en jus d'orange. De handleiding is doorspekt van verwijzingen naar de nieuwe nationale song:

Pureer door wind en regen twee bananen. Meng zij aan zij met blokjes ontbijtkoek. Het moment die je wist dat zou komen is daar: verwarm het geheel in een pan met een klontje boter..... Blijf waken bij de vlam. Schep de puree als een dijk in een diep bord .... Iedere stap die je zette leidde naar hier. Eet smakelijk!

"Dit is ook heel goed te doen voor John", verwacht reclamemaker Van Waard, die zelf in zijn woonplaats Amsterdam op Konininnedag 'helemaal de blits' gaat maken met zijn eigen creaties. "Je moet wel achter je eigen product staan. Living the brand! En ik stop er ook een paar in mijn rugzak, misschien zijn er nog liefhebbers."

Trouw.nl is vernieuwd. Vanaf nu is onbeperkte toegang tot Trouw.nl alleen voor (proef)abonnees.


Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.

Deel dit artikel

Advertentie