Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

'Geen hulpvragen sinds 2008'

Home

LEONIE BREEBAART

interview Voorzitter Boeddhistische Unie: Slachtoffers moeten zelf problemen aankaarten

Michael Ritman is voorzitter van de Boeddhistische Unie Nederland, een vriendschapsvereniging die geldt als aanspreekpunt van een baaierd aan boeddhistische organisaties in Nederland. De vraag is wat de 'Bun' had moeten of kunnen doen om de nu door de NOS in het nieuws gebrachte misbruikzaken aan de kaak te stellen of te voorkomen.

Voelt u zich verantwoordelijk?

"We zijn een vriendschapsvereniging die verschillende organisaties verbindt, maar we hebben over hen geen zeggenschap. We stimuleren slachtoffers zelf problemen aan te kaarten als die zich voordoen."

Maar als er te lang niets gebeurt?

"Wat betreft de zaak in Waalwijk, waar de Thai Mettavihari werd beschuldigd van misbruik: daar is hij op aangesproken en hij heeft beloofd zijn leven te beteren. Volgens ons heeft hij dat ook gedaan. Dat speelde in de jaren negentig."

Een lid van het Mahayana-studiecentrum in Middelburg, Frans de Reeper, zegt dat tussen 2000 en 2007 seksueel misbruik plaatsvond van vrouwen. Toen hij dat aankaartte, probeerde de boeddhistische leraar in kwestie hem te isoleren. In 2004 zou hij toen ook bij uw vereniging hebben aangeklopt.

"Zo'n brief heeft ons destijds nooit bereikt. Wel weet ik dat we in 2008 een noodkreet uit Middelburg kregen dat daar vreselijke dingen waren gebeurd. Daarop hebben we direct gereageerd. We spraken met slachtoffers, van mens tot mens, om hulp te bieden. In dit geval hebben we een Tibetaanse non gevraagd het slachtoffer te helpen, dat uiteindelijk is doorverwezen naar de reguliere hulpverlening."

Wie zijn de slachtoffers eigenlijk?

"Voor zover wij weten alleen volwassenen."

Had u niet meer publiciteit moeten zoeken? Voor de katholieke slachtoffers van misbruik was het doorbreken van de zwijgcultuur wel degelijk van belang.

"Een slachtoffer wil in de eerste plaats worden gehoord. Pas als dat niet gebeurt, is het goed verder te kijken. Isolement is natuurlijk gevaarlijk. Maar onze unie brengt juist mensen bij elkaar, zodat er onderling contact kan zijn. We hebben ook wel presentaties van leden die erover nadenken hoe ze zulke zaken moeten aanpakken."

Kan er niet een eed komen, waar iedere bij de Bun aangesloten boeddhistische leraar zich aan moet houden?

"Dat gezag hebben we niet. Bovendien bestaat er in het boeddhisme helemaal niet zoiets als centraal gezag. Dat is een verschil met de katholieke kerk. De Dalai Lama heeft natuurlijk wel gezag, maar dat is vooral van morele aard. Verder is het veld enorm versplinterd, iedere leraar heeft zijn eigen gemeenschap. Wij vragen van de bij ons aangesloten boeddhistische centra alleen dat ze de Nederlandse rechtsorde respecteren."

Zelf was u betrokken bij de heruitgave van 'Het Tibetaanse boek van leven en sterven' van de bekende Tibetaanse leraar Sogyal Rinpoche. Die werd in 1994 door een Amerikaanse aangeklaagd wegens seksueel misbruik. Heeft u daar geen problemen mee?

"Als voorzitter van een vriendschapsvereniging zal ik nooit met de vinger wijzen naar een van haar leden. En omdat Sogyals internationale organisatie Rigpa tot onze leden behoort kan ik daar niet op ingaan."

Voorziet u dat nu meer boeddhisten hun mond zullen opendoen?

"Er is geen aanleiding om dat te denken. Nederland is ook maar een klein land. Ons heeft sinds 2008 in elk geval geen vraag om hulp meer bereikt."

Lees verder na de advertentie

Boeddhisme in Nederland

Niet meer dan 0,4 procent van het totale aantal gelovigen in Nederland, noemt zich boeddhist. Van de 57.500 boeddhisten in Nederland (cijfers van het CBS), behoren bijna 40.000 mensen tot migrantengemeenschappen, waarbij de Chinese gemeenschap de grootste is. Van de resterende groep zijn zo'n 10.000 mensen aangesloten bij koepelorganisatie de Boeddhistische Unie Nederland, die de belangrijkste stromingen vertegenwoordigt: Tibetaans boeddhisme, Zenboeddhisme en Theravadaboeddhisme. De leden hiervan komen vaak pas op volwassen leeftijd in aanraking met het boeddhisme. Zo'n 2000 Nederlanders zien zich wel als boeddhist, maar horen niet bij een organisatie.

Deel dit artikel