Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

'Fortis hielp klanten bij ontwijken belasting'

Home

Redactie

© anp

Het Belgisch-Nederlandse bank- en verzekeringsconcern Fortis heeft duizenden rijke klanten met belastingontwijking geholpen. Dat blijkt uit de Panama Papers, een grootschalig journalistiek onderzoek naar de uitgelekte administratie van het Panamese juridisch advieskantoor Mossack Fonseca & Co.

In België zijn De Tijd, Knack, MO* en Le Soir bij het onderzoek naar belastingontduiking en -ontwijking betrokken. Volgens hen konden rijke klanten van over de hele wereld bij Fortis terecht om rekeningen op naam te zetten van offshorebedrijven. Deze bedrijven waren vooral gevestigd op de Britse Maagdeneilanden, de Seychellen en op het kleine eiland Niue in de Grote Oceaan.

Het vroegere Fortis Intertrust beheerde het offshoresysteem tot aan de val van Fortis eind 2008. Intertrust geeft toe dat het tijdens de Fortis-jaren duizenden offshorestructuren moest beheren voor Fortis-bankklanten. 'Na onze afscheiding van Fortis in 2009 hebben we bewust 98 procent van de Fortis-klanten waarvoor we offshorestructuren moesten beheren, de deur gewezen. Het strookte niet langer met de hogere normen die we wilden nastreven.'

ABN Amro
Fortis nam in 2007 de Nederlandse delen van ABN Amro over. In oktober 2008 werden de Nederlandse onderdelen genationaliseerd, terwijl de Belgische bankactiviteiten verkocht werden aan BNP Paribas.

De Belastingdienst zei eerder deze maand in gesprek te gaan met ABN Amro, om te kijken of de bank klanten via dochterondernemingen al dan niet helpt bij belastingontwijking. Dit gebeurt naar aanleiding van informatie uit de Panama Papers.

Deel dit artikel