Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

’Fabrikant maakt sluikreclame voor ADHD-medicijn Concerta’

Home

Joop Bouma

amsterdam – - Farmaceutisch bedrijf Janssen-Cilag in Tilburg maakt onder het mom van voorlichting over ADHD sluikreclame voor een eigen medicijn, zegt de Antwerpse huisarts Dirk van Duppen.

Van Duppen, die de farmaceutische industrie al jaren volgt, beschuldigde op zijn weblog Janssen-Cilag van het omzeilen van het reclameverbod voor receptmedicijnen. Een Nederlands communicatiebureau dat in opdracht van Janssen-Cilag een publiekscampagne over ADHD opzette, bedreigde de arts met een proces wegens het toebrengen van reputatieschade.

Janssen-Cilag ontkent reclame te hebben willen maken voor het receptmiddel Concerta. De campagne die communicatiebureau Kostzewa Marketing uit het Brabantse Terheijden ontwikkelde, was volgens de fabrikant uitsluitend bedoeld om uitleg te geven over de aandoening ADHD en informatie te bieden over ’de impact die ADHD heeft op kind en gezin’. „Puur informatief, niet promotioneel en binnen de wettelijke regels”, aldus woordvoerster Eliane Lauwers.

Een presentatie van Kostzewa Marketing op een internetplatform voor commerciële media-activiteiten, gaf een ander beeld. Op de site besprak het marketingbureau de campagne voor Janssen-Cilag. Op de website legde Kostzewa uit hoe schijnbaar neutrale voorlichting over ADHD werd gebruikt voor marketing van het middel van Janssen-Cilag: ’Hoe integreer je effectieve merkcommunicatie in informatievoorziening over ADHD en hoe communiceer je subtiel en doeltreffend het medicijn Concerta’. Het bureau meldde ’een significante omzetstijging’ voor het middel door de campagne. De pagina’s zijn overigens inmiddels van de website verwijderd.

Eigenaar Janek Kostzewa van het marketingbureau zegt dat hij sinds februari vorig jaar geen zaken meer doet met Janssen-Cilag. „Wij hebben geen ethische regels geschonden”, vindt hij. „Wij zijn wel volledig verantwoordelijk voor de inhoud van de presentatie. Wij betreuren de discussie die is ontstaan.”

Deel dit artikel