Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

'Europa laat christenen in Midden-Oosten in de steek'

Home

Marijke de Vries

Aartsbisschop Daoud Sharaf: 'Zonder Aramese christenen heeft het geloof geen wortels meer.' © Foto HH
interview

Zijn complete bisdom, 160.000 Aramese christenen, werd verdreven uit de Iraakse stad Mosul. De rest van de wereld stond erbij en keek ernaar, zegt de Syrisch-orthodoxe aartsbisschop Mor Nicodemus Daoud Sharaf. "Net als honderd jaar geleden vindt er een genocide plaats. Europa dient haar verantwoordelijkheid te nemen."

Al twee jaar probeert hij de beroerde situatie van christenen in het Midden-Oosten onder de aandacht te brengen. "Ja, wij voelen ons verwaarloosd", zegt Daoud Sharaf, die deze week te gast was in het Europees Parlement in Brussel, op uitnodiging van het CDA en de christen-democratische fractie EVP. "Ons volk wordt verdreven en wij weten niet hoe het gaat aflopen."

Bedreigingen en discriminatie
Zowel in Irak als in Syrië wordt de situatie voor de orthodoxe christenen steeds penibeler. Bedreigingen en discriminatie zijn aan de orde van de dag. De Aramese Beweging voor de Mensenrechten (ABM) in Nederland maakt in haar pas verschenen jaarrapport melding van honderden ontvoeringen en mensenrechtenschendingen, door strijders van Islamitische Staat (IS), maar ook door andere bendes. Kerken, kloosters en musea werden vernietigd.

Ook in Turkije krijgen christenen te maken met de onteigening van land, kerken en kloosters. Toen het Iraakse Mosul door IS werd ingenomen, werden christenen voor de keus gesteld: bekeer je tot de islam, betaal 'veiligheidsbelasting' of vertrek. De aartsbisschop en zijn gelovigen vluchtten naar Koerdisch gebied in Noord-Irak. Daar kunnen ze - vergeleken bij de rest van de regio - in 'redelijke vrijheid' leven, zegt hij. Dat betekent in de praktijk dat christenen worden behandeld als tweederangs burgers en voortdurend worden gediscrimineerd. "Maar we hebben ook geen keuze."

Wortels van het christendom
De Aramese christenen vertegenwoordigen de wortels van het christendom, benadrukt Daouod Sharaf. "Wij zijn het volk dat nog de taal van Jezus Christus spreekt. Wij verdienen het om gewaarborgd en beschermd te worden, om te voorkomen dat het christendom uit het Midden-Oosten verdwijnt."

Als er niet wordt ingegrepen dreigt dat te gebeuren, waarschuwt hij, en daar zal ook Europa onder te lijden hebben. "Als de wortels van het christendom verdwijnen, blijft er niets over. Een christendom zonder christenen in het Midden-Oosten zal geen echt christendom zijn."

Lees verder na de advertentie
Wij zijn het volk dat nog de taal van Jezus Christus spreekt. Wij verdienen het om gewaarborgd en beschermd te worden

Europa moet daarom nu in actie komen, meent de geestelijke, of het verliest de regio. "Wij vragen Europa ons te helpen in ons eigen land te blijven, met ondersteuning en internationale bescherming. Ofwel helpt u ons om in ons land te kunnen blijven en beschermt ons, of u trekt uw handen ervan af, en dan hebben we ook geen behoefte aan uw democratie."

Meer dan vijftig dictators
Voor de Amerikaanse inval in Irak, in 2003, waren er 1,6 miljoen christenen in het land, nu zijn het er minder dan 300.000, volgens Daoud Sharaf. "Voor 2003 was er één dictator, Saddam Hussein. We waren blij toen hij weg was, maar we hadden niet verwacht dat we in zijn plaats meer dan vijftig dictators zouden krijgen." Het zijn niet alleen strijders van IS waar de christenen onder te lijden hebben, zegt Daoud Sharaf. "Mensen die tegen het overheidsleger vechten, wie dan ook, ze moorden allemaal."

In de strijd die woedt in Syrië en Irak worden christenen gezien als 'collateral damage', zegt Daoud Sharaf. "Maar dit is genocide. Honderd jaar geleden vond de genocide op de Armeniërs en de Aramese christenen plaats. In die tijd waren er geen mensenrechten, was er geen democratie. Vandaag wel, maar we worden opnieuw vervolgd. Dat is een schande die op de hele wereld rust."

In vrede leven
Wat de internationale gemeenschap concreet zou moeten doen, daarover houdt hij zich op de vlakte. Wil Daoud Sharaf bijvoorbeeld dat die de Syrische president Bashar al-Assad gaat steunen? Onder zijn bewind waren de Aramese christenen immers beter af dan nu. "Wij geven de Europeanen geen verstand. Zij kennen de wegen beter dan wij. Onze wens is dat ons volk in onze eigen regio in vrede kan leven. Wij verdedigen geen personen. Het gaat erom dat wie aan de macht is, onze veiligheid waarborgt."

Heeft hij er vertrouwen in dat Europa zijn geloofsgemeenschap te hulp schiet? "Mijn hoop heb ik op God gevestigd, niet op mensen."

Mijn hoop heb ik op God gevestigd, niet op mensen

Deel dit artikel

Wij zijn het volk dat nog de taal van Jezus Christus spreekt. Wij verdienen het om gewaarborgd en beschermd te worden

Mijn hoop heb ik op God gevestigd, niet op mensen