Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

'Er moest gewoon een blad komen dat Jezus verdient'

Home

Marije van Beek

De cover van de eenmalige glossy 'Jezus!' © Lentemedia

Een kleine twee jaar werd er in het geheim aan gewerkt. Nu ligt de glossy Jezus in alle winkels. In 80.000-voud, met rouge en oogpotlood. Uitgever Peter van Dijk richtte er met zijn zakenpartner speciaal een nieuw bedrijf voor op.

Waarom een Jezusglossy?
"We wilden vooral iets heel moois maken over Jezus. Er moest gewoon een blad komen dat hij verdient. En iederéén heeft tegenwoordig een glossy. Van tv-presentatrice Linda de Mol tot geschiedenisprofessor Maarten van Rossum. Als zij er een hebben, waarom Jezus, de beroemdste persoon ter wereld, dan nog niet? We doen het niet om te evangeliseren, en trouwens ook niet om te shockeren."

Wat is er tegen op evangeliseren?
"Die geur zit al zo vaak aan Jezus. Er zijn genoeg evangelisatiefolders. Deze glossy is meer een zoektocht naar wie Jezus is en naar wat hem zo inspirerend maakt. Bij de glossy van Maarten van Rossum of Youp van 't Hek gaat het er ook niet om dat je kijkt wat voor fantastische mensen dat zijn.We hebben de glossy bewust niet zelf gemaakt, of alleen maar door christenen laten maken - anders was het voorspelbaar en saai geworden. We hebben gewoon de beste mensen gezocht."

De schrijver Arthur Japin is hoofdredacteur. Waarom hij?
"Hij snapt Jezus best. In zijn boeken gaat het toch vaak over opoffering, genade en vergeving. Bovendien wilden we de beste mensen in hun vak inschakelen. Het bekende ontwerpbureau KesselsKramer werkte bijvoorbeeld ook mee."

Gaan jullie geld verdienen met Jezus?
"Slaagt het niet, dan is het voor ons een waanzinnige financiële strop. Het kostte ruim 100.000 euro om de glossy te laten maken. Als we er 40.000 verkopen, zijn we uit de kosten. Ja, we dachten: eens in je leven moet je lef hebben."

Op de site van de EO is te lezen dat mensen de glossy 'gruwelijk spotten' vinden, en dat jullie Jezus zijn heiligheid afnemen. 'Wie de Bijbel kent weet dat Jezus dit nooit gewild zou hebben', schrijft iemand.
"De glossy is niet bedoeld voor christenen. Als we de glossy wel voor christenen hadden gemaakt, dan was er trouwens ook gedoe ontstaan. Christenen hebben soms iets van GeenStijlbezoekers - op internet gaan ze helemaal los. Vergelijk het met iemand die niet tot de doelgroep van Voetbal International behoort, dat blad toch gaat lezen, en het dan niets vindt. Daar kijk ik niet van op. Ik vind het natuurlijk jammer als ze de glossy niet lezen. Maar het zij zo."

Lees verder na de advertentie
Als we er 40.000 verkopen, zijn we uit de kosten. Ja, we dachten: eens in je leven moet je lef hebben.

Deel dit artikel

Als we er 40.000 verkopen, zijn we uit de kosten. Ja, we dachten: eens in je leven moet je lef hebben.