Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

’Een bikini kun je niet op een Noorse trui tonen’

Home

Seada Nourhussen

Een dame in bikini op een enorme poster in de Utrechtse binnenstad heeft de plaatselijke ChristenUnie-fractie vragen doen stellen. Maar wat vinden feministen?

Een lustobject, zo omschrijft de Utrechtse ChristenUnie-fractie de schaars geklede dame op de geveldoek van 200 vierkante meter die deze week midden in de Utrechtse binnenstad komt te hangen. De fractie vraagt het college van burgermeester en wethouders om ’bezinning op de publieke ruimte’ en vindt dat vrouwen ’een volwaardige plaats hebben in de samenleving en niet beschouwd moeten worden als lustobject’.

Cisca Dresselhuys, hoofdredactrice van het feministische blad Opzij, wantrouwt de motieven van de ChristenUnie. „Fractievoorzitter Mirjam Bikker zegt dat er jaren is gestreden voor de positie van de vrouw. Maar ik heb de ChristenUnie nog nooit kunnen betrappen op het vechten voor vrouwenemancipatie. Laat ze nou gewoon zeggen: ’Wij zijn tegen blote vrouwen in het openbaar’. Dat is een stuk eerlijker.”

Dresselhuys is niet blij met de afbeelding, maar zou hem niet willen verbieden. „Ik vind dit soort enorme reclame-uitingen verschrikkelijk lelijk en een aantasting van de publieke ruimte. Of er nou een Unox Worst opstaat of een blote vrouw. Natuurlijk zie ik liever niet dat vrouwen zich vrijwillig zo laten fotograferen. Maar eerlijk is eerlijk: een bikini kun je niet over een Noorse trui tonen. Dat moet op een blote vrouw. En dan maakt het niet uit of het een poster is van tien bij twintig meter. De zonde wordt niet groter met het formaat.”

Ironisch, zegt documentairemaakster Sunny Bergman – die onlangs de spraakmakende documentaire ’Beperkt Houdbaar’ over schoonheidsidealen maakte – over het feit dat ze nu bondgenoten vindt in de ChristenUnie. „Ik ben het met ze eens omdat ik vind dat de publieke ruimte van iedereen is en niet gevuld moet worden met reclame. Ik zie liever kunst of natuur. Het is alleen jammer dat dit protest van de ChristenUnie komt. Want nu gaat hem om conservatief versus liberaal en preuts versus vrijgevochten. Wat mij betreft zou het debat moeten gaan over welke invloed het vrouwbeeld in de media heeft op het zelfbeeld van vrouwen. ”

Het beeld dat wij van de sexy vrouw te zien krijgen is te eendimensionaal, vindt Bergman. „Het is altijd een gefotoshopte, vanuit een mannenblik bedachte, gewillige vrouw. Daar heb ik bezwaar tegen. Onbewust heeft dat namelijk een negatief effect op mijn eigen zelfbeeld. Ik vind dat visuele overlast.”

Meinke de Veer van vrouwenplatform Women Inc. denkt dat Sunny Bergmans visie tegenwoordig weer veel vrouwen bezighoudt. „Binnenkort gaan wij een debat houden over de stereotypering van vrouwen omdat het weer enorm leeft. Dat komt door al die reclames en videoclips met daarin bereidwillige blote vrouwen. Maar de vrouwen zijn verdeeld in twee kampen. De ene groep is het eenzijdige beeld van halfnaakte vrouwen beu en is op zoek naar nieuwe boegbeelden. De andere groep vindt het een verworvenheid dat vrouwen zich op die manier kunnen laten afbeelden.”

Trouw.nl is vernieuwd. Vanaf nu is onbeperkte toegang tot Trouw.nl alleen voor (proef)abonnees.


Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.

Deel dit artikel

Advertentie