Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

’Dit komt bij mij hard aan’

Home

Jelle Brandsma

schiphol – - Martinair staakt na ruim vijftig jaar het vervoer van passagiers en legt zich toe op goederentransport. De luchtvaartonderneming werd in 1958 opgericht door pionier Martin Schröder. Die stapte in 1998 uit het bestuur van de onderneming, maar was gisteren wel aanwezig bij de toelichting die het bedrijf gaf aan personeel en pers. „Ook bij mij en mijn vrouw Tineke komt dit heel hard aan. Ik ben een emotioneel mens, maar ik ben ook een realist”, zei hij. „Het is goed om nu alle kracht aan te wenden en de vrachtvliegerij nog beter neer te zetten.”

Volgens Martinair-directeur Paul Gregorowitsch heeft het bedrijf „simpel te maken met de economische wetmatigheid dat vliegen met vier verouderde toestellen steeds moeilijker wordt. Om goed te opereren heb je minimaal acht tot tien toestellen nodig.” Het verlies dat Martinair maakt bij het vervoer van passagiers is teruggedrongen van 40 miljoen euro naar 15 miljoen. Met de vrachtactiviteiten wordt wel winst geboekt. Gregorowitsch: „Je zou kunnen zeggen dat een winstgevende onderneming door kan gaan maar investeringen in nieuwe vliegtuigen zijn nu nodig en dat kan er gewoon niet meer van af. Overigens hebben ook andere ondernemingen het moeilijk bij de financiering van nieuwe vliegtuigen.”

Het vervoer van passagiers wordt tot eind 2011 afgebouwd. KLM neemt de vakantievluchten over, terwijl de naam van Martinair binnen KLM wel blijft bestaan. Martinair zet het goederenvervoer voort met elf vliegtuigen. De luchtvaartmaatschappij is sterk in vervoer van bloemen, groente en fruit. Daarnaast worden allerlei andere soorten vracht vervoerd: van paarden naar springtoernooien tot personenauto’s en computers. „Dat is succesvol en winstgevend”, aldus Gregorowitsch.

KLM is sinds 2008 volledig eigenaar van het bedrijf. Omdat de passagiersactiviteiten stoppen zoekt Martinair voor 600 van de 1800 werknemers werk bij KLM. Gregorowitsch: „De rode kleur van passage zal langzaam vervagen. Rood wordt blauw. Gelukkig trekt het aantal passagiers bij KLM weer aan en daar zijn dus mensen nodig. Wij zullen ons tot het uiterste inzetten om iedereen een plaats te bieden.”

FNV-bestuurder Marjolein Dubbelaar meent dat Martinair de werkgelegenheid en de arbeidsvoorwaarden van het personeel moet garanderen. Het personeel heeft gisteren volgens haar „emotioneel” gereageerd op het nieuws. „Mensen voelen zich heel erg verbonden met Martinair. KLM is een heel ander bedrijf, veel groter met een andere cultuur.” Vandaag praat de directie met de bonden.

Het is niet de eerste reorganisatie bij Martinair. KLM verzorgt al de catering aan boord van de Martinair-toestellen en inchecken gebeurt ook bij het KLM-personeel in de blauwe pakken in plaats van het Martinair-rood. KLM en Martinair wisselen ook vliegtuigen uit.

Lees verder na de advertentie
Het Martinair-rood maakt nu definitief plaats voor KLM-blauw. (Trouw)

Deel dit artikel