Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

'Den Haag boort RDM orders door de neus'

Home

Jelle Brandsma

De RDM-groep zou zijn gedwarsboomd door de Haagse overheid en in 2002 van een duikbootleverantie aan Taiwan zijn afgehouden. De Rotterdamse havendirecteur Scholten schoot het bedrijf van Joep van den Nieuwenhuyzen te hulp.

AMSTERDAM - Als zakenman Joep van den Nieuwenhuyzen net denkt dat hij zijn slag kan slaan, haalt de Nederlandse regering een streep door de rekening. Levering van duikboten aan Taiwan door zijn bedrijf RDM kan niet doorgaan. En zo begint zijn klaagzang. Alleen Willem Scholten, directeur van het havenbedrijf Rotterdam, helpt hem, in zijn eentje.

De Brabantse ondernemer Van den Nieuwenhuyzen heeft een roerig verleden als opkoper van noodlijdende bedrijven. In de jaren tachtig groeit zijn bedrijf uit tot het conglomeraat Begemann maar sinds halverwege jaren negentig is de voormalig scheepswerf Rotterdamse Droogdok Maatschappij vrijwel de enige activiteit van de zakenman. De onderneming maakte pantserwagens, landingsgestellen en helikopters en er is steeds hoop op een nieuwe opdracht voor een onderzeeër.

In 2002 denkt Van den Nieuwenhuyzen een stevige order binnen te halen. De Amerikanen zetten een wapenprogramma op voor Taiwan. Onderdeel daarvan is volgens de ondernemer een opdracht ter waarde van 6 miljard dollar voor duikboten en hij denkt door het ontwerp en de productie in de Verenigde Staten of Taiwan zelf te laten plaatsvinden politieke gevoeligheden te omzeilen.

Ruim twintig jaar geleden lukte het Wilton Fijenoord voor het laatst om een exportvergunning te krijgen voor de levering van twee onderzeeërs uit de Zwaardvisklasse. Het besluit leidde tot heftige ruzie met de Chinezen en in 1984 beloofde Nederland dat het geen wapens meer zou leveren aan Taiwan.

Op het moment dat Van den Nieuwenhuyzen in Washington de eerste protocollen voor duikbootleveranties wil tekenen, belt de Nederlandse minister van buitenlandse zaken Jozias van Aartsen. Volgens Van den Nieuwenhuyzen ,,smeekt'' de minister hem om niet te tekenen. De Chinezen hebben namelijk grote problemen met de order van het vijandige Taiwan en als hij zich terugtrekt krijgt hij ,,compensatie'' van de Nederlandse overheid. ,,Het was een toezegging in een telefoongesprek.''

Maar in Nederland komt van compensatie niets terecht, stelde de zakenman gisteren op een persconferentie. Hij beweert dat vooral het ministerie van defensie hem tegenwerkt. Zo zou een van de RDM-bedrijven een nieuw verkenningsvoertuig, de Fennek, maken voor de landmacht. Maar na ruzie over vertraging en aanpassing van het ontwerp, gaat de order naar een Duitse concurrent.

Nadat Van Aartsen hem heeft verzocht niet aan Taiwan te leveren, ook niet via de VS of Taiwan zelf, hangt ook de werkgeversorganisatie VNO-NCW aan de lijn om hem van zijn plannen af te houden. ,,Vervolgens werd ik benaderd door Willem Scholten, directeur van het Havenbedrijf Rotterdam. Die wilde met mij praten omdat ook hij was gewaarschuwd door de Chinese ambassadeur.'' Scholten vreest dat de Chinese woede tot minder activiteit in de Rotterdamse haven kan leiden.

Scholten heeft begrip voor de positie van Van den Nieuwenhuyzen en biedt aan garant te staan voor leningen die de RDM krijgt van de Commerzbank en Barclays. Tussen eind 2002 en juni 2004 is zo voor meer dan honderd miljoen euro aan garanties voor leningen verstrekt. Sommige leningen zijn terugbetaald en dus vervielen ook de garanties, maar uiteindelijk resteert 95 miljoen euro. Omdat hij een paar weken geleden bezittingen, zoals het cruiseschip SS Rotterdam, aan het havenbedrijf heeft gegeven, lijdt Rotterdam geen schade, stelt hij.

Van den Nieuwenhuyzen denkt dat hij ,,besmet'' is, omdat hij in de jaren negentig was verwikkeld in de HCS-affaire. Hij werd verdacht van de handel in aandelen met voorwetenschap maar de rechter sprak hem vrij. De zakenman claimt de schade bij de Nederlandse staat en daarover lopen rechtszaken.

Door de financiële problemen waren waarschijnlijk alleen buitenlandse banken als Commerz en Barclays bereid RDM geld te lenen. Onder meer door het uitstel van orders is het ene na het andere RDM-bedrijf omgevallen. SP Aerospace en Vehicles (helikopters en legervoertuigen) in Geldrop wordt mogelijk verkocht. RDM Technology en Submarine Nevesbu in Rotterdam zijn ook op de fles.

De curator daar, Willem Merens van advocatenkantoor AKD Prinsen Van Wijmen, veegt de brokken bij elkaar. ,,Hoe gaan we om met defensieopdrachten in Nederland? Soms worden opdrachten ingetrokken en hebben aanpassingen plaats. Dan wordt er geklaagd. De wederzijdse sympathie tussen defensie en Van den Nieuwenhuyzen was in ieder geval nooit erg groot.''

Deel dit artikel