Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

’Buzzen omzeilt naderend verbod op alcoholreclame’

Home

Joop Bouma

Is het ’buzzen’ van alcohol - mond-tot-mondcampagnes voor bier en mixdrankjes - reclame of marktonderzoek? Over die vraag buigt de Reclamecodecommissie zich.

Nee, buzzen is geen reclame, zegt Willem Sodderland van het bedrijf Buzzer, dat een legertje heeft van 25.000 Nederlandse en 5000 Belgische buzzers. „Wij brengen producten naar een groep consumenten toe en zij geven vrijwillig en onbetaald hun oordeel. Het is eigenlijk marktonderzoek, marketing dus. Geen reclame.”

Natuurlijk is buzzen reclame, zegt Esther van den Wildenberg van de stichting alcoholpreventie Stap. Zij heeft de Reclamecodecommissie gevraagd om een oordeel over het buzzen van alcohol. „De alcoholfabrikant geeft Buzzer opdracht voor een buzzcampagne. Het initiatief ligt bij de adverteerder. Daardoor is het buzzen op zich al aan te merken als reclame.”

Volgens Stap heeft het er alle schijn van dat alcoholproducenten zich op de buzzmarketing hebben gestort met het oog op het naderende reclameverbod voor alcohol. Binnenkort mag op radio en tv tot negen uur ’s avonds geen alcoholreclame meer worden uitgezonden. Door die maatregel bespaart de alcoholbranche ongeveer 30 miljoen euro, aldus het reclamevakblad Adformatie. Heineken alleen al gaf vorig jaar bijna 14 miljoen euro uit aan alcoholreclame vóór 21.00 uur.

Heineken, Grolsch en Bacardi hebben het afgelopen jaar buzzcampagnes opgezet. Heineken voor het vrouwenbier Wieckse Rosé en Grolsch voor het nieuwe bier Dunkel Weizen. Bacardi liet via buzzers een muziekevenement onder de aandacht brengen van het publiek, aldus Stap.

Bacardi bevestigt de inzet van buzzers. „Dat is alweer een paar jaar geleden”, zegt woordvoerster Anne-Marie Touw. „Het is een soort van direct marketing, zo oud als de weg naar Rome.” Volgens Touw kan buzzen worden beschouwd als reclame. „De reclamecode gaat over alle commerciële communicatie over alcohol. Marketing valt daar onder.”

Sodderland vindt de suggestie van Stap dat fabrikanten via buzzen het reclameverbod willen omzeilen ’bezopen’, maar hij juicht een beoordeling door de Reclamecodecommissie toe. „Ik wil graag duidelijkheid. Het zou me verbazen als buzzen onder de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken valt.” Het feit dat de buzzers hun werk gratis doen, geeft al aan dat er geen sprake is van reclame, vindt Sodderland.

Stap vindt dat argument ondeugdelijk. „In feite krijgen de buzzers in natura betaald, omdat ze meestal gratis nieuwe producten mogen uittesten”, aldus Van den Wildenberg.

Sodderland zegt dat nergens in Europa goede regelgeving bestaat voor buzzmarketing. „Daarom hebben we zelf een gedragscode. Ik ben ook benaderd door een sigarenfabrikant en ben er nog niet uit of we dat willen doen. Ik heb die vraag voorgelegd aan onze buzzers. Een meerderheid vindt dat het kan. Maar hier heb je het wel over een product dat schadelijk is en waartegen de overheid ontmoedigingscampagnes opzet. Anderzijds dringen we nooit een product op. Het is ieders eigen keus om iets uit te proberen. Misschien moeten we een buzzcampagne voor dat sigaartje combineren met een campagne tegen het roken.”

Deel dit artikel