Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

'Als je toch naar Turkije gaat, gebruik dan kleine vliegvelden'

Home

Han Koch

Passagiers op Atatürk Airport, in de rij voor hun vlucht. © getty

Probeer als het even kan de grote luchthavens te mijden en als je toch naar Turkije moet vliegen gebruik, dan de kleinere vliegvelden. Dat is het antwoord dat Hans Slaman, directeur van International Security Partners zijn cliënten in het bedrijfsleven geeft op de vraag of ze naar Turkije kunnen afreizen. "En mocht je niet anders kunnen reizen dan met het vliegtuig, wees terughoudend met in een lange rij staan."

Turkije is in zijn ogen een land met een verhoogd risico, nu alleen al dit jaar zes bloedige aanslagen op Turkse grond zijn gepleegd. "Nee wij verstrekken geen algemene reisadviezen. Daar is de overheid voor, maar als ik een advies mag geven: blijf weg uit grote stromen publiek."

Bij de aanslagen in Brussel van 22 maart dit jaar, met onder meer een bom in de vertrekhal tussen de incheckbalies op de luchthaven van Zaventem, vielen 32 doden. De meeste doden vielen in het luchthavengebouw. Op vliegveld Atatürk overleden 41 mensen door ontploffende bommen die niet in het gebouw, maar nog voor de veiligheidscontroles tot ontploffing werden gebracht. De aanslagplegers kozen duidelijk een zwakke plek in het veiligheidssysteem van de Turkse luchthaven waar ook nog eens veel mensen bijeen waren.

Volgens Slaman wordt in het denken over veiligheid altijd vanuit cirkels geredeneerd. Een eerste controle bij het betreden van het terrein, daarna een check bij de entree van het gebouw en dan nog een derde controle voor de gang naar de vliegtuigen. Slaman ziet dat na Zaventem de beveiliging naar een volgende cirkel is verlegd. Vandaar dat nu de slachtoffers buiten in de rij zijn gevallen op een voor iedereen toegankelijke weg. Voor de aanslagplegers maakt het niet uit: "Hun doel is angst en terreur zaaien waar maar mogelijk."

Lees verder na de advertentie

Wat daar op het antwoord moet zijn? "Honderd procent veiligheid is onmogelijk. Je kunt moeilijk alle gebouwen en wegen beveiligen."

Onzichtbare maatregelen
Als het om veiligheidsmaatregelen gaat, zijn er zichtbare en onzichtbare acties. Van de zichtbare, zoals patrouilleren met wapens, gaat volgens de veiligheidsexpert en voormalige politieman vooral een preventieve werking uit.

"De echte waarde van de acties wordt bepaald door de combinatie met onzichtbare maatregelen. Ik hoor politici wel roepen dat er duizend politiemensen bij moeten. Dat werkt niet. Het gaat om de onzichtbare aanpak zoals het runnen van informanten en het beter uitwisselen van informatie. Dat laatste bleek bij de aanslagen in Brussel ook een enorm probleem, met zes verschillende politiekorpsen. We moeten wel bedenken dat de strijd met de terroristen er altijd zal blijven en dat zij steeds iets anders zullen bedenken."

En Schiphol? Hoe veilig is onze nationale luchthaven? "Schiphol verstrekt weinig informatie en zo hoort het ook."

Wilt u de reacties op dit artikel lezen? Registreer u hier voor een proefperiode van twee maanden.

Het plaatsen van reacties is voorbehouden aan de betalende abonnees van Trouw. Kijk hier voor een overzicht van onze abonnementen.

Het bekijken en plaatsen van reacties is voorbehouden aan onze betalende abonnees. Kijk hier voor een overzicht van onze abonnementen.

Als betalend abonnee kunt u een reactie plaatsen op dit artikel. Deze is alleen zichtbaar voor andere (proef)abonnees.

Om uw reactie te kunnen plaatsen, hebben we uw naam nodig. Ga naar Mijn profiel


Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.

Deel dit artikel

Advertentie