'Albert Heijn beste, NS slechtste bedrijf'

home

Van onze redactie economie DELFT - Albert Heijn is in de ogen van het midden- en kleinbedrijf de 'beste trendsetter in Nederland'. Want met z'n airmiles en avondopenstelling is deze alerte supermarktketen 'de concurrentie altijd een stap voor'.

Is het Zaanse detailhandelsconcern de overtuigende winnaar in een gisteren door de ondernemersorganisatie MKB Nederland gepubliceerde enquête, er is ook een duidelijke verliezer: de Nederlandse Spoorwegen. Volgens de tachtig middelgrote en kleine bedrijven die aan het opinie-onderzoek deelnamen, voert het spoorbedrijf de 'toptien van achterblijvers' aan. De NS krijgt dit predikaat omdat het 'nog te arrogant' is in communicatie en dienstverlening, en niet de stipte dienstregeling waarmaakt die NS in het spoorboekje belooft.

Kritiek heeft het MKB onder meer ook op uitzendbureau Content (verliest marktaandeel in snelgroeiende markt), PTT Post (trage bezorging), Hema (gebrek aan service en kwaliteit) en C & A (slechte presentatie). Een opmerkelijk imago-probleem heeft voorts Van der Valk. Deze tot voor kort populaire restaurantketen heeft het nu verbruid. “Ze presenteren al vijftien jaar dezelfde menukaart aan hun klanten”, signaleren de kappers, slagers, automatiseerders en andere beroepsgroepen in de meningspeiling. Shell is een ander groot-bedrijf dat de trend mist. Het olieconcern “weigert verantwoordelijkheid te nemen”, wordt opgemerkt.

Verrassend in de enquête is de grote waardering die de belastingdienst geniet. Direct na vooroplopende bedrijven als Albert Heijn, McDonald's, Ikea, kindermodeketen Oilily en telefoonbedrijf Libertel, wordt de fiscus geroemd als 'voorbeeld van klantvriendelijkheid'.

Lees verder na de advertentie

Trouw.nl is vernieuwd. Ter kennismaking mag u nu gratis onze artikelen lezen.

Deel dit artikel

Advertentie