Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

'Abercrombie mocht sollicitant met hoofddoek niet weigeren'

Home

redactie

Samantha Elauf (midden) tussen haar ouders bij het Hooggerechtshof in de Amerikaanse hoofdstad Washington © getty

Het Amerikaans hooggerechtshof kiest partij voor een moslima die niet bij kledingzaak Abercrombie & Fitch mocht werken omdat ze een hoofddoek draagt. Dat bleek gisteren toen de rechters de zaak behandelden.

De Amerikaanse versie van de commissie gelijke behandeling klaagde Abercrombie aan namens Samantha Elauf. In 2008 solliciteerde de toen 17-jarige op een baan als verkoper in een filiaal van de jongerenkledingketen in Oklahoma. Bij haar sollicitatiegesprek droeg ze een zwarte hoofddoek. Dat past volgens Abercrombie niet bij de dresscode van het bedrijf. Elauf kreeg te horen dat ze de baan niet kreeg omdat ze een hoofddoek draagt.

Abercrombie is vooral populair onder tieners die graag sweaters en T-shirts met het logo van het merk dragen. De advertenties van Abercrombie staan bekend om hun hoeveelheid bloot. Verkopers worden 'modellen' genoemd, en hoewel Elauf solliciteerde op een baan op de kinderafdeling, had ze zich moeten houden aan de kledingstijl 'studentikoos'. Inmiddels heeft het bedrijf de kledingcode voor werknemers aangepast: hoofddoeken mogen, maar zwart is nog steeds taboe.

Stereotypen
Hoewel de rechters nog geen uitspraak hebben gedaan, bleek gisteren bij de behandeling van de zaak dat ze geen sympathie hebben voor het standpunt van Abercrombie. De vraag die het Hoogerechtshof behandelde is of werkgevers ruimte moeten bieden aan de religieuze overtuiging van hun werknemers en sollicitanten. Bij het sollicitatiegesprek zei Elauf niet dat ze een hoofddoek draagt uit religieuze overtuiging. Maar volgens de rechters had de werkgever dat zelf wel kunnen bedenken. De advocaat van Abercrombie zei daarop dat dat zou betekenen dat het bedrijf zijn managers moet trainen op het herkennen van stereotypen.

Lees verder na de advertentie
De traditioneel ontblote bovenlijven van Abercrombie-modellen bij de opening van een nieuw filiaal © afp

Deel dit artikel