Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Ze zijn er weer, de Duurzame Jonge 100. Wat drijft deze groene koplopers? ‘Het is een privilege om in deze markt te mogen werken’

Groen

Naïm Derbali

© Gemma Pauwels
Duurzame 100

De jonge generatie in de duurzaamheidswereld wordt gerangschikt in de Duurzame Jonge 100 van SustainableMotion, de tegenhanger van Trouws Duurzame 100. Wat betekent het om als jonge ondernemer of inspirator idealen verder te brengen? Vier portretten van genomineerden.

Sivan Breemhaar © rv
Lees verder na de advertentie

Sivan Breemhaar (30), mede-oprichter Afriek uit Amsterdam, een kledingmerk dat streeft naar een gelijke wereld. De band met Afrika is belangrijk voor het bedrijf. De kleren worden gemaakt in de Rwandese hoofdstad Kigali.

“Toen ik in 2011 voor het eerst naar Rwanda ging, kwam ik erachter dat mijn beeld van Afrika eenzijdig en best negatief was. Mijn studie Conflict Studies and Human Rights leerde me dat het Westen Afrika al ruim een eeuw vanuit superioriteit benadert. Tijdens die reis werd ik geconfronteerd met mijn eigen arrogantie. Ook ik keek uit de hoogte naar Afrika. Ik dacht dat ik het beter wist. En daar schrok ik van. Die benadering is de essentie van het probleem. Ik weet immers door mijn studie hoe schadelijk zo’n superioriteitsgevoel kan zijn. Dat ik hier zo bewust van was en het toch eigenlijk zelf ook deed, illustreerde voor mij de omvang van het probleem. Daar wilde ik iets aan doen.

“Met Afriek vertel ik een persoonlijk verhaal over gelijkwaardigheid en samenwerking. Want ook dat is duurzaamheid. Zelf richt ik me liever op sociale rechtvaardigheid, op hoe we met elkaar omgaan. Ik vroeg me af: hoe kunnen we de huidige dynamiek tussen continenten omkeren? Hoe kunnen we juist van elkaar leren? Daarmee bereik je veel meer.

‘Dat is ook de grootste misvatting over duurzaam leven, dat je er een heleboel voor moet opgeven’

Sivan Breemhaar

“Met mijn Joodse achtergrond ben ik daar extra op toegerust. Door de Tweede Wereldoorlog en de vervolging in het verleden kijk ik met een kritischer blik naar onze maatschappij. Als we op 4 mei herdenken, kijk ik ook naar de toekomst. Wat kunnen we nú doen om in een wereld te leven zonder uitbuiting en onderdrukking. Ik wil keuzes maken die stroken met waar ik in geloof. En het kan, het hoeft niet moeilijk te zijn. Dat is ook de grootste misvatting over duurzaam leven, dat je er een heleboel voor moet opgeven. Soms begrijp ik niet waar mensen zoveel moeite mee hebben. Er zijn genoeg opties om duurzaam te consumeren. Je kan overstappen naar een duurzame bank, je kan eerlijke kleding of biologisch eten kopen.”

Raoul Santibanez © rv

Raoul Santibanez (29) mede-oprichter van het Duurzaam Bouwloket, een platform dat gemeenten en bewoners helpt en adviseert bij de omschakeling naar een aardgasvrije woning.

“Eigenlijk is het een privilege om in deze markt te mogen werken. Vroeger veranderde de industriële revolutie ons landschap, datzelfde geldt nu voor de energietransitie. We duiken een ander en nieuw tijdperk in en dit gaat zeker impact hebben op de woningen en het landschap om ons heen.

“Wij merken dat het onderwerp echt onwijs leeft. Dat heeft te maken met de problematiek rondom aardgaswinning in Groningen, maar ook het klimaatakkoord dat veel in het nieuws is. Die onrust, alles wat er speelt, maakt ook dat mensen zich erin gaan verdiepen. Wat betekent ‘van het aardgas af’ dan voor onze woning?

“Dat wij bewoners op grote schaal motiveren om hun woning te verduurzamen, is denk ik vooral vanwege onze expertise en onafhankelijkheid. In onze rol als energieloket van de gemeente hebben we geen commerciële belangen. Dat geeft veel vertrouwen.

‘Dat we hebben bijgedragen aan de doelstellingen van gemeenten is gewoon gaaf’

Raoul Santibanez

“Je merkt dat mensen op zich welwillend zijn. Het plan van de overheid om in 2050 alle woningen in Nederland van het aardgas afgesloten te hebben, is redelijk geland. Alleen is het milieu niet de belangrijkste motivering. In de praktijk laat slechts een minderheid zijn energiekeuze afhangen van hun duurzame overtuiging of ideologie. Bewoners zijn veelal meer geïnteresseerd in het comfort dat het oplevert, wat het kost, en wat je ermee kunt besparen.

“Het grappige is, wij zijn nooit aan dit werk begonnen met de gedachte om er een bedrijf mee te starten. Het is heel natuurlijk gegaan. We helpen bewoners, nemen hun drempels weg. Dat is mooi om te doen. Dat we hebben bijgedragen aan de doelstellingen van gemeenten is gewoon gaaf. En daarmee ook aan de grote opgave waar we voor staan: landelijke verduurzaming.”

Everlyn Liu © rv

Everlyn Liu (31) uit Amsterdam, , oprichter Straw by Straw, die plastic rietjes in de horeca wil vervangen door het meest milieuvriendelijke alternatief: een rietje van stro.

“Je kan een apathische of actieve houding aannemen tegenover milieuproblemen. Ik heb aan beide kanten gestaan. Voor mij viel het kwartje pas laat. Die eerdere afzijdigheid en desinteresse had alles te maken met de fysieke afstand tot het probleem. Neem de CO2-uitstoot: oorzaak en gevolg hiervan is niet duidelijk zichtbaar, zoals het plasticprobleem. Daardoor komt het dat een hele hoop mensen het klimaatprobleem ontkennen. 

“‘Vroeger’ hield ik weinig rekening met het milieu. Pas toen ik het met eigen ogen zag, drong het tot me door. Dat gebeurde toen ik voor het eerst ging duiken en omringd werd door plastic troep. Dat opende mijn ogen. Dat was schokkend en bizar tegelijk. Pas toen ik me er verder in verdiepte, kwam ik erachter dat plastic afval vooral wordt veroorzaakt door ons gedrag.

‘Pas toen ik me er verder in verdiepte, kwam ik erachter dat plastic afval vooral wordt veroorzaakt door ons gedrag’

Everlyn Liu

“Veel mensen vragen zich af of Straw by Straw nou een goededoelenorganisatie of een stichting is. Terwijl we gewoon een commercieel bedrijf zijn. Het concept dat je je als bedrijf keihard inzet voor het milieu is voor veel mensen nog vrij nieuw. Er zijn verschillende start-ups, van modewinkels tot softwarebedrijven. Maar tegelijk is het duurzaamheidswereldje nog zó klein. Dat komt doordat mensen denken daar geen geld mee te kunnen verdienen. Dat klopt niet, integendeel, de kansen liggen echt voor het oprapen. 

“Bij bedrijven sijpelen zachtjesaan duurzame elementen hun beleid binnen, dat wel. Maar het thema effectief opnemen in hun DNA of tot de kernwaarden laten behoren, dat is nog niet vanzelfsprekend. 

“Soms is de kloof met andersdenkenden groot. Enerzijds zijn er mensen die vooral in eigen belang denken, zoals  multinationals. Anderzijds drijven activisten heel erg op emotie. Daar zit ik ergens tussenin. Soms moet je je eigen emoties voor het milieu ook opzij durven zetten.

“De manier waarop campagne wordt gevoerd vind ik weleens negatief. Dat zorgt voor het omgekeerde effect. Het wekt eerder ergernis op. Met de vinger wijzen en mensen een slecht gevoel geven werkt niet. Maak mensen alert op problemen, prima, maar bied ook oplossingen. Zeuren kan iedereen.

“Eigenlijk zijn mensen een beetje als kuddedieren. Zodra iemand iets fantastisch vindt, zullen anderen snel volgen. Dus doe iets goeds, wat ook leuk is en waardoor mensen geïnspireerd raken. Daar bereik je de meeste mensen mee.”

Anne de Jong © rv

“In mijn branche wordt jong duurzaam talent al snel met scepsis ontvangen. ‘Jouw ideaalbeeld strookt niet met ons realisme’ of ‘Zo werkt het hier niet’, krijg ik dan te horen. Maar die jonge frisse visie is precies wat de reissector nodig heeft. Want vaak moeten bedrijven uiteindelijk toegeven dat je ze tot nieuwe inzichten hebt gedwongen. Al is het wel lastig om een voet tussen de deur te krijgen. 

“Duurzaamheid wordt nog zelden bekeken vanuit mogelijkheden, namelijk je toekomst veiligstellen. Het wordt eerder gezien als kostenpost. Jammer is dat. Je kan er juist aan verdienen. Toch merk ik dat steeds meer reisorganisaties en reizigers inzien dat duurzaam reizen niet hoeft te betekenen dat je iets opgeeft, of dat de reis per definitie duurder wordt. Het is een manier om de houdbaarheid van de reisindustrie te verzekeren, waardoor we over honderd jaar nog steeds deze wereld kunnen ontdekken.

‘Duurzaamheid wordt vaak gezien als kostenpost. Jammer is dat. Je kan er juist aan verdienen’

Anne de Jong

“Onverschilligheid voor milieuproblematiek komt voort uit het idee dat mensen denken in hun eentje geen verschil te kunnen maken. Maar mensen begrijpen niet altijd precies wat er gebeurt, de issues zijn complex en de meningen lopen vaak ver uiteen. Duurzaamheid roept bij iedereen een ander beeld op. Het is zo’n breed concept waardoor niet meer duidelijk is wat er precies mee bedoeld wordt. Dat schrikt af. Daardoor gaan mensen al snel roepen dat hun plastic tasje of vliegreis niet uitmaakt.

“Een overtuigingsstrategie die goed werkt is duurzaamheid in kleinere onderdelen opbreken. Bekijk het praktisch, kijk naar mogelijkheden: wat kan er? Bekijk het stap voor stap. Zo bewaar je het overzicht. 

“Duurzaam inkopen, bijvoorbeeld, wat kan je daar doen? Als je afzonderlijk kijkt naar duurzaam papier, koffie, thee, afvalbesparing, recycling, water- en energiebesparing, verkleint dat de berg waar bedrijven gevoelsmatig vaak voor staan. Je hoeft niet álles in één keer om te gooien.

“Ik ben opgevoed met de gedachte dat je goed moet zijn voor de natuur. Dat iemand anders niet slechter wordt van jouw gedrag. Tijdens mijn studie toerisme kwam ik er al snel achter dat de toerisme-industrie heel vervuilend is. Met dit werk wil ik een antwoord bieden, zodat we in de toekomst kunnen blijven reizen, maar op een verantwoorde manier.”

Wat is de Duurzame Jonge 100?

De Duurzame Jonge 100 wil inspirerende initiatieven, ideeën en start-ups van de jonge generatie op het gebied van duurzaamheid een podium geven. Organisator SustainableMotion gelooft in de kracht van de jonge generatie. De genomineerden zijn 32 jaar of jonger en de lijst wordt ieder jaar volledig vernieuwd. Vanavond is het lanceringsevenement bij Circl in Amsterdam. De Duurzame Jonge 100 is inmiddels toe aan haar zesde editie.

Lees ook:

In de nieuwe Duurzame 100 staan burgers centraal

Dit jaar geen lijst van invloedrijkste duurzame doeners en denkers maar een Duurzame 100 van onderop, van mensen die gewoon een project beginnen.

Dit zijn de zwoegers die onze Duurzame 100 van 2018 nét niet haalden

Ieder jaar sturen lezers hartstochtelijke pleidooien voor hun duurzame favorieten naar Trouw. Een onafhankelijke jury wikt en beschikt en slechts een deel van de genomineerden haalt de Duurzame 100. 

Deel dit artikel

‘Dat is ook de grootste misvatting over duurzaam leven, dat je er een heleboel voor moet opgeven’

Sivan Breemhaar

‘Dat we hebben bijgedragen aan de doelstellingen van gemeenten is gewoon gaaf’

Raoul Santibanez

‘Pas toen ik me er verder in verdiepte, kwam ik erachter dat plastic afval vooral wordt veroorzaakt door ons gedrag’

Everlyn Liu

‘Duurzaamheid wordt vaak gezien als kostenpost. Jammer is dat. Je kan er juist aan verdienen’

Anne de Jong