Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Vreugde en woede over omstreden tunnelbesluit

Groen

Bart Zuidervaart

Protest tussen Vlaardingen en Maassluis. Milieuorganisaties zeggen dat de tunnel het fileprobleem alleen maar verplaatst.©MAARTEN HARTMAN

Een 'meneer van het ministerie' bezocht deze zomer haar wijnboerderij, middenin het natuurgebied tussen Vlaardingen en Maassluis. Hij bracht zijn verhaal voorzichtig, maar met ernst. Het ging over een 'geluidscherm', iets dat 'helemaal niet lelijk hoeft te zijn'. Eigenaresse Jook Aartsen wist toen al genoeg: die 'verfoeide' Blankenburgtunnel komt er. Vlak langs haar boerderij met wijngaard.

Minister Melanie Schultz (VVD, infrastructuur) maakte gisteren haar langverwachte plannen bekend om de verkeersproblemen in de zuidelijke Randstad te verlichten. Ze wil, zoals voorspeld, de omstreden Blankenburgtunnel laten aanleggen. Dit tracé loopt van de A15 bij Rozenburg onder de Nieuwe Waterweg door, tot aan de A20 bij Vlaardingen.

De minister kiest niet voor de Oranjetunnel, die meer naar het westen en dichter bij de haven zou komen te liggen. Die variant is 'te duur', vindt Schultz. De Blankenburgtunnel is met 1,2 miljard euro een kwart goedkoper. In de schaduw van dit nieuws werd ook bekend dat ten noorden van Rotterdam de A13 en de A16 een nieuwe verbinding krijgen, deels in een tunnel. Op beide wegen moet straks tol worden betaald, maximaal 1,50 per rit. Daarnaast worden er rond Den Haag maatregelen genomen om het verkeer beter te laten doorstromen.

Hardnekkige verkeersproblemen
Het kabinet hoopt dat met deze ingrepen het 'economische vestigingsklimaat' in de regio Den Haag-Rotterdam verbetert. Het gebied, een van de belangrijkste van het land, kampt met hardnekkige verkeersproblemen. Op de ruit van Rotterdam staan dagelijks lange files. Dat wordt erger, vreest de minister, wanneer straks de Tweede Maasvlakte in gebruik wordt genomen. Er moet wat gebeuren.

De komst van de tunnel onder de Nieuwe Waterweg zorgt voor heftige emoties. De regio is diep verdeeld over de meest geschikte variant; Oranje of Blankenburg. Natuurorganisaties, de ANWB en een handvol plaatselijke gemeenten pleiten voor de eerste. De provincie Zuid-Holland, het Havenbedrijf en de gemeente Rotterdam voor de tweede.

De groene long
Met de keuze voor de Blankenburgtunnel offert de minister schaars groen, vinden de tegenstanders. Het recreatiegebied van Midden-Delfland, bijgenaamd de groene long van de regio, wordt onvermijdelijk aangetast.

Boswachter Martijn van Schie kan gepassioneerd vertellen over de 'prachtige moerassen' bij Vlaardingen, waar zeldzame vogels op afkomen. Het baardmannetje, de roerdomp. Aan de andere kant van de A20 ligt de Aalkeetbuitenpolder, volgens Van Schie een geliefde plek van weidevolgels als de tureluur, kievit en grutto. Hun plek wordt bedreigd door de op- en afritten die straks nodig zijn om de Blankenburgtunnel met de A20 te verbinden. "Ik vraag me af of het nog langer zin heeft dat we op deze plek aan natuurbeheer doen", zegt de boswachter. "Het gemak waarmee de minister over onze bezwaren tegen de Blankenburgtunnel heen stapt, verbaast me."

'Mooi ingepast'
Schultz belooft dat de schade aan de natuur en de leefomgeving mee zal vallen. De weg wordt 'mooi ingepast', er komen afdoende geluidsmaatregelen.

Of Jook Aartsen daar genoegen mee neemt? "Nooit!" Haar wijnboerderij bestaat bijna 25 jaar. Dat zal dan, zegt ze, het laatste feestje zijn. "Nu zie ik koeien en schapen in de wei. Ik krijg er stank en herrie voor terug. Die weg ga ik niet meer meemaken, dan ben ik hier weg."

Lees verder na de advertentie

 Nu zie ik koeien en schapen in de wei, straks krijg ik er stank en herrie voor terug  

Deel dit artikel