Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Nederland riskeert boetes uit Brussel voor vieze lucht

Groen

Amber Dujardin

© thinkstock

Als Nederland niet snel ingrijpt om de luchtkwaliteit te verbeteren, dreigen boetes uit Brussel die kunnen oplopen tot honderden miljoenen euro's. Milieudefensie waarschuwt dat de concentraties schadelijke stoffen rond drukke verkeersaders nog altijd te hoog zijn: op tweederde van de 58 verkeersaders waar de organisatie de luchtkwaliteit heeft gemeten, zit te veel stikstofdioxide in de lucht.

Nederland moet dit jaar voor het eerst voldoen aan een Europese norm voor de concentratie stikstofdioxide in de lucht, maar het is onwaarschijnlijk dat Nederland die norm gaat halen, concludeert Milieudefensie.

Tussen 15 januari en 12 februari heeft de organisatie de concentratie stikstofdioxide gemeten op 58 drukke verkeersaders. Op tweederde van die locaties lag het niveau ruim boven de 40 microgram (µg) stikstofdioxide per kubieke meter, terwijl de Europese norm op een jaarlijks gemiddelde van 40 µg ligt.

De hoogste concentratie stikstofdioxide is gemeten op de Javastraat in Den Haag, met een gemiddelde van 54,5 µg/m3. Met stip op twee volgt de Valkenburgerstraat in Amsterdam (52,5 µg), en ook de Stadhoudersweg in Rotterdam (50 µg) en de Marnixlaan in Utrecht (46 µg) komen er in de metingen bekaaid vanaf.

'Vieze oude stinkdiesels'
Volgens Ivo Stumpe, campagneleider verkeer bij Milieudefensie, zijn oude dieselauto's de grootste boosdoener. "De oplossing is eigenlijk heel simpel: schoner en minder verkeer. Gemeenten moeten daarom milieuzones instellen waar geen vieze oude stinkdiesels mogen komen. Dat geeft onmiddellijk resultaat. Maar Nederland loopt hopeloos achter op een land als Duitsland, dat al sinds 2008 milieuzones heeft."

Een ander euvel, zo legt Stumpe uit, is dat de overheid werkt met 'minimale rekenmodellen' die ervan uitgaan dat auto's ieder jaar schoner worden. "Maar dat valt telkens weer tegen. Nederland probeert al jaren met een 5,5 te slagen, maar op een gegeven moment moet er toch een belletje gaan rinkelen dat we het daarmee niet redden."

'Groot probleem'
"Door de smalle Javastraat worden dagelijks duizenden vervuilende auto's geperst", zegt buurtbewoonster en meetpuntbeheerder Anna Quaedvlieg.  "Het verkeer staat hier continu vast. Ondanks eerdere beloften van de gemeente blijkt uit deze meningen dat we hier een groot probleem hebben. En dat probleem moeten de inwoners met hun longen bekopen."

Ook Lian Meijaard, die aan de Stadhoudersweg in Rotterdam woont, spreekt haar zorgen uit. "De vervuilde lucht is een aanslag op onze gezondheid, terwijl al lang duidelijk is hoe het beter kan. Ik hoop dat de gemeente haar beloften over gezondere lucht nu echt waar gaat maken. Ik heb kinderen en je weet nooit wat die vieze lucht op de lange termijn voor gevolgen heeft."

Uitstel
De normen voor stikstofdioxide zijn vijf jaar geleden al ingevoerd in Europa, maar toen heeft Nederland uitstel gevraagd aan de EU. Toch blijkt uit de metingen van Milieudefensie dat het Rijk en de gemeenten nog steeds niet genoeg maatregelen hebben genomen. Volgens Milieudefensie moeten gemeenten snel beginnen het met uitbreiden van milieuzones en het investeren in alternatieven voor de auto. "Die maatregelen kunnen nu echt niet meer op de lange baan worden geschoven", aldus Stumpe.

Lees verder na de advertentie
Nederland probeert al jaren met een 5,5 te slagen, maar op een gegeven moment moet er toch een belletje gaan rinkelen dat we het daarmee niet redden

Ivo Stumpe, Milieudefensie

Deel dit artikel

Nederland probeert al jaren met een 5,5 te slagen, maar op een gegeven moment moet er toch een belletje gaan rinkelen dat we het daarmee niet redden

Ivo Stumpe, Milieudefensie