Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Na 24 uur lang afval rapen zijn Marlboro, McDonalds en Redbull de meest gevonden merken

Groen

Charlot Verlouw

Ook op het strand van Dakar werd door Zero Waste afval opgeruimd. © Thomson Reuters

Gewapend met prikstok en vuilniszakken trokken zaterdag honderden mensen door stad en land om zwerfafval te rapen. 

Over de hele wereld werd in het kader van World Cleanup Day zwerfafval geraapt, ruim 160 landen deden mee. De Plastic Soup Foundation organiseerde de Nederlandse variant.

Lees verder na de advertentie

De afvalrapers registreerden hun vondsten in de app Litterati. De afvalraper maakt een foto en registreert het soort afval, de locatie, het merk en het materiaal. De Plastic Soup Foundation analyseerde al deze data voor Nederland. Die app is populair in Nederland; na de Verenigde Staten wordt hij hier het meest gebruikt.

Opruimen is leuk, maar uiteindelijk moet er wel een oplossing komen

Jeroen Dagevos van de Plastic Soup Foundation

Er werden ruim vijfendertigduizend stuks afval opgeraapt en vastgelegd in de app tijdens World Cleanup Day. De sigarettenpeuk werd het meest gevonden, gevolgd door blikjes, verpakkingen en flesjes. Zestig procent van het gevonden afval is gemaakt van plastic. Het meest gevonden merk is Marlboro, gevolgd door McDonalds en Redbull.

Oplossing

Zo probeert de Plastic Soup Foundation het zwerfafvalprobleem letterlijk ‘op de kaart te zetten’. “Hoeveel mensen exact mee hebben gedaan weten we niet zeker, maar toch zeker 300 groepen”, zegt Jeroen Dagevos van de Plastic Soup Foundation. “Het is waardevolle informatie. Opruimen is leuk, maar uiteindelijk moet er wel een oplossing komen. Met die data zijn we weer een stapje dichterbij eventuele oplossingen.” Als voorbeeld noemt Dagevos uitbreiding van het statiegeld. “Daarmee haal je gelijk heel veel uit die berg afval.”

Ook vaak gevonden: flesjes en blikjes van Coca Cola, terwijl de frisdrankgigant sponsor is van het evenement. Wringt dat niet een beetje? Dagevos: “Ze meldden zichzelf, dus we dachten: laat ze maar meedoen. Zij zien dan ook het probleem, dat zwengelt de interne discussie hopelijk aan.”

Lees ook: 

De aanpak van microplastics zit vol haken en ogen

Microplastics zijn een bron van milieuvervuiling. De EU wil ze daarom aanpakken, maar welke precies is nog vaag

Verbod op wattenstaafjes en rietjes moet plastic soep doen slinken

Ze zullen nog wel even in de schappen blijven liggen: wattenstaafjes, rietjes, ballonstokjes, plastic borden en roerstaafjes. Maar als het aan de Europese Commissie ligt wordt de verkoop van wegwerpplastic strikt aan banden gelegd, en worden deze producten zelfs verboden.

Deel dit artikel

Opruimen is leuk, maar uiteindelijk moet er wel een oplossing komen

Jeroen Dagevos van de Plastic Soup Foundation