Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Maakt China Volvo, MAN en Mercedes tot de Nokia's van het bussenrijk?

Groen

Vincent Dekker

Sinds kort rijdt tussen Alkmaar en Bergen een e-bus, gemaakt door het Chinese BYD. © Vincent Dekker
column

Daar stond-ie dan: de eerste  elektrische ov-bus op een lijndienst naar mijn mooie groene Bergen. Op de bus niet de naam van Mercedes, VDL, MAN of een ander bekend busmerk, maar van BYD. De Chinese fabrikant  geeft zijn Europese concurrenten wereldwijd het nakijken. 

Een bus die rijdt op groene stroom in plaats van op vervuilende diesel: het is de droom van elke overheid die in steden de strijd tegen luchtvervuiling moet aangaan. Dat heeft ook de Nederlandse overheid in de gaten. Vanaf 2025 mogen de openbaarvervoerbedrijven alleen nog elektrische bussen kopen, en in 2030 moet de laatste fossiele ov-bus hier uit dienst gaan. Daarmee behoort Nederland tot de koplopers die voor 100 procent emissievrije ov gaan.

Lees verder na de advertentie

In veel Europese steden, alsook op andere continenten, is eenzelfde ontwikkeling gaande. Overal worden de komende jaren elektrische bussen aangeschaft. Volgens persbureau Bloomberg worden e-bussen nu zelfs de motor achter de omschakeling naar elektrisch wegvervoer in het algemeen. Over twintig jaar zal zo'n 80 procent van alle stadsbussen wereldwijd elektrisch worden aangedreven, verwacht Bloomberg.

Wang Chuanfu, de Chinese Elon Musk, maakte van bat­te­rij­tjes­fa­bri­kant BYD de wereldleider in e-bussen

Dat is een prachtige groei- en vervangingsmarkt voor elke busbouwer. Grote Europese fabrikanten als Mercedes, MAN, Volvo, maar ook het Nederlandse VDL, moeten staan te popelen om die bussen te leveren. Zou je denken.  

Maar daar merk je toch weinig van. Ze waren zó goed in het maken van dieselbussen, en hadden zo'n groot marktaandeel, dat moet ze in slaap hebben gesust.

Gebouwde dromen

Wie niet sliep, was de Chinese busbouwer BYD, een afkorting die staat voor Build Your Dreams. Onder leiding van Wang Chuanfu, ook wel de Chinese Elon Musk genoemd, is de fabrikant van batterijen voor mobieltjes uitgegroeid tot wereldleider in e-bussen. 

Dat is mede te danken aan de Chinese overheid, die al tien jaar geleden inzag dat de luchtvervuiling door dieselbussen in steden een halt toegeroepen moest worden. In 2009 leverde BYD zijn eerste e-bus af en inmiddels rijden er in China ruim 300.000 e-bussen, waarvan ruim een derde van BYD afkomstig. In de rest van de wereld zijn nu enkele tienduizenden e-bussen in dienst, en ook daarvan zijn er vele met de naam BYD onder de voorruit. In liefst tweehonderd steden wereldwijd kun je nu een BYD-bus op straat zien.

Elektrisch vervoer is een kern­tech­no­lo­gie bij de ontwikkeling van duurzame energie, en China heeft de leiding

In Europa is ADL de marktleider als het om elektrische bussen gaat. Ook hier dus geen Mercedes of  ander topmerk-oude-stijl dat de toekomst heeft geclaimd. ADL is een Schotse fabrikant. Maar denk nu niet dat de Europese markt voor de bus van morgen dus toch nog stevig in Europese handen is, want ADL maakt zijn elektrische bussen samen met, jawel, BYD.

De bus gemist

Elektrisch vervoer is een kerntechnologie bij de ontwikkeling  van duurzame energie. De batterijen die voor e-transport nodig zijn, zullen ook een centrale rol bij de opslag van duurzame energie gaan vervullen. En daarbij neemt China overduidelijk de leiding. Met BYD als heel zichtbare vaandeldrager.

Ooit was Nokia de onbetwiste marktleider bij mobiele telefoons. Totdat Apple met zijn iPhone kwam en Nokia de markt voor smartphones compleet gemist bleek te hebben. Wereldwijd zijn bussen van Mercedes, MAN en Volvo nu nog een begrip. Maar de bus van morgen hebben ze voorlopig dus ernstig gemist. 

Het is voor Europese energietransitie te hopen dat ze op tijd wakker zijn geworden, maar het zal een hels karwei worden om te voorkomen dat ze de Nokia's van de e-bus wereld worden.

In zijn weblog Vincent wil Zon belicht Vincent Dekker allerlei innovaties en ontwikkelingen op het gebied van groene energie, dichtbij en ver van huis. U leest er onder meer:

De auto als groene verlosser? De wereld op z'n kop...
Op 5 augustus 1888 zette een eigenwijze vrouw een paardloos karos, en daarmee de meest milieuvervuilende ontwikkeling aller tijden, in gang. Een paar miljard auto's verder is de uitvinding van Carl Benz rijp voor een revanche.

Deel dit artikel

Wang Chuanfu, de Chinese Elon Musk, maakte van bat­te­rij­tjes­fa­bri­kant BYD de wereldleider in e-bussen

Elektrisch vervoer is een kern­tech­no­lo­gie bij de ontwikkeling van duurzame energie, en China heeft de leiding