Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Lessen in een elektrische auto: ‘De hele rij-ervaring is anders’

Groen

Frank Straver

Rijschoolhouder Ernest Alvares bij zijn elektrische lesauto. © Werry Crone

Automobilisten moeten massaal elektrisch gaan rijden, beoogt het Klimaatakkoord. Maar niet iedereen springt zómaar in de e-auto. Rijschooleigenaar Ernest Alvares wil het brede publiek klaarstomen, met twee elektrische lesauto’s en een ‘eco-rijopleiding’.

 In de wachtruimte van Rijschool Veronica, in een Utrechts jarendertighoekpand, zit Bep Alvares (77) koffie te drinken aan de houten tafel. “Hangt-ie nog aan de stekker?”, vraagt ze aan de baliemedewerker, haar dochter Ellen. Die knikt. “Oké, maar ik ga er zo wel mee lessen”, zegt Bep vastberaden. Bij het familiebedrijf van Rijschool Veronica, een begrip in Utrecht, is ze instructeur.  Daarvoor pakt ze nu ook de e-auto. “Graag juist!” Maar toegegeven: eerst zag ze er niets in. Koudwatervrees. 

Lees verder na de advertentie

Het idee kwam van haar zoon, Ernest Alvares (55), een pionier in de rijschoolwereld. Hij wil moderniseren en verduurzamen. Voor wie elektrisch wil gaan rijden biedt hij een ‘eco-opleiding’. Waarom? De stekker, het dashboard, de stilte: de hele rijervaring is anders. 

Autoliefhebbers hebben dat snel door. Maar voor de gemiddelde, niet-technische consument kan dat anders liggen. Ouderen, beginnelingen of onzekere rijders willen ervaring opdoen en goed geïnformeerd de weg op. De interesse in elektrische rijles begint dus te komen, merkt Veronica, nu klimaatafspraken aansturen op een schone revolutie op de weg. 

Koude lade

Eigenaar Alvares komt de rijschool binnen. “Sorry, ik ben een tikje later, het opladen duurde iets langer.” Het is koud weer vandaag. Dan vult de accu van de stekkerauto zich ietwat trager dan met warm weer, zegt hij. Dat doet denken aan een penlite-batterij thuis. Die houdt energie minder goed vast in een koude lade en juist perfect in een warme handpalm.

Toch gaat opladen altijd snel zat, zegt Alvares. In drie kwartier kan de accu van leeg naar vol. Met de stekker in de auto zie je de batterij voldruppelen, laat Alvares zien op het dashboard van de Renault Zoe. Dat geeft digitaal de percentages aan. Het lijkt net een mobieltje: 51 procent, 52 procent. Af en toe kort bijladen werkt het beste, om de oplaadtijd te ­beperken, zegt Alvares. Het bereik is tot 300 kilometer op een volle accu (nieuwe modellen beloven 500 kilometer actieradius). Hij heeft nooit met een lege accu gestaan. Niet met de lesauto’s noch met zijn eigen Opel Ampera E. 

© Werry Crone

Is het geen gedoe, uitzoeken waar een oplaadpaal staat? Alvares trekt een zuur gezicht. Het denken over elektrisch rijden is altijd zo negatief, drukt zijn grimas uit. “Mensen hebben de mond vol van milieu, maar ondertussen… Ik moet altijd denken aan het liedje ‘Allemaal Angst’ van Robert Long.” Bij elektrisch rijden moet je de route plannen, zodat je weet of en waar opladen nodig is. Hij haalt zijn smartphone ­tevoorschijn en opent een app. Op een kaartje verschijnen rode bolletjes. “Allemaal laadzuilen, je ziet ook of ze vrij zijn.”

Types voltages

Alles leren over ‘opladen’ is een van de lessen voor elektrische cursisten. Want de ene laadpaal is de andere niet. Er zijn talloze aanbieders, die uiteenlopende stroomprijzen rekenen voor een laadbeurt. Verder hebben de laadpunten allerlei types voltages, die de oplaadtijd bepalen. Vaak is een abonnement of klantkaart nodig. Maar er komt zoveel meer bij kijken, zegt Alvares, zowel in theorie als praktijk. De bandenspanning moet bijvoorbeeld hoger zijn, want door de accu is de stekkerauto snel honderden kilo’s zwaarder.

Verschil ten spijt: wie lest in een e-auto krijgt bij het Centraal Bureau Rijvaardigheid (CBR) een gewoon examen en rijbewijs. Het CBR bekijkt nog in hoeverre e-rijders een speciale behandeling moeten krijgen. Een automobilist kan en mag dus direct in een elektrische auto (over)stappen, erkent Alvares. “Maar meer aandacht bij het CBR zou goed zijn”, zegt de rijschoolhouder. “Voor de massa is de e-auto nieuw, veel mensen willen kennismaken voordat ze overstappen.” Dat is zijn doel. Maar als mensen zonder koudwatervrees géén elektrische les nemen maar oefenen bij de dealer of huurbedrijf, is dat wat hem betreft ook prima. 

Nederland, Utrecht, 8 januari 2019. Rijschool Veronica, elektrische auto, rijden, auto, lesauto. Met instructeur Ernest Alvares. Fastned. Met App waarop te zien is waar meer laadpunten zijn. Foto: Werry Crone © Werry Crone

Alvares loopt naar buiten. Hij legt zijn oor naast de motorkap, waar de stekker in zit. Er klinkt een hoge piep. “22.000 watt spanning”, zegt hij trots. “Hij jankt. Heerlijk.” Voor de rijschooleigenaar is dit het geluid van snel opladen. Hij trekt de stekker eruit, legt het snoer in de achterbak en kruipt achter het stuur. Als het eerste verkeerslicht op groen springt, geeft Alvares gas. De e-auto trekt hard op, ook zo’n puntje om aan te wennen.  

Deelauto's

“De nieuwe Tesla, die kan prima met een caravan erachter”, zegt Alvares. Net als veel andere e-modellen zijn die erg duur. Goedkoper tweedehands aanbod is er ook. “Jongeren zeggen steeds vaker: ik hoef geen eigen auto”, weet Alvares. Maar een deelauto trekt ze wel, hoort hij in de branche. “Die deelauto’s gaan ook op stroom rijden.” In schone auto’s die waterstof tanken gelooft de rijinstructeur ook, maar die techniek breekt volgens hem pas door ná het elektrisch rijden.

Plotseling stopt Alvares met praten. “Luister.” In de auto hangt een serene sfeer. Meer dan een licht zoefgeluid is niet te horen. Dat vindt hij zelf een van de prettigste verschillen met een ‘fossiele’ auto: de afwezigheid van motorgebrom. Stank van uitlaatgassen kent de e-auto evenmin. “Als je dit zo merkt, zijn we toch gek dat we met zijn allen nog in vervuilende auto’s stappen?” 

Omdat elektrisch rijden nog een niche is, biedt Alvares trouwens ook rijlessen in diesel- en benzineauto’s. Hij gebruikt ook een grote oude bus en ­motoren. “Er moet brood op de plank”, zegt hij. Maar ondertussen innoveert hij, met schonere (hybride) leswagens. Om het klimaat helemaal niet te belasten biedt de ondernemer een deel van de lessen digitaal aan, in een simulator. “Op die manier kunnen leerlingen CO2-vrij wat ervaring opdoen.”

Snellaadstation

De rijschooleigenaar slaat af en stopt bij een snellaadstation van Fastned. Hij moet even wachten op een vrije laadplek, want vier e-auto’s houden alles bezet. Eén daarvan is van Vincent Breur. Zijn Nissan-bedrijfsauto – het leeuwendeel van de e-auto’s is lease-auto – slurpt stroom. “Druk hier hè?”, zegt Breur. “Dat merk ik steeds vaker aan de pomp.” Maar hij vertrekt, zijn plek komt vrij. “Ga je gang”, zegt hij wenkend tegen Alvares. 

Elektrische rijders moeten sociaal en efficiënt omspringen met de schaarse oplaadpalen, nu hun groep groeit, vindt Alvares. Dat niet iedereen daar netjes aan meedoet, blijkt uit het feit dat ‘laadpaalklever’ woord van 2018 werd. Schadelijk voor het imago van elektrisch rijden waren de allereerste e-autorijders, die volgens Alvares jaren geleden hoofdzakelijk voor subsidie, de fiscale voordelen, in een (deels) elektrische terreinwagen gingen rijden en een claim legden op de schaarse parkeerruimte. Juist bij duurzame auto’s hoort sociaal, beschaafd rijgedrag, vindt Alvares. Het heeft volgens hem geen enkele zin om overal waar het mag “120 kilometer te blazen”. Je boekt weinig tijdswinst, zegt hij. Bovendien: racen trekt de accu snel leeg.

Elektrisch lessen is nog uitzonderlijk

Het CBR, het landelijk centrum voor rijexamens, weet niet hoeveel rijscholen rijlessen in e-cars ­aanbieden. Op internet zijn wat lesauto’s met stekker te vinden, in Zeeland en Brabant, maar het is nog uitzonderlijk. In vakblad ­Rijschool Pro staan ook verhalen van aanbieders die noodgedwongen weer stopten met elektrische rijles. Zo trok eenpitter Gert-Jan van Ark uit Harderwijk, die duurzaamheid wilde promoten met een elektrische Opel, geen klanten.

Bij Veronica, de Utrechtse rijschool van Alvares, begint het wel te lopen. Zo’n 350 ‘lessers’ kozen bij hem voor de stekkerauto. Wat helpt, is dat de rijschool een ­bekende naam is, en ook ­actief met bussen, brandstofauto’s en motoren. De Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk steunt het initiatief, dat samenwerkt met de lokale groene energie-ondernemer Robin Berg (nummer 58 van de Trouw Duurzame 100), die lokaal geproduceerde zonne-energie levert aan Veronica. 

Lees ook:

Er is genoeg aanbod van elektrische auto’s, maar de particulier kan het nog niet betalen

In de autoshowroom staan in 2019 meer serieuze elektrische auto’s dan ooit. Maar de elektroauto blijft voorlopig niet voor iedereen weggelegd.

Deel dit artikel