Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Kritiek uit alle hoeken op EU-voorstel om schadelijke CO2-uitstoot van auto's aan banden te leggen

Groen

Christoph Schmidt

. © ANP

De jongste voorstellen van de Europese Commissie om de schadelijke CO2-uitstoot in het autoverkeer aan banden te leggen, zijn bij zowel de autoindustrie als de milieubeweging verkeerd gevallen. De eerste vindt ze te streng, de laatste juist te slap.

In het vandaag gepresenteerde commissie-voorstel moeten nieuwe auto's en bestelbusjes in 2030 minstens 30 procent minder koolstofdioxide uitstoten dan in 2021. Om ervoor te zorgen dat de inspanningen niet tot het einde van die periode worden uitgesteld, moet al in 2025 de helft van die reductie zijn bereikt, 15 procent dus.

Lees verder na de advertentie
De commissie reikt de auto-industrie ook de hand, door geen harde eisen te stellen aan het aandeel elektrische auto's dat de sector moet produceren

De commissie reikt de autoindustrie ook de hand, onder meer door geen harde eisen te stellen aan het aandeel elektrische auto’s dat de sector moet produceren. Hoe de streefcijfers worden gehaald, mag de industrie zelf bepalen. Bovendien trekt Brussel 800 miljoen euro uit voor oplaadstations in de EU en 200 miljoen voor de verbetering van autobatterijen.

Aan het einde van de rit kunnen autofabrikanten wel degelijk boetes krijgen als ze de uitstootnormen blijven overschrijden: het gaat om 95 euro per gram CO2 boven de norm en per nieuw afgeleverde auto. 

Verhitte onderhandelingen

De afgelopen jaren hebben verscheidene EU-landen al hun eigen streefcijfers vastgesteld voor het uitbannen van fossiele brandstoffen in het autoverkeer, ten gunste van elektrische auto’s. Het ene land is daarin ambitieuzer dan het andere. De Europese Commissie heeft nu voor het eerst EU-brede doelen geformuleerd. De timing is niet geheel toevallig: momenteel is in Bonn de jaarlijkse klimaatconferentie aan de gang.

De commissievoorstellen worden de komende maanden inzet van ongetwijfeld verhitte onderhandelingen met de lidstaten en het Europees Parlement.

“Ambitieus, kosten-efficiënt en handhaafbaar”, noemde de Spaanse Eurocommisaris Miguel Arias Cañete (energie en klimaatactie) de streefcijfers. Ook het woord ‘uitgebalanceerd’ viel. Dat duidt vaak op intens gelobby vooraf door diverse belangengroepen.

Afzwakken

“Belanghebbenden waren zeer actief”, gaf Cañete dan ook toe. De Duitse autoindustrie heeft nog tot op het laatste moment geprobeerd de voorstellen af te zwakken. Zo belde Matthias Wissmann, de topman van de Duitse autoindustrie-koepel VDA, vorige week nog met Cañete en met Martin Selmayr, de machtige (Duitse) stafchef van commissievoorzitter Juncker.

Volgens Europarlementariër Bas Eickhout is een reductie van 30 procent in 2030 bij lange na niet genoeg

Dat de pan-Europese autolobbyorganisatie ACEA vandaag zo fel reageerde, duidt erop dat de Duitse inspanningen toch niet helemaal goed zijn geland in Brussel. ‘Overdreven uitdagend’ en ‘erg agressief’, noemt ACEA de voorstellen. Vooral de tussentijdse deadline in 2025 zou de industrie te weinig tijd geven voor de benodigde omschakelingen.

Europarlementariër Bas Eickhout (GroenLinks) is om tegenovergestelde redenen ‘zeer teleurgesteld’. Hij laakt vooral de Duitse autolobby, “uitgerekend in een week waarin Duitsland gastland is van de klimaattop”.

Volgens Eickhout is een reductie van 30 procent in 2030 bij lange na niet genoeg voor de EU om aan haar internationale verplichtingen te voldoen. “Om het Parijs-akkoord na te leven, is een verdubbeling van deze doelstelling een absoluut minimum.”   

Lees ook:
Voor tien euro haal je al een ton CO2 uit de markt
Er komt een einde aan de vervuilende auto
De grijze kant van de groene auto



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie
De commissie reikt de auto-industrie ook de hand, door geen harde eisen te stellen aan het aandeel elektrische auto's dat de sector moet produceren

Volgens Europarlementariër Bas Eickhout is een reductie van 30 procent in 2030 bij lange na niet genoeg