Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Is het moeilijk om de plofauto per 2030 uit te bannen? Welnee...

Groen

Vincent Dekker

De eerste auto van Carl Benz, uit 1886, rechts, en links de luxere variant uit 1888. Na bijna anderhalve eeuw lijkt rond 2030 een eind te komen aan auto’s die op benzine rijden. © Daimler AG
column

Nieuwe auto’s moeten van de EU in 2030 37,5 procent minder CO2 uitstoten dan ze in 2021 doen. Dat wordt heel moeilijk, jammert de autolobby. Ik begrijp daar niks van. Volgens mij halen de fabrikanten dat ruimschoots. Of ze bestaan niet meer.

De Europese Unie maakte kort voor Kerst bekend dat in 2030 nieuwe auto’s 37,5 procent minder van het broeikasgas CO2 mogen uitstoten. Dat was een compromis; sommige landen, zoals Ierland, Nederland en Frankrijk, wilden verdergaan. Met name Duitsland, de grootste autoproducent in de EU, wilde het bij 30 procent laten. Meer dan dat zou onhaalbaar zijn.

Lees verder na de advertentie

Mij verwonderde dat bericht meteen al, en wie mijn weblog geregeld leest kan wellicht al raden waarom. Maar enkele analisten lieten ook weten het een moeilijke opgave voor de autofabrikanten te vinden. Dus heb ik nog een paar dagen op het hele idee lopen kauwen. Maar ik kan er toch niks anders van maken. Die 37,5 procent gaan we ruimschoots halen, en fabrikanten die dat niet waar kunnen maken, leggen al voor 2030 het loodje.

Benzinemotor hoeft niet schoner

Een benzine-, gas- of dieselmotor 37,5 procent schoner maken is geen kleinigheid. Daarover geen misverstand. Maar dat is ook niet nodig. De nieuw verkochte auto’s moeten in 2030 gemiddeld 37,5 procent schoner zijn. Als je als fabrikant dus maar genoeg elektrische auto’s verkoopt (die stoten nul gram CO2 uit),  zit je goed. Wie 100.000 elektrische en 100.000 fossiele auto’s van een vergelijkbaar model verkoopt,  halveert de CO2-uitstoot zonder dat de benzinemotor zuiniger hoeft te worden. 

Het laatste gaat denk ik niet gebeuren. Een fossiele motor zuiniger maken is uiterst kostbaar, en aangezien die motoren over tien jaar nog amper worden verkocht, is het zonde om daar nog veel geld in te steken.

Wie na 2023 nog een nieuwe plofauto koopt, is ‘een beetje dom’, om maar eens een bekende Nederlandse te citeren

De vraag is dus vooral of in 2030 37,5 procent van alle nieuwe auto’s in de EU elektrische auto’s zullen zijn. Het is koffiedikkijkerij, maar ik denk dat er in 2030 bijna alleen nog maar elektrische auto’s worden verkocht. De ontwikkeling daarvan gaat gewoon enorm snel. Volgens veel deskundigen is de e-auto in 2023 goedkoper in aanschaf dan een auto met plofmotor, en dan wordt het voor consumenten dus appeltje-eitje bij de keuze tussen de twee typen. 

Tel daarbij op dat je nu al weet dat de tweedehandsprijzen van plofauto’s snel zullen kelderen omdat je met die dingen straks geen stadscentrum meer in mag. Wie na 2023 nog een nieuwe plofauto koopt, is ‘een beetje dom’, om maar eens een bekende Nederlandse te citeren.

Nou, het laatste is niet helemaal terecht. In 2023 zullen er nog niet genoeg e-auto’s uit de fabrieken rollen om aan de vraag te kunnen voldoen. Dus we zullen noodgedwongen ook nog wat fossiele modellen moeten aanschaffen. Als we al niet, zoals al enkele jaren gaande is, steeds langer met onze oude auto blijven rijden in afwachting van een elektrische. 

Dat elektrische auto’s heel gewild zijn, bleek eind vorig jaar al. In december was maar liefst 32 procent van de nieuwe auto’s in Nederland elektrisch. Dat had veel te maken met belastingregels, die dit jaar wat minder gunstig zijn voor de grote elektrische modellen. Dus denken analisten dat de verkoop dit jaar wel zal inzakken. Dat zou me niet verbazen, maar anderzijds komen er juist dit jaar veel elektrische middenklassers op de markt, wat de verkoop sterk zal stimuleren. En bij bedrijven en leasemaatschappijen is elektrisch al helemaal de norm.

Tweedehands duurder dan nieuw

Een ander teken van populariteit was vorig jaar al in de VS te zien. Tweedehands Tesla’s waren daar duurder dan nieuwe. Bij nieuwe moet je namelijk op vele maanden levertijd rekenen, terwijl een tweedehands meteen opgehaald kan worden. 

Die lange levertijd zal nog wel even aanhouden. Met name Volkswagen heeft een zeer ambitieus programma van tientallen miljarden euro’s om zo snel mogelijk over te schakelen op elektrische auto’s. Maar ook de grootste autofabrikant ter wereld kan geen nieuwe modellen en bijbehorende fabrieken uit een hoge hoed toveren. In 2030 moet VW echter toch wel in staat zijn om veel meer dan 37,5 procent van hun nieuwe auto’s elektrisch te laten zijn.

Het laatste wat fabrikanten willen, is dat iedereen nu al om elektrische auto’s vraagt terwijl die nog amper leverbaar zijn

Lukt dat niet, dan hebben ze een serieus probleem. Niet met Brussel, maar met China. Dat land kan ongetwijfeld wel leveren. Met  een vertrouwd merk als Volvo (enkele jaren geleden overgenomen) zullen ze in Europa vol in de aanval gaan*.  En binnenkort komen uit China zelf kleine en betaalbare e-auto’s. Zoals ooit de Japanners met kleine, goede auto’s de markt veroverden, zo zullen nu de Chinezen de elektrische race willen winnen. Fabrikanten die in 2030 geen 60 procent of meer van hun nieuwe auto’s elektrisch kunnen laten zijn, doen dan gewoon niet meer mee.

Imago 

Waarom nu dan nog zeggen dat 37,5 procent heel moeilijk zal zijn? Ik denk dat ze het imago van de plofauto nog korte tijd hoog willen houden. Het idee dat plofauto’s heel snel verleden tijd zullen zijn, moet nu nog niet postvatten. Want het laatste wat fabrikanten willen, is dat iedereen dit of volgend jaar al om elektrische auto's gaat vragen, terwijl die dan nog amper leverbaar zijn. Ze moeten nog een paar jaar veel fossiele auto’s verkopen om de overgang naar elektrisch financieel mogelijk te maken. 

Of de consument ze die tijd gunt, is nog de vraag. Ik denk dat het de spannendste tijd uit de automobielgeschiedenis wordt sinds Carl Benz in 1886 zijn eerste  driewieler met plofmotor uit zijn werkplaats liet rijden.

* Correctie: Hier werd in de oorspronkelijke tekst ook Jaguar als Chinees merk genoemd, maar dit Britse bedrijf is in handen van Tata Motors uit India. (Met dank aan een oplettende lezer.)

In zijn weblog ‘Vincent wil zon’ belicht Vincent Dekker innovaties en ontwikkelingen op het gebied van groene energie, dichtbij en ver van huis. Lees meer afleveringen op trouw.nl/vincentwilzon.

Lees ook: 

De laadpaalstrijd laat zien: elektrisch rijden heeft al gewonnen

Wie nog twijfelt of elektrisch rijden het gaat winnen van benzine- en waterstofauto’s, hoeft alleen maar naar de strijd om de laadpaal te kijken. Van Tesla tot BMW, van Shell tot BP, van E.On tot EDF en van Fastned tot Chargemaster: iedereen stort zich op de ‘stroompomp’. Uiteindelijk wint de consument.

Deel dit artikel

Wie na 2023 nog een nieuwe plofauto koopt, is ‘een beetje dom’, om maar eens een bekende Nederlandse te citeren

Het laatste wat fabrikanten willen, is dat iedereen nu al om elektrische auto’s vraagt terwijl die nog amper leverbaar zijn