In 2025 rijdt iedereen elektrisch, als het aan de PvdA ligt

groen

Nienke Schipper

Een elektrische auto wordt opgeladen bij een snellaadstation. © ANP
Interview

De PvdA ziet het helemaal voor zich: als alle auto's elektrisch gaan rijden en we een windmolenpark op zee bouwen, redden we de economie, het milieu en het Groningse gasveld. De partij presenteerde gisteren 'De Energievisie', waarin ze beschrijft hoe ons land er uit moet zien in 2025.

Iedereen rijdt elektrisch op groene stroom uit enorme windmolenparken op zee. De batterijen in de auto's worden tevens gebruikt als opslag van de windstroom. Hierdoor hoeft niemand nog gas te gebruiken waardoor het gasveld in Groningen alleen nog nodig is als 'strategische voorraad'. In een nieuwe Europese Energie Unie worden pieken en dalen in het stroomnetwerk opgevangen en verdeeld. Alle huizen worden klimaatneutraal gebouwd en de banengroei in deze nieuwe economische orde is 'enorm'. Winst op alle fronten: milieu, economie en veiligheid.

Utopia in het vooruitzicht: waarom hebben we dat niet al lang gerealiseerd in Nederland?
"Niet alle idealisme is verdwenen uit de Partij van de Arbeid", licht PvdA-Kamerlid Jan Vos toe. Volgens de woordvoerder Energie is het plan realistischer dan een utopie. "Zonne-energie en wind-energie dalen de komende jaren in prijs en concurreren met energie uit fossiele brandstoffen. Hetzelfde zie je bij elektrische auto's: kijk naar Tesla. Dat proces gaat alleen nog maar sneller de komende jaren."

Maar gaat het PvdA-plan over milieu, of over economie?
"Het gaat over twee dingen. Als eerste is er het probleem van de uitstoot van auto's. Fijnstof en CO2 vervuilen de atmosfeer en zorgen ervoor dat wij meer last hebben van astma en luchtweginfecties dan andere Europese landen. De huidige generatie auto's kan niet meer aan de emissie-eisen voldoen. Waarom denk je dat Volkswagen sjoemelt met zijn software? Die zijn uit-geïnnoveerd: het kan niet meer efficiënter. Toch moet het beter, dat hebben we in Parijs ook afgesproken. En er is een technisch alternatief: elektrisch rijden."

"Bovendien zijn windmolenparken een veel kostenefficiëntere manier om energie op te wekken. Een meerderheid van de Tweede Kamer is voor het sluiten van de kolencentrales, het is alleen de vraag wanneer."

In de Energievisie is verder te lezen dat het verduurzamen van de samenleving zal zorgen voor een flinke economische groei in de vorm van werkgelegenheid en industrie. "We moeten de samenleving verder elektriseren, maar we kunnen niet alle problemen in één dag oplossen", aldus Vos.

Is die ambitieuze doelstelling überhaupt haalbaar?
"Ja, ik denk het wel. In Noorwegen is al twintig procent van het wagenpark elektrisch. Er komen steeds meer elektrische auto's in de middenklasse op de markt. Ik begrijp dat je al een stekkerauto koopt voor twaalf tot dertien duizend euro. Ze gaan de prijs van fossiele auto's kruisen."

Maar niet al uw collega-politici kunnen zich vinden in uw plannen.
"Dat de VVD niet enthousiast reageert is jammer. Andere partijen vinden het vermoedelijk wel een goed plan. Als Nederland zou kiezen voor PvdA, GroenLinks of D66 maken we een kans. Maar er zijn veel verschillende partijen bij betrokken, dan zal er soms wat water bij de wijn moeten. We hopen dat in 2030 alle benzine-auto's van de weg zijn. Nouja, tenzij ze schoon zijn. Over de details kan nog worden gepraat. Brancheorganisatie Bovag is bij voorbeeld enthousiast, maar ziet een tijdpad wat verder in de toekomst."
 
Maar stekkerauto's zijn eigenlijk helemaal niet zo milieuvriendelijk door de zware chemicaliën in de batterijen.
"Batterijen in elektrische auto's worden gerecycled, net zoals nu al gebeurt met veel onderdelen in huidige modellen auto's. Belangrijker is dat we geen CO2 meer uitstoten. Ook elektrische auto's die rijden op waterstof zijn een goede optie. Groen gas ook, daar gaat de deur niet voor op slot."

In het plan is te lezen dat 'dit het moment is waarop we zelf stappen moeten nemen, dan blijven we energie-onafhankelijk van andere landen'.

Heeft dat te maken met de onzekerheid over het Russische gas?
"Nee, daar heeft het niets mee te maken. We importeren maar vier tot vijf procent gas uit Rusland. Het gaat over omschakelen naar groene stroom en hoe je dat moet doen. Gisteren werd bekend dat wereldwijd de CO2-uitstoot is gestagneerd, maar dat het in Nederland nog wel stijgt. Het is hard nodig dat we daar wat aan doen."

En hoe ziet u dat dan voor zich met de Europese Energie Unie, we kunnen de gewone Europese Unie al nauwelijks bij elkaar houden?
"Europa is werk in uitvoering. En we moeten ook op dit gebied beter gaan samenwerken."

En wie gaat uw ambitieuze plan betalen, waar haalt u de subsidies vandaan?
"Subsidies zijn niet nodig, het is een combinatie van maatregelen die het mogelijk maakt. Door vervuilers te belasten en rijders van elektrische auto's fiscaal te stimuleren. Daarbij is het de technische innovatie die ons gaat helpen en de prijs van elektrische auto's daalt heel snel. Denk aan hoe het ging met de mobiele telefoon: eind jaren negentig wilde niemand met zo'n enorm apparaat aan zijn oor lopen en nu heeft iedereen er één in het formaat van een creditcard. Zo gaat het ook met de elektrische auto."

"Ik kwam in Oostenrijk diverse elektrische auto's tegen en vroeg aan een bestuurder hoe hij hier was gekomen. Hij keek me een beetje raar aan en zei: gewoon rijden. De nieuwe generatie batterijen van elektrische auto's gaan zo'n 400 kilometer mee. Daarna moet je opladen, net zoals je moet tanken met een uitlaatauto. Er komen nu steeds meer stations waar je in twintig minuten je auto kunt opladen. Neem een kopje koffie met een krantje en je kunt weer verder."

Lees verder na de advertentie

Trouw.nl is vernieuwd. Ter kennismaking mag u nu gratis onze artikelen lezen.

Deel dit artikel

Advertentie