Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Grote natuurclubs verliezen aanhang, kleine bijters winnen

Groen

Hans Marijnissen

©THINKSTOCK

Natuurmonumenten heeft dit jaar opnieuw een fors aantal leden verloren. Maar liefst 39.000 leden hebben de club vaarwel gezegd, waardoor de organisatie uitkomt op een achterban van 728.000. Het verlies vlakt overigens wel af. Natuurmonumenten had de laatste jaren te kampen met een jaarlijks verlies van meer dan 50.000 leden.

De organisatie wijt de terugval aan de mindere economie en de grote concurrentie tussen de goede doelen onderling. Daarnaast is natuur een controversieel onderwerp geworden dat leidt tot scherpe politie en maatschappelijke debatten.

Ook Greenpeace ziet haar achterban fors krimpen. Had de organisatie een jaar geleden nog 502.000 aanhangers, dit jaar zijn dat er ruim 25.000 minder. Het Wereld Natuur Fonds (WNF) zag dit jaar de aanhang met 5000 groeien tot 915.000. Ook de koepelorganisatie van regionale landschappen zat in de lift en kreeg er 1500 donateurs bij. De Dierenbescherming zakte met 10.000 donateurs minder, terug naar 186.586.

Opvallend is het succes van de kleine organisaties: de Waddenvereniging die zich dit jaar verzette tegen de powerboatraces op Marsdiep (plus 1000) en Wakker Dier (plus 3000). Deze organisatie stimuleert bedrijven met publieksacties tot een duurzamer bedrijfsvoering. Dierentuinen gingen na een bezoekje van actievoerders over tot de verkoop van biologisch snacks in hun restaurants, supermarkten namen legbatterijeieren uit de schappen en er kwam een gegarandeerde  weidegang voor koeien. Wakker Dier voert aanhoudend actie tegen de 'kiloknallers', goedkoop vlees uit de gangbare vee-industrie.

Door de aanhoudende discussie over natuur en milieu in Nederland en de bezuinigingen op het beheer van het kabinet Rutte, hebben de natuur- en dierenwelzijnorganisaties  zich dit jaar veel sterker geprofileerd. Waren de organisaties voorheen nauwelijks te onderscheiden, door de groene polarisatie is een veld ontstaan waarin de verschillende typen organisaties veel beter zijn te herkennen, zo blijkt uit een overzicht dat Trouw heeft gemaakt. De achterban van deze organisaties kiest niet langer voor een 'levenslang' lidmaatschap, maar 'shopt'. Jaarlijks worden de doelen en actiemethoden vergeleken, en uiteindelijk een keus gemaakt.

Deel dit artikel