Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Groene jonkies durven het duurzame conflict wel aan

Groen

Charlot Verlouw

© Idris van Heffen

Ze leggen binnen bedrijven vooral het generatieconflict bloot. De young professionals zijn dit jaar opvallend vertegenwoordigd in lijst van de Duurzame Jonge 100, die vanavond wordt gepresenteerd.

Ze maken de grachten groen, vermalen groenten die te lelijk zijn voor de supermarktschappen tot soep of werken als duurzaamheidsaanjager binnen een groot bedrijf: de honderd jongeren op de lijst van de Duurzame Jonge 100 (DJ100). Vanavond wordt de nieuwe editie van de lijst gepresenteerd bij Circl, het circulaire paviljoen op de Amsterdamse Zuidas.

Lees verder na de advertentie

De lijst wordt sinds 2013 elk jaar opgesteld, sinds drie jaar georganiseerd door SustainableMotion, een projectbureau voor duurzaamheid en innovatie, gericht op jonge mensen. Op de lijst, die overigens niks te maken heeft met de Duurzame 100 van Trouw, staan honderd mensen jonger dan 33 jaar,  van politici tot oprichters van kleinschalige initiatieven, van actievoerders tot young professionals.

Vooral uit die laatste categorie zijn er dit jaar veel te vinden op de lijst. Een beleidsmedewerker duurzaamheid bij de Ser of een projectleider energiebesparing bij ING. SustainableMotion, dat naast de DJ100 nog meer projecten en evenementen organiseert, ziet al langer een toename van het aantal duurzame young professionals. "Het toont aan dat je niet meer ontkomt aan de duurzame en circulaire gedachte, ook niet binnen een groot bedrijf", zegt DJ100-projectleider Marieke Jacobs.

Ik zie dat jongeren niet per se een mooie auto voor de deur hoeven, ze hebben liever impact dan dat ze heel veel geld verdienen

Marieke Jacobs, projectleider SustainableMotion

Geen ranglijst

Als duurzame young professional binnen een groot bedrijf stuiten de jonge aanjagers soms op een generatieconflict. En dat is precies wat de lijst moet blootleggen. "Met de lijst willen we de gevestigde orde laten zien dat duurzaamheid kan", zegt Jacobs enthousiast. "Het podium voor jong en duurzaam begint steeds meer te komen, je kunt er niet meer omheen."

De lijst is bewust geen ranglijst, maar gewoon een verzameling van honderd jongeren, om onderlinge samenwerking te bevorderen. Iedereen kan iemand anders of zichzelf opgeven, een tienkoppige jury selecteert de crème de la crème. Dit jaar waren er ruim driehonderd aanmeldingen te beoordelen.

Naast de klimaat- en milieubewuste carrièretijgers staan er in de lijst ook veel clubs met een kleine impact, zoals de maker van een circulaire koptelefoon, of de producent van duurzame verf. "Ik zie dat jongeren niet per se een mooie auto voor de deur hoeven", verklaart Jacobs deze ontwikkeling. "Dat hebben ze liever impact dan dat ze heel veel geld verdienen."

De lijst laat ook zien dat inzetten op duurzaam niet automatisch hoeft te betekenen dat je inlevert op kwaliteit, zegt Jacobs. Neem die circulaire koptelefoon. "Je ziet het verschil met een lineair gemaakte koptelefoon echt niet." Van die koptelefoon komt een spandoek op de Zuidas te hangen. "Zo zien de mensen daar dagelijks dat circulair ook kwaliteit kan zijn, welke mogelijkheden het biedt. Duurzaamheid gaat juist over innovatie en toekomstbestendigheid."

En dan?

En dan sta je op die lijst, wat dan? De bedoeling is dat er onderling flink samengewerkt wordt, om de impact van alle initiatieven groter te maken. Ook volgen er communicatietrainingen zodat de jongeren hun ideeën beter kunnen overbrengen. 

Jacobs: "Uit eerdere jaren weten we dat het ministerie van infrastructuur en waterstaat zo'n groep interessant vindt. Een deel heeft meegedacht met transitieagenda's en beleidsplannen." De geschiedenis leert dat veel jongeren worden gevraagd om te spreken op evenementen en om mee te denken met vraagstukken van bedrijven. Op 4 september, Duurzame Dinsdag, gaat er in ieder geval een koffer met een grote stapel duurzame ideeën en initiatieven naar de minister.

Ted Braakman (19)

Hij is de jongste op de lijst, maar toch heeft Ted Braakman al twee ondernemingen op zijn naam. Met de eerste verkocht hij flexibele zonnepanelen aan booteigenaren. Met de tweede, Hero Balancer, wil hij verwarmingsinstallaties in grote gebouwen zuiniger maken. 

© rv
Er is geen markt zo in beweging als de energiemarkt, dat maakt het interessant

Ted Braakman

"We hebben een kastje ontwikkeld dat we koppelen aan een verwarmingssysteem. Het bijbehorende algoritme bepaalt op basis van het weer en de hoeveelheid mensen in het gebouw of de verwarming hoger of lager moet." Volgens Braakman besparen eigenaren van kantoren, schoolgebouwen en appartementencomplexen gemiddeld 25 procent energie. "Elke vijf minuten stuurt het systeem een update. Misschien is het nu koud buiten, maar wordt het vanmiddag warm. Dat weet het systeem, dus je bent nooit voor niets aan het verwarmen."

Het idee komt niet helemaal uit de lucht vallen. Braakmans ouders zaten ook in de verwarmingswereld, daar merkte hij dat er allemaal slimme manieren waren om verwarmingen zuiniger te maken. 

"Maar er was geen software om het tot z'n recht te laten komen." Pakweg een jaar geleden nam hij een IT'er in de arm die een algoritme ontwikkelde om dat wel te doen. Bij Hero Balancer werken nu, inclusief Braakman, vier mensen. Zes installaties in Nederland zijn voorzien van zo'n kastje. Nu blijkt dat het goed werkt, hopen ze na de zomer flink te verkopen. Het doel: aan het eind van het jaar 25 installaties met een kastje van Braakman, en binnen tien jaar wil hij marktleider zijn in Nederland. "Er is geen markt zo in beweging als de energiemarkt, dat maakt het interessant."

Sanne Preso (31)

Sanne Preso is consultant duurzaamheid en circulaire economie bij Alliander, dat zorgt voor energieaansluitingen. 

© rv

Wat houdt haar functie in? "We gebruiken bijvoorbeeld olie in transformatoren. Ik zoek uit wat de milieueffecten zijn van verschillende alternatieven, zoals olie uit planten." De managers nemen dan een besluit, op basis van het advies van Preso en haar collega's.

Dat vindt Preso een fijne positie. Soms stuit ze op besluitnemers die uit het tijdperk komen toen er van duurzaamheid of circulair denken nog nauwelijks sprake was. "Het is het leukst als, na soms lang praten, ook bij hen het kwartje valt." Soms levert dat frictie op, maar dan voelt Preso zich gesteund door een clubje collega's dat circulaire economie heel belangrijk vindt. 'Extra tof' vindt ze het als iets door haar eigen onderzoek echt opgepakt wordt. Naar aanleiding van haar onderzoek naar de koper- en aluminiumketen is een speciale werkgroep binnen de 'groene-netten-coalitie' opgezet. "Die is druk bezig om alternatieven te bedenken, want het besef dat de kopervoorraad eindig is, is er nu."

Preso doet het werk met een collega. "We kunnen het aan, maar hoe drukker, hoe beter. Dat betekent dat de circulaire gedachte meer leeft bij netbeheerders."

Ze studeerde in Utrecht en ontwikkelde voor haar afstudeerscriptie een instrument om de CO2-voetafdruk van muziekfestivals te meten. Haar uiteindelijk doel? Zichzelf overbodig maken. "Dat we beter met grondstoffen omgaan en binnen de grenzen blijven qua klimaatverandering."

Lees ook:

Volgende afslag: de duurzame droombaan

Drie personen, met heel verschillende cv's. Hun overeenkomst: ze gooiden het roer om op zoek naar hun duurzame droombaan.


Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

Door een profiel aan te maken ga je akkoord met de gebruiksvoorwaarden en geef je aan het privacy statement en het cookiebeleid te hebben gelezen.

Deel dit artikel

Ik zie dat jongeren niet per se een mooie auto voor de deur hoeven, ze hebben liever impact dan dat ze heel veel geld verdienen

Marieke Jacobs, projectleider SustainableMotion

Er is geen markt zo in beweging als de energiemarkt, dat maakt het interessant

Ted Braakman