Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Groene e-bus-armada van honderd voertuigen koerst naar Schiphol

Groen

Joost van Velzen

© Phil Nijhuis

Rondom de luchthaven gaan vanaf volgende maand honderd elektrische bussen rijden. "Dit is een doorbraak."

Met een schone bus naar een vies vliegtuig, het is nog niet helemaal wat het moet zijn. Maar het is een begin. Vanaf volgende maand gaat vervoersbedrijf Connexxion met een vloot van honderd elektrische bussen in de regio Schiphol rijden.

Lees verder na de advertentie

Zo'n omvangrijke e-bus-armada reed nooit eerder in Nederland. "Dit is een doorbraak. In Eindhoven rijden onder ons label Bravo ook al ruim veertig elektrische bussen rond, maar de dienstregeling rond Schiphol is groter en intensiever", zegt Lucas Stassen van Connexxion.

Het was eerder de bedoeling om elektrische bussen in te zetten op Schiphol, maar de infrastructuur voor het opladen was niet op orde

Het was al veel eerder de bedoeling om in het gebied rond Schiphol elektrische bussen in te zetten, maar dat werd uitgesteld doordat de infrastructuur voor het opladen niet op orde was. Dit probleem is volgens Connexxion nu opgelost.

Opladen

Er zijn vier laadstations in het gebied aangelegd: drie op de luchthaven en een in Amstelveen. De laadtijd is afhankelijk van de conditie van de batterijen. Snelladen duurt tussen de vijftien en twintig minuten, op de remises zijn 'langzaamladers' die er zo'n vijf uur over doen.

Stassen: "Doordat de batterijen de eigenschap hebben dat ze zeer frequent en snel geladen kunnen worden, kunnen in de spits zeventig bussen rijden, terwijl er tegelijkertijd dertig worden opgeladen. Zo kunnen ze rouleren."

De e-bussen, gemaakt door fabrikant VDL, kunnen 80 kilometer rijden zonder te 'tanken'. Voor de hele operatie hebben 550 Connexxion- medewerkers een speciale opleiding gehad, onder wie 400 chauffeurs.

Als de honderd e-bussen per 1 april gaan rijden, staat nog niet het volledige busvervoer in het gebied van de luchthaven onder stroom. Wel groeit het aantal 'zero emission'-bussen over drie jaar al naar 258 stuks. Volgens Connexxion moet in 2025 geen enkele vervuilende bus meer rondrijden. De vervoerder staat daarin niet alleen: vrijwel alle Nederlandse provincies en de grote steden hebben zich voorgenomen om ruwweg tussen 2025 en 2030 de omslag naar elektrisch, hybride of waterstof te hebben gemaakt.

Rotterdam

De Rotterdamse vervoersmaatschappij RET laat weten vanaf 2019 stapsgewijs over te gaan op volledig schone bussen, al zijn die niet allemaal elektrisch. De RET vernieuwt de vloot met 110 hybride-bussen, veertig zogenoemde Euro VI diesels en in eerste instantie 55 elektrische bussen. In 2030 moet de gehele busvloot van de RET emissie-vrij zijn.

Dat is nog een hele klus. Op dit moment rijden in Rotterdam slechts twee bussen rond die deels elektrisch kunnen rijden. Sinds de zomer doet de RET mee aan een proef met twee waterstofbussen.

Die laatste techniek wordt minder kansen toegedicht dan elektrisch rijden, maar is nog niet helemaal afgeschreven. Zo draait vervoerder Qbuzz in Groningen en Drenthe sinds kort eveneens proef met twee waterstofbussen.

Bovendien verloopt de invoering van elektrische bussen nog lang niet overal vlekkeloos. RTV Utrecht ontdekte eind vorig jaar dat de tien e-bussen op de Utrechtse lijn 1 vaak het einde van de dag niet haalden. Allerlei technische storingen noopten het openbaarvervoerbedrijf van Utrecht tot het inzetten van 'ouderwetse' diesels op de lijn.

Als je het op Schiphol kunt doen, dan kan het in de rest van Nederland ook

Lucas Stassen, Conexxion

"Toch staan we nu voor de eerste stap naar volledige elektrificatie", denkt Lucas Stassen van Connexxion. "Als je het op Schiphol kunt doen, dan kan het in de rest van Nederland ook."

Deel dit artikel

Het was eerder de bedoeling om elektrische bussen in te zetten op Schiphol, maar de infrastructuur voor het opladen was niet op orde

Als je het op Schiphol kunt doen, dan kan het in de rest van Nederland ook

Lucas Stassen, Conexxion