Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Groen gas kan strijd met benzine aan

Groen

Van onze redactie groen

© ANP

Groen gas en elektriciteit zijn de meest milieuvriendelijke autobrandstoffen. Dat geldt zeker ten opzichte van de fossiele brandstoffen - benzine, diesel, lpg en aardgas -, maar ook vergeleken met biodiesel en bio-ethanol komen ze beter uit de bus.

Dat laat onderzoek van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal zien. Daaruit komt tevens naar voren dat de prijs van deze groene brandstoffen inmiddels concurrerend is met benzine en diesel. Beperkingen blijven echter de actieradius bij het elektrisch rijden en de bescheiden hoeveelheid oplaadpunten. Dat laatste geldt ook voor groen gas.

Milieu Centraal vergeleek de verschillende brandstoffen op uitstoot van CO2, stikstofoxide, fijnstof en landgebruik. Groen gas is klimaatvriendelijk. Afhankelijk van de grondstof waaruit groen gas wordt geproduceerd, is de uitstoot van CO240 tot 90 procent lager dan benzine. Is mest de grondstof van groen gas, dan is er sprake van extra winst. Mits snel weggehaald wordt zo namelijk voorkomen dat methaan (25 maal zo vervuilend als CO2) in de lucht komt.

Elektrisch rijden kent weinig uitstoot van broeikasgas en de luchtverontreiniging is minimaal. Dat wil zeggen: op de plek waar de auto rijdt. Daar zijn medeweggebruikers en omwonenden bij gebaat. Nederlandse stroom is voornamelijk grijze, met fossiele brandstoffen opgewekte, stroom. De vervuiling vindt dan plaats in kolen-, olie- en gascentrales. Omdat deze centrales hun schadelijke stoffen via hoge schoorstenen de lucht in blazen is het directe effect op de menselijke gezondheid kleiner dan via uitstoot van auto's het geval zou zijn geweest.

Als wordt gekeken naar de kosten van de diverse brandstoffen, dan komen aardgas en groen gas er gunstig uit, vergeleken met de benzineauto, vanaf een jaarlijks verbruik van 13.000 kilometer.

Voor elektrisch rijden is het voordeel lastiger vast te stellen, aldus de onderzoekers van Milieu Centraal. Dat heeft te maken met de onzekere levensduur van de accu's van elektrische auto's. Die zijn nog amper beproefd in de rijpraktijk. De onderzoekers hebben zich daarom gebaseerd op de kosten van een lease-accu. Dan is elektrisch rijden vanaf 15.000 kilometer per jaar concurrerend met een benzine-auto.

Het aantal laadpunten is een grote beperking van alternatieve brandstoffen. Vergeleken met de 4200 tankstations waar benzine en diesel kunnen worden getankt, zijn er nu 70 stations waar aardgas of groen gas kan worden ingenomen. Dat moeten er eind dit jaar 100 zijn. Het aantal laadpunten voor elektrische auto's is nu duizend. Dat moeten er eind 2012 tienduizend zijn.

Deel dit artikel