Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Greenpeace waarschuwt grote bedrijven: Ze hebben nog 500 dagen

Groen

Koos Schwartz

Greenpeace herinnert bedrijven aan hun belofte duurzame palmolie te gebruiken. Grote bedrijven als Unilever, Nestlé en PepsiCo kopen nog altijd palmolie die is geproduceerd door bedrijven die zich schuldig maken aan ontbossing en het gebruik van veengronden.

Ze moeten de banden verbreken met producenten en handelaren die niet duurzaam geproduceerde palmolie leveren

Woordvoerder van Greenpeace

Lees verder na de advertentie

De afgelopen drie jaar hebben 25 grote palmolieproducenten minstens 1430 vierkante kilometer (grofweg de helft van de provincie Groningen) aan regenwoud en veengronden omgezet in palmolieplantages. Indonesië en Maleisië zijn grote leveranciers van palmolie, Papoea is in opkomst. Daar neemt de ontbossing dan ook sterk toe.

'The Final Countdown'

Dit concludeert milieu-organisatie Greenpeace in het rapport 'The Final Countdown' dat gisteren verscheen. De organisatie heeft 25 grote producenten van palmolie gevolgd - vaak eigendom van rijke Indonesische families - en gekeken of zij regenwouden hebben gekapt en/of veengronden hebben omgevormd voor van nieuwe plantages.

Ook heeft Greenpeace proberen te achterhalen of de bedrijven betrokken zijn bij lokale conflicten, uitbuiting en illegale ontbossing. Dat bleek soms het geval. Greenpeace onderzocht onder meer jaarverslagen en websites van bedrijven, gegevens van overheden en de vergunningen.

Palmolie is een product dat in tal van consumentenproducten wordt verwerkt: van koekjes en margarine tot zeep, tandpasta, lippenstift en shampoo. Ook wordt het als brandstof gebruikt voor auto's. Bedrijven als Unilever, Nestlé, Colgate-Palmolive, PepsiCo, Mondelez, Kraft Heinz, Kellogg's en Mars horen tot de grote afnemers.

Belofte maakt schuld

Die grote afnemers hebben beloofd dat zij in 2020 alleen nog palmolie gebruiken die is geproduceerd op plantages die duurzaam worden beheerd. Volgens Greenpeace doen de grote afnemers te weinig om die belofte waar te maken. "Ze moeten de banden verbreken met producenten en handelaren die niet duurzaam geproduceerde palmolie leveren", zegt een woordvoerder. "Ze hebben er nog 500 dagen voor."

Wel zijn afnemers bezig de banden te verbreken met producenten die aan ontbossing doen of anderszins in opspraak zijn geraakt. Mars doet dat bijvoorbeeld, Unilever ook. In 2018 deed Unilever drie palmolieproducenten in de ban.

De grootste handelaar in palmolie is Wilmar, een in Singapore gevestigd bedrijf dat 40 procent van de palmoliehandel in handen heeft en ook eigen plantages bezit. Wilmar onderschrijft sinds 2013 de duurzaamheidsprincipes van de grote afnemers, maar maakt dat in de praktijk niet waar, stelt Greenpeace.

Onafhankelijke inspecteurs

Greenpeace vindt dat de afnemers hun leveranciers veel beter in de gaten moeten houden en dat ze gebruik moeten maken van onafhankelijke inspecteurs die kijken hoe de leveranciers opereren.

'Schokkend' noemt Greenpeace het stijgend aantal plantages op Papoea, een provincie van Indonesië die grenst aan Papoea-Nieuw-Guinea. Van de 1430 vierkante kilometer aan bossen en veengronden die verloren zijn gegaan aan plantages, ligt veertig procent in deze provincie.

Door de ontbossing wordt het leefgebied van dieren als de olifant en de orang oetan bedreigd. Ook worden bossen platgebrand met een hoge CO2-uitstoot en rookschade als gevolg.

Unilever was gisteren niet voor commentaar bereikbaar.

Lees ook:

Nog altijd wordt oerwoud gekapt voor ijs, koek en shampoo

Acht multinationals, waaronder PepsiCo en Kraft Heinz, willen niet tegen Greenpeace zeggen bij wie ze hun palmolie kopen. Voor palmolieplantages gaan veel bossen in Indonesië tegen de vlakte.

Deel dit artikel

Ze moeten de banden verbreken met producenten en handelaren die niet duurzaam geproduceerde palmolie leveren

Woordvoerder van Greenpeace