Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Greenpeace begint campagne tegen Coca-Cola vanwege plastic soep

Groen

Joop Bouma

Afval in de Amsterdamse grachten © ANP

Greenpeace opent frontaal de aanval op Coca-Cola. In een wereldwijde campagne, die vandaag begint, zegt de milieuorganisatie dat vooral Coca-Cola ‘bij uitstek verantwoordelijk is’ voor de enorme berg aan wegwerpplastic die in oceanen drijft. En dat de frisdrankfabrikant weinig of niets aan dat probleem doet.

"Coca-Cola heeft geen voornemens, geen beleidsdoelen of agenda om de productie van plastic wegwerpflessen te verminderen", aldus Greenpeace. Het bedrijf stelt korte-termijn-winst boven duurzaamheid, aldus een rapport dat vandaag internationaal openbaar wordt gemaakt. Coca-Cola probeert volgens Greenpeace op alle mogelijke manieren succesvolle statiegeldsystemen te saboteren en verzuimt de eigen marktpositie te gebruiken om de frisdrankbranche tot volledig recyclebare verpakkingen te brengen.

Lees verder na de advertentie

Coca-Cola is verontwaardigd over de beschuldigingen. Een woordvoerder spreekt na raadpleging van het hoofdkantoor in Atlanta de aantijgingen tegen, maar geeft toe: "Vanuit productie en logistiek oogpunt hebben herbruikbare verpakkingen in moderne economieën niet de voorkeur". Het bedrijf ziet weinig in statiegeld, maar zegt zich in te zetten voor het recyclebaar maken van verpakkingen. Zwerfvuil is in de visie van de fabrikant vooral een consumentenprobleem. "Plastic vervuiling moet voorkomen worden door een goed en effectief inzamelsysteem en door gedragsverandering bij consumenten", aldus het bedrijf in een schriftelijke reactie.

Voortouw

Greenpeace stelt in het rapport getiteld ‘Coca-Cola’s plastic geheim’ dat de frisdrankproducent het voortouw had moeten nemen om de branche te veranderen, door nieuwe leveringsmethoden en herbruikbare producten te ontwikkelen en ervoor te zorgen dat verpakkingen voor honderd procent hergebruikt worden. "Coca-Cola heeft de middelen om deze stroom aan plasticvervuiling tegen te gaan."

Volgens Coca-Cola is het technisch niet mogelijk om grote hoeveelheden volledig recyclebare flessen te maken

In plaats daarvan stak het bedrijf vorig jaar alleen al in Brussel een miljoen euro in een lobby om het Europese milieubeleid op het gebied van verpakkingen onderuit te halen, aldus Greenpeace. Uit een gelekt intern bedrijfsdocument bleek in 2016 dat Coca-Cola ‘een permanente Coke-lobby’ voert tegen EU-richtlijnen voor verpakkingsafval. In het document staat dat Coca-Cola wil ‘terugvechten’ om te voorkomen dat de Europese doelen voor afvalinzameling en -recycling worden aangescherpt en ook wil het bedrijf voorkomen dat de EU een statiegeldsysteem zal opzetten.

Arjanne Hoogstad, woordvoerster van Coca-Cola Europa, zegt dat dit interne document ‘niet meer is dan een overzicht van onderwerpen die voor onze onderneming relevant zijn en waarop we onze legitieme belangen in mindere of meerdere mate wensen te behartigen’. Volgens Hoogstad is in dat gelekte document het begrip ‘terugvechten’ (‘fight back’) inmiddels geschrapt. Nu staat er dat Coca-Cola zich wil ‘richten’ (‘to address’) op het voorkomen van scherper EU-beleid.

Geen gegevens

Greenpeace vroeg voor het rapport aan alle frisdrankproducenten wereldwijd een opgave van de hoeveelheid plastic verpakkingen. Het Amerikaanse hoofdkantoor van Coca-Cola in de VS weigerde als enige die gegevens te verstrekken. De vestiging in Nederland gaf de informatie wel: Coca-Cola brengt jaarlijks 12.000 ton aan plastic verpakkingen op de Nederlandse markt. Het bedrijf heeft internationaal 500 frisdrankmerken in eigendom en produceert onder die merknamen ruim 3500 verschillende producten.

Volgens Greenpeace haalt Coca-Cola bij lange niet de eigen doelen als het gaat om de inzet van volledig recyclebare flessen. In 2011 zei het bedrijf dat in 2015 een kwart van de flessen van hergebruikt of hernieuwbaar materiaal moest zijn gemaakt. De fabrikant haalde toen nog niet de helft van die 25 procent, aldus Greenpeace, terwijl een concurrent als Bar le Duc in 2016 alle flessen van volledige herbruikbaar materiaal maakte. 

Coca-Cola zegt zelf dat het percentage inmiddels rond de 40 procent zit. Het bedrijf stelt dat het technisch niet mogelijk is grote hoeveelheden volledig recyclebare flessen te maken, daarvoor zou er ook te weinig grondstof zijn. Volgens Greenpeace slaat die 40 procent echter alleen op Nederland. Mondiaal wordt slechts zeven procent van de flessen van hergebruikt of hernieuwbaar materiaal gemaakt. 



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie
Volgens Coca-Cola is het technisch niet mogelijk om grote hoeveelheden volledig recyclebare flessen te maken