Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Familiebedrijf uit Hoogezand gelooft in auto's die op waterstof rijden

Groen

Jonathan Ploeg

Max Holthausen met zijn Hesla, de op waterstof rijdende Tesla. © reyer boxem

Een familiebedrijf uit Hoogezand werkt aan een schone toekomst: van stekkerauto naar een auto op waterstof.

De 18-jarige Max Holthausen verbouwde een Tesla. Van stekkerauto tot auto op waterstof. Het past in de missie van het familiebedrijf dat alles wat rijdt, vaart of vliegt het liefst op waterstof laat voortbewegen. Max is de jongste telg van de Holthausen Groep, een familiebedrijf in het Groningse Hoogezand, gespecialiseerd in schone technologie en duurzame energie. Het bedrijf bouwt nu vooral overheidsvoertuigen om. Die komen als diesel binnen en gaan weg als elektrisch of waterstof-aangedreven.

Lees verder na de advertentie

Vanachter zijn bureau overziet Max Holthausen de parkeerplaats. Daarop staan ongeveer tien dienstbusjes van een klant, die moeten worden voorzien van een duurzame energiebron. Ze maken deel uit van een order voor ruim honderd busjes. Dit uitzicht tovert een glimlach op Holthausens gezicht.

Over­heids­voer­tui­gen komen als diesel binnen en gaan weg als elektrisch of wa­ter­stof-aan­ge­dre­ven

“We willen het beste van twee werelden - elektriciteit en waterstof - laten samenkomen”, vertelt Holthausen, die op zijn elfde al een telecombedrijf oprichtte en mobiele telefoons repareerde en verkocht. Dat was leuk, maar zijn echte passie ligt elders. Hij verkocht zijn bedrijf en onder de vleugels van vader Carl ontwikkelde hij zich tot waterstoftechneut. Zo presenteerde hij enkele weken geleden zijn nieuwste uitvinding: de ‘Hesla’, waarvan hij de ontwikkeling betaalde uit de opbrengst van zijn verkochte telecombedrijf. Deze omgebouwde Tesla Model S wordt niet meer voorzien van elektriciteit via de stekker, maar via een waterstofcel. Accu’s verdubbelen daarbij de actieradius, tot duizend kilometer.

Weigerachtige software

De waterstofinstallatie voor de auto ontwierp hij zelf, net zoals hij die ook zelf inbouwde. Het was vooral de oorspronkelijke software van Tesla die de ombouw tot een echte klus maakte. “Normaal gesproken moet het voertuig aan de stekker om de accu’s op te laden. Nu zorgt het waterstofgas in de tank ervoor dat de waterstofcel elektriciteit produceert en de accu’s tijdens het rijden opladen. Dat weigerde de software in eerste instantie te accepteren, maar na veel programmeren is het gelukt.”

'Het idee is dui­ze­ling­wek­kend dom en duur'

Tesla-eigenaar Elon Musk over door waterstof aangedreven auto's

Direct nadat de buitenwereld lucht kreeg van de Hesla, stond de telefoon van Holthausen roodgloeiend. “Ik werd gebeld door bedrijven uit Zweden, Australië, Engeland, Duitsland, België en Japan”, bekent hij trots. Daarnaast is de hashtag ‘#Hesla’ inmiddels meer dan twintig miljoen keer opgezocht.

In feite heeft Holthausen het gedachtengoed van het Amerikaanse Tesla, Inc. gehackt en gemodificeerd. Tegendraads, want eigenaar Elon Musk, rijk geworden met betaalsysteem PayPal, gaf in het verleden aan niets te zien in door waterstof aangedreven auto’s. “Het idee is duizelingwekkend dom en duur”, zei hij. “Waterstof is bestempeld als brandstof van de toekomst, en dat zal altijd zo blijven. Succes is gewoonweg niet mogelijk.”

Holthausen hierover: “Het grappige is dat Musk, als eigenaar van ruimtevaarttransportbedrijf SpaceX, ruimteraketten ontwikkelt. En waarmee worden die aangedreven? Juist: waterstof. Als ik eigenaar was van Tesla, zou ik mijn gedachtengoed ook willen beschermen door te zeggen dat andere technieken niet haalbaar zijn.” Zeker als de waterstof, zoals bij de Holthausen Groep, wordt gemaakt van wind- en zonne-energie, is zij wel duurzaam en heeft zij dus toekomst.

De tekst gaat verder onder de foto.

De waterstofinstallatie van de Hesla, de op waterstof rijdende Tesla. © reyer boxem

Musk is voor Holthausen wel een voorbeeld. Het is dan ook niet zijn bedoeling hem met de Hesla te schofferen. Integendeel: “Ik heb nog niets van hem gehoord, maar ik zou hem graag overtuigen van de toegevoegde waarde ervan.”

Vanuit de Verenigde Staten blijft het stil, maar vanuit de Tesla-filialen in Groningen en Arnhem krijgt de jonge techneut positieve reacties op zijn Hesla. Het Europese hoofdkantoor van Tesla, gevestigd in Amsterdam, beperkt de reactie tot: “Wij hebben hier ook over gehoord. Verder hebben wij geen commentaar”.

Ook vliegen op waterstof ligt in het verschiet, dat zal de komende drie jaar opkomen

Veegmachines en scooters

Hoewel de Hesla in trek is, richt het familiebedrijf zich voorlopig nog op overheidsvoertuigen. Het bedrijf ontwikkelt waterstofpendelbussen, maar ook veegmachines, vuilniswagens en scooters op waterstof.

Max Holthausen moet zijn uitvinding namelijk eerst uitvoerig testen voordat die verkocht kan worden. Daarnaast is een Hesla prijzig: een omgebouwde standaard Model S zou zo’n 130.000 euro kosten. Ook zijn er in Nederland vrijwel nog geen waterstoftankstations. De jonge waterstoftechneut verwacht dat dat laatste snel verandert. “In 2020 rijden de eerste particuliere waterstofauto’s rond en is het aantal tankstations toegenomen.” Waarbij het familiebedrijf voor zichzelf ook een rol weggelegd ziet. Het bouwt nu al waterstoftankstations. “Uiteindelijk willen we combistations plaatsen, met elektriciteit én waterstof.” Geen gebrek aan ambities dus, in Hoogezand. In opdracht van bedrijven wordt er nu ook onderzocht of containerschepen en vliegtuigen met waterstof rendabel zijn te exploiteren.

“We hebben op dit moment twee rondvaartboten op waterstof in Groningen varen en we zijn bezig met een sleepboot. Ook vliegen op waterstof ligt in het verschiet, dat zal de komende drie jaar opkomen. Maar in beide gevallen zal de eerstvolgende tien jaar deels nog aandrijving op kerosine of diesel aan boord blijven, als back-upbrandstof voor het geval er iets misgaat”, denkt de jonge ondernemer.

Buitenlandse belangstelling

Orders van buitenlandse partijen zoals Barcelona, Bremen, Brussel, Aberdeen, Vaticaanstad en Californië, en binnenlandse, waaronder de gemeenten Groningen en Amsterdam, geven aan dat er veel belangstelling is voor de waterstofambities van het familiebedrijf. Maar er zijn volgens Max Holthausen nog voldoende kritische mensen. “Tegen hen zeggen we: kom eens langs.”

Met die uitnodiging hoopt hij ze te overtuigen van zijn idealen, en specifiek van de noodzaak om te investeren in schone technologie. “Toen wij daar rond de eeuwwisseling op inzetten, verklaarde men ons voor gek. Kijk nu eens wat we al hebben bereikt. Als wij met zijn allen willen blijven leven zoals wij nu doen, moeten we wel veranderen. Een waterstofauto, -vliegtuig of -schip maakt daarvan deel uit.”

Hoe werkt het precies?

Een op waterstof aangedreven voertuig heeft geen verbrandingsmotor, maar brandstofcellen. Deze zetten waterstof om in elektriciteit, die de elektromotor voedt waarmee het voertuig wordt aangedreven.

Het waterstofgas waarmee het voertuig wordt volgetankt, ontstaat door de elektrolyse van water. Tijdens het rijden, varen of vliegen komt de waterstof in aanraking met zuurstof en komt er energie vrij. De reststof bestaat uit puur water. Dat betekent dat het voertuig geen vervuilende uitstoot heeft.

De Hesla is daarnaast ook nog voorzien van de originele aandrijfbron, het elektrisch opladen. Daardoor verdubbelt de actieradius tot ruim 1.000 kilometer. Zo’n combinatievoertuig wordt ook wel een Fuel Cell Electric Vehicle genoemd.

Lees ook: Goedkoop vulstation zet waterstofauto terug op de agenda (13 mei 2017)

Deel dit artikel

Over­heids­voer­tui­gen komen als diesel binnen en gaan weg als elektrisch of wa­ter­stof-aan­ge­dre­ven

'Het idee is dui­ze­ling­wek­kend dom en duur'

Tesla-eigenaar Elon Musk over door waterstof aangedreven auto's

Ook vliegen op waterstof ligt in het verschiet, dat zal de komende drie jaar opkomen