Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Europa onderschat gevaar luchtvervuiling

Groen

Sébastian Menninga

De kolencentrale van Belchatow, Polen © REUTERS

Politici in Europa onderschatten de gevaren van luchtverontreiniging voor de volksgezondheid. Dit zeggen wetenschappers van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

Zo leeft tachtig procent van de Europeanen in gebieden waar het fijnstofniveau hoger is dan de richtlijnen  van de WHO voorschrijven. De fijnstof verkort het leven van de burgers in Europa met gemiddeld negen maanden, zo is in het rapport te lezen. Wetenschappers roepen Europese politici op om actie te ondernemen.

Zestig wetenschappers hebben in opdracht van de WHO gedurende acht jaar alle onderzoeken geanalyseerd die het verband tussen gevaarlijke stoffen in de atmosfeer en de gezondheid van de burgers in kaart brachten. De wetenschappers wijzen op nieuwe verbanden tussen luchtvervuiling en ziektes als diabetes. Ook blijkt uit nieuw onderzoek dat kinderen beperkt worden in hun cognitieve ontwikkeling als hun moeders blootgesteld zijn aan luchtvervuiling.

Nederland wordt samen met Duitsland en Groot-Brittannië genoemd in het rijtje van landen waar de ozonconcentratie gedurende de jaren toegenomen is, terwijl dat in grote delen van Europa daalt.  

De Nederlandse overheid heeft met wisselend succes geprobeerd met grootschalige projecten de uitstoot van gevaarlijke stoffen te verminderen. Het instellen van lage emissiezones in meerdere Nederlandse steden in 2007 en 2008 heeft geen significant effect gehad op het terugdringen van de luchtverontreiniging. In deze zones mogen geen auto's komen waarvan de uitstoot te hoog is. Het aandeel van deze auto's in het verkeer is echter marginaal.

Positiever is een rapport over het instellen van 80-kilometer zones op Nederlandse snelwegen. Deze zones zorgen ervoor dat het verkeer langzamer rijdt, maar daardoor beter kan doorrijden. Er zijn minder files, waarbij auto's voorturend moeten optrekken. Dit zorgt voor een aanzienlijke daling van schadelijke stoffen als stikstofdioxide en fijnstof.

Deel dit artikel