Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Er zijn gewoon te veel schepen

Groen

Redactie Groen

De Lafayette, varende diepvriesfabriek. foto © intrafish media

De Trachurus murphyi, de Chileense horsmakreel, wordt gevangen westelijk van Chili en Peru, langs een 4100 mijl lange kustlijn, tot aan halverwege Nieuw-Zeeland. De voedselorganisatie van de VN stelde al in 1993 dat de vloten die de wereldzeeën bevissen 2,5 keer groter zijn dan nodig. Sindsdien zijn de vloten alleen maar groter geworden. Veel van de overcapaciteit is volgens experts een gevolg van enorme overheidssubsidies op brandstof en vergroting van de vloot, met name in Europa en Azië.

Afgelopen maand publiceerde Greenpeace in Nederland een onderzoek van een extern bureau dat becijferde dat de groep reders in de Pelagic Freezer-trawler Association PFA van 2006 tot vorig jaar tussen de 20 en 78 miljoen aan brandstofsubsidies ontvingen.

Brandstofsubsiedies
Volgens het rapport is de winst die de PFA-reders de afgelopen jaren hebben behaald vooral te danken aan die Europese brandstofsubsidies. PFA-voorzitter Van Balsfoort bestrijdt de berekeningen van Greenpeace niet, maar hij wijst er op dat brandstofsubsidies normaal zijn in de visserij-industrie. Bijna de helft van de PFA-vloot, vijftien vaartuigen, is met steun uit Europese fondsen gemoderniseerd.

De EU heeft bepaald dat schepen uit EU-lidstaten die in de zuid-Pacific vissen, gebonden zijn aan de voorlopige vangstbeperkingen die de internatrionale organisatie SPRFMO heeft ingesteld. Er is een EU-quotum dat moet worden verdeeld onder de EU-landen die in het gebied vissen. Maar reders vinden wegen om de regels te ontlopen. Een Griekse reder laat een schip varen onder de vlag van het eiland Vanuatu in de Pacific en ontwijkt op die manier het EU-quotum. Ook andere reders veranderden hun vlaggen om quota te ontduiken.

De stand van de horsmakreel neemt gestaag af na jaren van agressieve vispraktijken in de zuidelijke Pacific. Vaartuigen uit de EU hebben in 2009 meer dan 111.000 kubieke meter vis gevangen, het jaar erna was de vangst al 40 procent lager, afgelopen jaar is er nog maar 2261 ton binnengehaald. Inmiddels wordt er door Nederlanders niet meer in het gebied gevist.

"Te veel in te korte tijd"
Terugkijkend, zegt Van Balsfoort dat er te veel is gevangen in een periode dat horsmakreel toch al in een natuurlijke neergaande cyclus zat. "Het is veel te veel geweest in te korte tijd. De hele vloot is hier mede schuldig aan, ook de leden van PFA."

Chili wordt het hardst getroffen door de horsmakreel-crisis, maar is ook één van de belangrijke veroorzakers. Zowel de visindustrie als autoriteiten in dit land geven toe dat de zaak volledig uit de hand is gelopen. Alleen al in 1995 visten de Chilenen meer dan vier miljoen ton horsmakreel op, acht keer zoveel als wat volgens de toezichthouder had mogen worden geoogst volgens normen van duurzaamheid.

De makreel en ansjovis zijn verdwenen, zegt een wetenschapper van de Universiteit van Concepción. Het enige wat er nog in redelijke overvloed is, zijn sardines. "Als we niet vandaag beginnen met het redden van de horsmakreel, zal het ons later niet meer lukken."

De EU-afgezant in de SPFRMO, Robert Cesari, denkt dat het internationale verdrag op z'n vroegst in 2013 geratificeerd zal worden, zeven jaar nadat de steile daling van de makreelstand begon. Volgens hem heeft de EU druk uitgeoefend om tot een snelle overeenkomst te komen in het gebied. "We hebben China en Rusland duidelijk gemaakt dat we teleurgesteld zijn in hun beleid. Maar dit zijn hele grote spelers. Onze mogelijkheden zijn beperkt."

Te veel schepen
Op het eilandje Waiheke nabij Auckland, Nieuw-Zeeland, volgt de Nederlander Martini Gotjé voor Greenpeace de visserij-activiteiten in de Pacific. Volgens hem moet het redden van de visstand de eerste prioriteit zijn, en niet het overeind houden van de visindustrie. "Het Russische diepvriesschip Lafayette heeft het spel tot een enorme hoogte opgejaagd, maar ook Nederland zit hier diep in. Er zijn gewoon veel te veel schepen."



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie