Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Elon Musks 'superbatterij' op tijd klaar

Groen

Koos Schwartz

Een grote batterij, bedoeld voor toepassing in huizen en bedrijven, die in 2015 werd onthuld door Elon Musks Tesla Motors. Musk werkt in Australië aan een ‘superbatterij’. © REUTERS

Als het overoptimisme al niet was uitgevonden, dan had Elon Musk dat wel gedaan. Hij gaat komende week in Australië proefdraaien met een 'superbatterij', de grootste ion-lithiumbatterij ter wereld.

De man achter de elektrische auto’s van Tesla en het plan om de planeet Mars te bereizen en bevolken, wordt door sommigen als een ziener beschouwd, maar staat er ook bekend dat hij zijn, immer met veel aplomb uitgesproken, deadlines niet haalt. Zijn belofte om binnen 100 dagen een enorme batterij te bouwen in Australië en zo de stroomvoorziening in dat land te verbeteren, lijkt hij wel waar te maken.

Lees verder na de advertentie
Musk deed zijn belofte eind maart nadat hem ter ore was gekomen dat South Australia tijdens zware stormen was getroffen door een blackout.

Vrijwel alle onderdelen voor die ‘superbatterij’, volgens Musk de grootste ion-lithiumbatterij ter wereld, zijn inmiddels in het Australische plaatsje Jamestown, 200 kilometer ten noorden van Adelaide, gearriveerd en geïnstalleerd. De komende week wordt er proefgedraaid. Dan wordt duidelijk of de superbatterij doet wat ie moet doen en of die voldoet aan de eisen van de autoriteiten. Jay Weatherill, premier van de staat South Australia, heeft er vertrouwen in. Hij reist komende week naar Jamestown af. Musk was daar in september toen de bouw al was begonnen.

Binnen 100 dagen

Musk deed zijn belofte eind maart nadat hem ter ore was gekomen dat South Australia tijdens zware stormen was getroffen door een blackout. Musk beloofde dat hij binnen 100 dagen een superbatterij zou bouwen. Duurde de bouw langer, dan waren de kosten voor hem. Musk schatte die kosten op ‘50 miljoen dollar of meer’. Eind september sloot hij een contract met de regering van South Australia. Vanaf die dag ging de periode van 100 dagen in. Musk liet eerder in Californië een kleinere superbatterij bouwen in 90 dagen. Zijn aanbod aan South Australia zal dus niet, of niet alleen, op overoptimisme zijn gestoeld.

Een windmolen op het terrein van Tesla Motors in Jamestown in Zuid-Australië. © REUTERS

De superbatterij wordt eigendom van Tesla en het Franse bedrijf Neoen dat nabij Jamestown een groot windpark bouwt. De batterij kan stroom opnemen als er stroom genoeg is en de stroomprijzen laag zijn. Tesla en Neoen kunnen een deel van de opgeslagen stroom verkopen in tijden dat stroom schaars en duur is. De staat South Australia mag elektriciteit afnemen van de batterij als de stabiliteit van het stroomnet in het geding is en mag alle stroom aftappen als er een blackout dreigt, volgens de Australische nieuwszender ABC News. Zo’n situatie was er afgelopen zomer, toen een deel van South Australia tijdelijk zonder stroom zat.

Stevige prijzen

De regering van premier Weatherill ziet de superbatterij blijkbaar als een middel om in tijden van stroomtekorten toch tegen redelijke prijzen aan elektriciteit te komen. In het verleden moest er bij dreigende tekorten stroom worden gekocht bij andere stroomleveranciers. Die vroegen daar stevige prijzen voor, terwijl de tarieven in Adelaide en omgeving voor Australische begrippen toch al hoog zijn. De regering hoopt dat de superbatterij leidt tot meer concurrentie op het gebied van stroomleveranties-in-tijden-van-krapte.

De samenwerking met Musk is in Australië niet onomstreden. De superbatterij is onderdeel van een groter plan van de regering om de stroomvoorziening (in tijden van tekorten) in South Australia te verbeteren – vorig jaar sloot de staat nog een grote kolencentrale. Het plan voorziet, naast de superbatterij, onder meer in de bouw van een gascentrale en een serie dieselgeneratoren. De regering weigert te zeggen wat die allemaal kosten: de contracten zijn volgens haar geheim. Twijfel is er ook over de superbatterij. Die zou volgens een deel van de Australische pers 30.000 huizen gedurende een uur van stroom kunnen voorzien. Een ander deel van de pers houdt het op een groter huizen. Vraag is of dat in tijden van acute schaarste genoeg is.

Voor Musk zou succes met zijn superbatterij welkom zijn. Zijn bedrijf, Tesla Inc., leed over het derde kwartaal van dit jaar een verlies van 619 miljoen dollar. Dat kwam deels doordat de productie van de Tesla 3, een vrij kleine elektrische auto, achterbleef bij zijn overoptimistische verwachtingen.

Lees ook: Tesla laat beleggers schrikken

Deel dit artikel

Musk deed zijn belofte eind maart nadat hem ter ore was gekomen dat South Australia tijdens zware stormen was getroffen door een blackout.