Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Een magische doos (voor een prikkie) met kliekjes tegen voedselverspilling

Groen

Jarron Kamphorst

Een bord van Spirit in Amsterdam. © Jarron Kamphorst

Een app waarop je ziet waar je een etensbox kunt ophalen met voedsel dat anders aan het eind van de dag weggegooid zou worden. Het succes van Too Good To Go.

Een halve kilo kipshoarma, een kant-en-klaarmaaltijd babi pangang met nasi, een halve liter paddenstoelen-roomsoep, een kuipje tomatentapenade en een halve liter volle kwark. En dat voor nog geen vijf euro bij de Landmarkt, een hippe Amsterdamse supermarkt met lokaal geproduceerde producten.

Lees verder na de advertentie
Mensen geloven hun ogen niet als ze zien wat er anders in de prullenbak belandt

Iets verderop op is de opbrengst bij De Lekkere Dingen Bakker minstens zo royaal: een halfje wit, een halfje bruin, zes krentenbollen, twee muffins, twee kaascroissants, twee ham-kaascroissants, twee chocoladecroissants en een appelflap. Kosten: drie euro en negenennegentig cent. Een tot op de tanden gewapend puberleger zou nog moeite hebben om het allemaal in een dag op te krijgen.

Verrassingspakket

Het is een greep uit de levensmiddelen in een magic box. Een verrassingspakket dat via de app van nieuwkomer Too Good To Go door consumenten kan worden opgehaald bij een winkelier, supermarkt, restaurant of hotel. De inhoud bestaat uit producten die anders aan het einde van de dag in de vuilnisbak zouden eindigen. Op deze manier wil het van origine Deense bedrijf voedselverspilling tegengaan en krijgt eten dat normaal gesproken voer voor de afvalbak is, een tweede leven.

Het brood van De Lekkere Dingen Bakker in Amsterdam. © Jarron Kamphorst

Het idee is simpel. Via het mobiele platform bieden deelnemende horeca- en retailbedrijven hun overtollige producten aan in een magic box. Hierin zit eten dat nog helemaal goed is voor consumptie, maar niet meer voldoet aan de winkelstandaarden. Consumenten kijken welke bedrijven in de buurt een doos aanbieden en kunnen deze vervolgens binnen een bepaald tijdslot ophalen bij de winkelier. De inhoud is onbekend en varieert van dag tot dag. Wat een winkelier over heeft na sluitingstijd, valt van tevoren immers niet te zeggen. Ook de prijs schommelt, tussen de drie en zeven euro per verrassingspakket.

Het idee voor het platform ontstond in 2015 in een Deens buffetrestaurant, vertelt Joost Rietveld (36) van Too Good To Go Nederland. Vijf Deense jongens zagen hoe een medewerker van het restaurant de overblijfselen van het buffet zonder blikken of blozen van de metalen schalen de prullenbak in liet glijden. “Dat gebeurde drie keer per dag”, zegt Rietveld, “met ontbijt, lunch en diner.” Want, dat moest nu eenmaal van de baas en regels zijn regels. Daar moest verandering in komen, vond het vijftal. Dat leidde uiteindelijk tot de oprichting van Too Good To Go in 2016.

In acht landen

En met succes. Twee jaar later is Too Good To Go al in acht Europese landen actief. Sinds januari strijdt het bedrijf ook in Nederland tegen voedselverspilling en voegen steeds meer ondernemers zich bij het initiatief. Landelijk hebben bijna 450 winkels en restaurants zich aangesloten en de app is inmiddels in dertien steden uitgerold met een totaal van 90.000 gebruikers.

Op de website laat het bedrijf de cijfers nog wat meer spreken. Zo zijn in alle landen bij elkaar ruim vijf miljoen maaltijden gered, de app telt inmiddels meer dan 4,5 miljoen geregistreerde gebruikers.

Imponerende getallen, maar wat is het succes van Too Good To Go? Waarom lukt het de start-up om zo veel mensen aan zich te binden en hoe houdt het bedrijf het hoofd boven water? Volgens Rietveld komt dat omdat het bedrijf past in de nieuwe tijdgeest. Too Good To Go is geen klassieke onderneming die uit is op puur winstbejag. Ze handelt vanuit idealisme. “We willen iets goeds doen voor de wereld door de globale voedselverspilling aan te pakken”, zegt Rietveld. “Het laatste wat er met Too Good To Go gaat gebeuren is dat het heel veel geld gaat opleveren. Voor veel mensen is dat moeilijk te begrijpen. Maar wij behoren tot het soort bedrijven dat geen winst maakt en toch waarde heeft.”

De opbrengst bij BackWerk in Amersfoort © Jarron Kamphorst

Allesbehalve commercieel

Rietveld refereert aan ondernemingen als WhatsApp en Uber die al jaren niet of nauwelijks winst maken en toch een waarde van tientallen miljarden hebben. “De waarde zit niet in keiharde contanten, maar in de gemeenschap die je opbouwt. Zo’n community heeft ook waarde.”

Too Good To Go is allesbehalve commercieel, volgens Rietveld. Zelf houdt het bedrijf aan elke magic box ongeveer één euro over. Daarmee dekt het de kosten, de rest wordt gefinancierd via geldschieters. “Het doel is niet om zo veel mogelijk dozen per dag erdoorheen te duwen. Dat druist in tegen de filosofie.” Wat er wordt aangeboden op de app moet ook echt overtollig voedsel zijn. Uitverkochte dozen zijn dus een goed teken. En opheffing van het eigen bedrijf is, kortom, het einddoel. 

We verdienen weinig aan de magic boxes, daar is het dus niet om te doen. Maar zo wordt het eten ten minste niet weggegooid.

Het klinkt paradoxaal, vanuit de klassieke school van marktwerking en kapitalisme. Toch zijn er genoeg geldschieters die er oor naar hebben. “De moderne investeerder wil in iets verantwoords investeren, ze doen mee vanwege de sociale betrokkenheid”, aldus Rietveld.

Geen koopjesjagers

Too Good To Go gaat er prat op dat de app zeer gebruiksvriendelijk is, waardoor winkels en restaurants zich makkelijk aansluiten. Michael Beugelink van Landmarkt beaamt dit. “Het is voor ons weinig extra moeite. Wij zien op de app dat iemand een bestelling plaatst en stellen vervolgens een pakket samen. Dat hoeven we dan alleen nog maar af te geven als de klant binnen komt lopen.”

Van koopjesjagers meent Beugelink geen last te hebben. “Er komt wel een ander soort klanten in de winkel via de app, maar dat schept juist ook mogelijkheden. Wellicht zijn die gecharmeerd van de winkel en komen ze nog een keer terug.”

Toch is de belangrijkste reden voor Landmarkt om zich aan te sluiten bij Too Good To Go het tegengaan van verspilling. Beugelink: “We verdienen weinig aan de magic boxes, daar is het dus niet om te doen. Maar zo wordt het eten ten minste niet weggegooid.”

De oogst bij het Tropen Hotel in Amsterdam. © Jarron Kamphorst

Spontaan feestmaal

Ook voor de consument is de app eenvoudig in gebruik. Wie de applicatie opent, ziet meteen waar er een magic box beschikbaar is, wat die kost en hoe laat hij opgehaald kan worden.

Een kanttekening is wel op zijn plaats. De samenstelling en hoeveelheid eten in een magic box nodigen doorgaans uit tot een spontaan feestmaal. Dagverse croissants en kipshoarma met verloopdatum op dezelfde dag kunnen nu eenmaal niet nog een dagje wachten. Wie wil voorkomen dat het eten in een box via de eigen koelkast een omweg naar de prullenbak maakt, kan maar beter grote trek hebben. Of de familie op bezoek krijgen.

En dan nog die laatste, niet geheel onbelangrijke vraag: is het wel een beetje te eten? Rietveld: “Het gebeurt wel eens dat er iets niet goed gaat. Dat er bijvoorbeeld te weinig eten in een box zit.” Maar dat is eerder uitzondering dan regel, verzekert hij.

Met het waarderingssysteem in de app kunnen gebruikers aangeven wat ze van hun bestelling vonden. Zo wordt de kwaliteit van de producten gegarandeerd en krijgen winkels een bepaalde score. Over het algemeen zijn mensen blij verrast. “En bovenal zijn ze verbaasd”, zegt Rietveld. “Mensen geloven hun ogen niet als ze zien wat er anders in de prullenbak belandt.”

Lees ook:

Deze korrels zijn er om voedselverspilling te voorkomen
Er wordt jaarlijks vijf miljard euro aan voedsel verspild. Slowd wil het weggooien van groente en fruit tegengaan.

Voedselverspilling tegengaan? Deze buurtsuper in Wageningen neemt alvast het voortouw
Van het eten wereldwijd gaat een derde in de afvalbak. Dat moet anders, vinden politici in Europa. Een buurtsuper in Wageningen neemt het voortouw.

Deel dit artikel

Mensen geloven hun ogen niet als ze zien wat er anders in de prullenbak belandt

We verdienen weinig aan de magic boxes, daar is het dus niet om te doen. Maar zo wordt het eten ten minste niet weggegooid.