Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Een broek voor een tientje? Dat kan niet kloppen

Groen

Maaike van Houten

"Kleding is een soort wegwerpartikel geworden. We moeten de waarde ervan weer leren inzien." © Chantal van Wessel

Hennep, bamboe en zelfs sinaasappelschillen, er komen steeds meer schone alternatieven voor katoen en polyester. Cecile Scheele, drijvende kracht achter de Sustainable Fashion Week, weet de leukste plekjes om te shoppen met een goed geweten.

Een paar vuistregels kan Cecile Scheele wel geven aan mensen die duurzame kleding zoeken. Koop liever geen trui van polyester. Laat dat T-shirt van gewone katoen maar hangen. En een broek voor een tientje: dat kan niet kloppen.

Lees verder na de advertentie
Het is bijna niet te doen om duurzame kleren te kopen

Cecile Scheele

De 43-jarige Scheele zit in de duurzame mode. Ze is directeur van agenturenbedrijf Goodbrandz en vakbeurs Soul Salon, haar vergadertafel staat in het Fashion House in het Amsterdamse modekwartier letterlijk tussen de rekken met duurzame kleren. Modewinkels kunnen er kiezen uit vijftien merken. Scheele is ook drijvende kracht achter de Dutch Sustainable Fashion Week. Tot maandag 16 oktober zijn er evenementen in het hele land om zichtbaar te maken wat er is aan duurzame mode.

Dat is hard nodig, zegt Scheele: "Het is bijna niet te doen om duurzame kleren te kopen. Inkopers van winkels vragen veelal nergens naar. Het personeel weet vaak van niks. Er zijn ontzettend veel keurmerken en labels, dat maakt het allemaal lastiger voor de klant. De markt is heel ondoorzichtig."

Tekst loopt door onder de video.

Plattegrondjes

Om de consument te helpen, heeft de organisatie voor 25 grote steden handzame plattegrondjes gemaakt met 'inspiratieroutes' langs winkels waar alles 'eco' is, of waar een paar merken duurzaam zijn. Ook tweedehandswinkels staan erop. In haar eigen zaak heeft de directeur alleen merken die voldoen aan de hoogste standaard. De duurzame week hanteert een bredere definitie: hergebruik is prima, ketens die druk zijn met eerlijke handel maar nog niet zo milieuvriendelijk zijn, worden ook vermeld op kaart en site. "Je gaat dus niet met een lijstje boodschappen, maar met een lijstje met winkels de stad in", omschrijft de onderneemster.

Vervuilende industrie

Moeiteloos maakt ze nog een lijstje. Op de ranglijst van meest vervuilende industrieën, staat olie op één en kleding op een lelijke tweede plaats. Zestig tot zeventig procent van de kleren wordt gemaakt van polyester, op basis van olie, en is niet afbreekbaar. En bij elke wasbeurt verliest het restjes, die verdwijnen in de plastic soep die de zeeën vervuilt.

Niet doen dus, adviseert de onderneemster. Ook katoen zou ze in de ban doen; bij het planten ervan worden veel chemicaliën gebruikt, de verf is vaak giftig en voor één T-shirtje is 2500 liter water nodig.

Haar eigen smaakvolle donkergroene jurkje is dus van biologisch katoen - ze draagt altijd duurzaam, ze komt niet eens meer in winkels waar dat niet te krijgen is. Ja, en dat geldt dus ook voor ondergoed en schoenen, ook daarin zijn er verantwoorde en minder goede keuzes. De herkomst van haar lichtbuine laarsjes kent ze niet. "Maar die zijn tien jaar oud, iets afdragen is ook heel duurzaam", zegt ze lachend.

Bij een jurkje van tien euro kan iedereen de rekensom maken. Daar blijft niks van over voor de mensen die het maken.

Alternatieven

Met plezier constateert Scheele dat er steeds meer alternatieven komen. Hennep, bamboe, tencel, gemaakt van eucalyptushout. Ze weet te vertellen dat een Italiaan van oude sinaasappelschillen prachtige zijdeachtige stoffen maakt. "Innovaties in de mode zijn allemaal op duurzaam gebied."

En hoe zit het met de prijs, staat duur gelijk aan duurzaam? "Nee, zeker niet. Een broek van tweehonderd euro is niet automatisch oké, die kan bij wijze van spreken uit dezelfde fabriek komen waar goedkoop spul wordt gemaakt."

Net zomin is goedkoop hetzelfde als slecht, al vallen ketens als H&M, Primark en Zara wel onder de grens van het aanvaardbare, vindt Scheele. "Bij een jurkje van tien euro kan iedereen de rekensom maken. Daar blijft niks van over voor de mensen die het maken." Ze wil niet al te veroordelend doen over mensen die zich niet meer kunnen permitteren. "Maar het concept van fast-fashion, goedkope, kwalitatief slechte mode waar je maar van blijft kopen, vind ik al niet zo'n duurzame gedachte."

Want die boodschap heeft de agent in duurzame mode ook voor de consument die haar garderobe wil verduurzamen: "We kopen steeds meer, maar we geven per kledingstuk minder geld uit. Kleding is een soort wegwerpartikel geworden. We moeten de waarde ervan weer leren inzien."

Meer info: www.dsfw.nl

Bekijk hier de hele Duurzame 100

Lees hier meer interviews met groene denkers en doeners uit de lijst



Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kunt u vinden in uw inbox.
Bent u de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden


Deel dit artikel

Advertentie
Het is bijna niet te doen om duurzame kleren te kopen

Cecile Scheele

Bij een jurkje van tien euro kan iedereen de rekensom maken. Daar blijft niks van over voor de mensen die het maken.