Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

EcoDriving loodst je bewuster door de bocht

Groen

Frank Petersen

Een garage in Leeuwarden geeft haar trouwe klanten de cursus 'ecoDriving'. In zijn twee door de bocht is een fabeltje.

Tussen de blinkende auto's van een garage in Leeuwarden staan grote computerschermen, met ervoor een heuse autocockpit met stuur, pook, pedalen en racestoel. Waar het apparaat voor wordt gebruikt? Na sluitingstijd biedt de eigenaar een cursus ecodriving aan trouwe klanten.

De docent gaat voortvarend van start. Wie ooit leerde dat je altijd in de tweede versnelling een bocht moet nemen, zo vertelt hij, is eigenlijk te oud voor zuinig rijden in moderne, zuinige auto's. Niemand gelooft dat natuurlijk; elke autorijder vindt zichzelf immers de beste.

Om dat fabeltje de wereld uit te helpen, mogen alle deelnemers in de cockpit plaatsnemen en een ritje maken door een virtuele buitenwijk met rotondes, kruisingen en stoplichten. De eerste keer zonder uitleg over duurzaam rijden en later nog een keer om het geleerde in de praktijk te brengen. Uiteraard met een spelelement. Wie het verst komt met 0,3 liter benzine wint en krijgt een heuse ballonvaart op kosten van de garagehouder. De winnaar reed iets meer dan drie kilometer.

Ecodriving blijkt vooral een lange lijst met gedragstips. "Want áls je eenmaal achter het stuur zit, dan is het belangrijk dat je dat zonder schuldgevoel doet. Dat je een bewuste keuze hebt gemaakt om de auto te nemen en dat je dat dan ook zo zorgvuldig mogelijk doet met een bewuste rijstijl", zegt Peter van Luttervelt van EcoDriving Nederland.

De tips tijdens de test gaan vooral over de juiste versnelling. Altijd zo hoog mogelijk, om te voorkomen dat de motor te veel toeren maakt en dus meer brandstof verbruikt dan strikt noodzakelijk bij die snelheid.

Een andere les is afstand houden, om te voorkomen dat je onnodig hard remt. Hard remmen kost veel energie. Ook is het handig de boordcomputer structureel op actueel brandstofverbruik in te stellen. Dan blijkt bijvoorbeeld meteen hoeveel brandstof het kost om een auto uit stilstand in beweging te krijgen.

Het idee om automobilisten te trainen in duurzaam rijden is niet nieuw. Het begon in 2004 met de campagne 'Het Nieuwe Rijden' van het ministerie van Vrom, waarbij automobilisten les kregen over zuinig autorijden.

Dat nieuwe rijden wordt nu gepromoot door het Instituut voor Duurzame Mobiliteit dat speciaal hiervoor is opgericht door Bovag en Rai. In feite geven ze dezelfde soort regels als de mensen van de EcoDriving-workshop, zegt Gijs Bosman van Bovag: eerder schakelen, banden altijd op spanning houden en motor uit als de auto stilstaat.

Volgens Peter van Luttervelt gaat EcoDriving wel verder. "Het Nieuwe Rijden heeft een beetje een suf imago. Wij wilden dat de opstelling voor de rijsimulatie er modern en strak uitzag. Dat is ons gelukt. Ik denk dat het Nieuwe Rijden eigenlijk ook niet meer past bij de manier waarop bedrijven over mobiliteit denken. Ze denken niet per definitie aan auto's. Ook het gebruik van vervoersmiddelen als bus, trein en fiets hoort bij mobiliteit. Natuurlijk krijg je van ons ook tips om zuiniger te rijden. Maar in onze workshop staat bewustwording van de effecten van autorijden en de eigen rijstijl voorop."

In Nederland volgden in 2010 meer dan 175.000 mensen de workshops en trainingen. Per deelnemer claimt Ecodriving Nederland dat het aanleren van zo'n bewuste rijstijl een besparing kan opleveren van 145 kilo CO2 op jaarbasis. "Er zijn alleen weinig keiharde gegevens beschikbaar", aldus Van Luttervelt.

Daarmee is meteen de valkuil van duurzaam autorijden benoemd. Veel mensen kennen de tips, maar er zijn er weinig die ze in de praktijk brengen. De bijdrage aan CO2-besparing is erg lastig te achterhalen, zegt Anita Direcks van Stichting Natuur en Milieu. Ze benadrukt dat meer nodig is. "Behalve zo zuinig mogelijk rijden in zo zuinig mogelijke auto's, zien we ook graag dat mensen alleen autorijden als het echt nodig is. Een bewuste keuze voor de auto of een ander vervoermiddel dus."

Dat sluit naadloos aan bij de afsluitende tips bij de workshop: laat de auto gewoon staan. Alle ritjes korter dan zes kilometer zijn per definitie niet zuinig. Dat is opmerkelijke taal in een garage vol verleidelijk blinkende fonkelnieuwe auto's.

Deel dit artikel