Duitse kunstzon wijst de weg naar waterstof-vliegtuig

groen

Vincent Dekker

Inspectie van de 149 xenonlampen van de Synlight kunstzon. © DLR, Duits centrum voor lucht- en ruimtevaart
Vincent wil Zon

Vliegen binnen Europa kan over tien jaar wellicht elektrisch, maar voor grotere afstanden zal waarschijnlijk waterstof de kerosine moeten vervangen. Een Duitse kunstzon wijst de weg naar milieuvriendelijke productie van waterstof.

Waterstof is in combinatie met zuurstof een prachtige en krachtige brandstof. Voeg de twee samen en je krijgt veel energie met als 'afvalpoduct' water. Maar waterstof is niet vrijelijk voorradig. Je verkrijgt het door splitsing van, bijvoorbeeld, water. Voeg daar veel energie aan toe en je kunt waterstof en zuurstof oogsten...

Schone belofte
Die milieuvriendelijke kringloop lonkt al vele jaren en waterstof wordt als brandstof ook al lang toegepast in de ruimtevaart. Maar het proces is kostbaar en als vervanging voor benzinemotoren in auto's ondertussen al decennialang niet meer dan een schone belofte. Inmiddels worden batterijen zo snel goedkoper dat die de waterstofauto al voor zijn geboorte uit de markt lijken te drukken.

Anders ligt dat bij vliegtuigen. Batterijen zijn zwaar en voor langere vluchten geen oplossing. Daar zou waterstof wellicht wel een belangrijke rol kunnen spelen (al is veel waterdamp op 10 kilometer hoogte misschien ook weer niet echt milieuvriendelijk...)

3000 graden C
Onderzoekers van het DLR, het Duitse centrum voor lucht- en ruimtevaart, hebben vorige week het zogeheten Synlight laboratorium geopend. Daar hopen zij met behulp van een 'kunstzon' te ontdekken hoe je het slimste waterstof kunt winnen door water te verhitten.

De kunstzon bestaat uit 149 xenon-lampen. Elke lamp is sterk genoeg om een film in een grote bioscoopzaal te projecteren. Concentreer het licht dat zij uitstralen en je krijgt een brandpunt waar de temperatuur kan oplopen tot ruim 3000 graden Celsius. Daarmee kan dan onderzocht worden met behulp van welke metalen bijvoorbeeld het beste waterstof geproduceerd kan worden.

Noordzee-waterstof voor Schiphol
Het is uiteindelijk niet de bedoeling om waterstof grootschalig met deze lampen te gaan winnen. Het idee is om dat met behulp van echt zonlicht en spiegels te doen, zoals er nu in woestijnen al spiegel-zonne-energiecentrales bestaan die water verhitten om met waterdamp turbines aan te drijven en zo stroom te produceren.

Maar mogelijk zijn ook Synlightcentrales met lampen interessant. Bijvoorbeeld om overtollige stroom van windmolens op de Noordzee om te zetten in waterstof. Dat zou straks wel eens heel welkom kunnen zijn op luchthavens rond Londen, Brussel, Amsterdam en verder.




Trouw.nl is vernieuwd. Ter kennismaking mag u nu gratis onze artikelen lezen.

Deel dit artikel

Advertentie