Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Duits boorbedrijf Wintershall wil beter imago voor aardgas

Home

Frank Straver

Een boortoren van de NAM op een productielocatie voor aardgas nabij het dorp ’t Zandt. © ANP

Naar gas boren wordt straks nóg belangrijker, claimt het Duitse boorbedrijf Wintershall. Realistisch of hoogmoed?

Het staat er in koeienletters. Op billboards lang de weg in Kassel. “Hebben we in de toekomst nog olie en aardgas nodig?” De reclametekst komt van het fossiele boorbedrijf Wintershall, gezeteld in de Duitse stad. De vraag blijkt retorisch. Geen twijfel mogelijk, stelde topman Mario Mehren gisteren bij een bedrijfspresentatie, Europa zal nog vele decennia draaien op aardgas en olie.

Lees verder na de advertentie

Een volledig groene energievoorziening, met louter windmolens en zonnepanelen? Dat streven van milieuorganisaties en politici kan volgens Wintershall direct worden toegevoegd aan de collectie sprookjes van de gebroeders Grimm, die ook oud-inwoners en boegbeelden van Kassel zijn.

Wintershall, eigendom van chemiereus en gasverslinder BASF, claimt dat er in 2050 nog evenveel aardgas nodig is in Europa als nu. Herstel: zelfs nog méér. Hoe komt het boorbedrijf daar bij? Gas stoot CO2 uit. En als het internationale klimaatakkoord uit Parijs íets duidelijk maakt, is het wel dat broeikasgas moet dalen.

'In 2050 is nog evenveel aardgas nodig in Europa als nu. Herstel: zelfs nog méér.'

Opmerkelijk genoeg is Mehren juist daarom positief. “Het klimaatakkoord van Parijs betekent geen ‘au revoir’ voor aardgas”, zegt hij. Want steeds meer landen, waaronder ook Nederland, overwegen om vieze kolencentrales te sluiten om het klimaat te sparen. Energiecentrales op aardgas, die ‘slechts’ half zo veel CO2 uitstoten als kolencentrales, kunnen bijspringen om windmolens en zonnepanelen te ondersteunen.

Productie ophogen

Dat het bedrijfsresultaat van Wintershall in 2016 kelderde tot 517 miljoen euro (2015: 1,3 miljard euro) wijt Mehren aan de lage gas- en olieprijs. Ook de verkoop van aandelen in het handelsbedrijf Wingas aan Gazprom drukte het resultaat. Dit jaar zal Wintershall beter boeren, voorspelt hij.

In Noorwegen en Rusland, hofleveranciers van gas voor Europa, wil Wintershall meer gaan oppompen. Ook in Denemarken, Groot-Brittannië en Nederland staan nieuwe plannen op stapel. Zelfs kleine gasveldjes in de Noordzee zouden aantrekkelijk zijn. Meer olie winnen wil het bedrijf ook. Twee nieuwe Nederlandse olieprojecten doopten de Duitsers ‘Rembrandt’ en ‘Vermeer’. Ondertussen gaat het speuren naar nieuwe bronnen door: in Argentinië, het Midden-Oosten en de Noordzee. In 2016 vulde Wintershall 165 miljoen vaten. Een recordaantal. Maar Mehren wil meer.

Is zijn groeistrategie geen hoogmoed?

Is zijn groeistrategie geen hoogmoed? Politiek en maatschappelijk ligt aardgas steeds meer onder vuur. Door de CO2-uitstoot. De winning wordt naar verwachting steeds verder aan banden gelegd. Of en onder welke voorwaarden de gasboor in Europa mag blijven drillen moet blijken. Ook zijn er steeds meer plannen om huizen en gebouwen van het aardgas af te sluiten.

Wintershall pleit voor een beter imago van aardgas. Dat is hard nodig, volgens directielid Martin Bachmann. “Het sentiment rond aardgas is slecht in Europa. Zeker ook in Nederland, mede door de Groningse aardgasproblematiek. Maar feit blijft: met alleen windmolens en zonnepanelen komen we er niet. Willen we dan echt dat vieze kolencentrales overuren draaien?”

De lobby loopt al. Samen met de jaarresultaten slingerde Wintershall een ander bericht de wereld in. Een ‘representatieve peiling’, gehouden onder duizend Duitsers, geeft als uitkomst: 70 procent van de Duitsers wil veel meer aardgas in de toekomst. En de Energiewende, de snelle overstap naar groene energie? Dat vindt een meerderheid van de Duitsers maar duur en lastig. Aldus Wintershall.

Deel dit artikel

'In 2050 is nog evenveel aardgas nodig in Europa als nu. Herstel: zelfs nog méér.'

Is zijn groeistrategie geen hoogmoed?