Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Deze site maakt trein- en bustickets boeken makkelijk én duurzaam

Groen

Robin van Wechem

© Wikimedia
groen doen

Vliegtickets zijn goedkoop met een paar muisklikken te boeken. Dat is voor trein- en bustickets wel anders. Met Green Tickets moet dat veranderen.

Het kostte Marthijn Bontekoning en Jeppe Bijker vorig jaar ongeveer een dag om uit te zoeken hoe ze zowel goedkoop als duurzaam naar Bordeaux konden komen. Ze vroegen zich af of dat niet makkelijker kon en bedachten de website Green Tickets. De routeplanner voor reizen binnen Europa moet het net zo simpel maken om een bus- of treinticket te boeken als een vliegticket. Nu is dat niet zo, zegt Bijker. “Als je in Europa met de trein door meer dan twee landen wilt reizen, kun je dat vaak niet van tevoren boeken.”

Lees verder na de advertentie

Green Tickets combineert de data van alle vervoerbedrijven in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk met data over CO2-uitstoot. In de toekomst komen daar ook andere landen bij. Als je een bestemming invult, geeft de site een reeks vervoersmogelijkheden die zijn gerangschikt op reistijd, prijs en CO2-uitstoot.

Je kunt drie jaar vegetariër zijn en al die bespaarde CO2-uitstoot als het ware weer uit het raampje gooien bij een retourvlucht naar Colombia

Erika van der Linden van Green Tickets

De reistijd wordt berekend van deur tot deur, zegt Erika van der Linden van Green Tickets. “Reistijd met het vliegtuig is weleens vertekenend. Berlijn is een uur vliegen, maar dan ben je nog niet op je bestemming in de stad. De reistijd naar Schiphol telt ook mee.” De CO2-uitstoot van de vervoersopties is gebaseerd op standaardwaarden per kilometer. Het is nog best lastig om daar een goed overzicht van te krijgen, want in elk land wordt stroom voor de trein bijvoorbeeld anders opgewekt. En luchtvaartmaatschappijen zijn niet volledig transparant over hun CO2-uitstoot.

“Ryanair heeft meer stoelen in zijn vliegtuigen dan KLM, dus per passagierkilometer kunnen ze minder uitstoten,” zegt Bijker. “Ook weet je nooit precies hoeveel stoelen er daadwerkelijk bezet waren. Je kunt deze berekeningen zo ingewikkeld maken als je wilt, maar uiteindelijk gaat het erom dat het vliegtuig gemiddeld tien keer meer CO2-uitstoot dan de trein.”

“Je kunt drie jaar vegetariër zijn en al die bespaarde CO2-uitstoot als het ware weer uit het raampje gooien bij een retourvlucht naar Colombia”, voegt Van der Linden toe.

Gewoonte

Experts zijn positief over het platform, mede omdat het trein- en bustickets veel zichtbaarder kan maken. “Veel mensen boeken nu uit gewoonte een vliegticket, zonder zelfs maar over alternatieven na te denken,” zegt Eke Eijgelaar, onderzoeker aan Breda University of Applied Sciences (tot voor kort de hogeschool voor toerisme NHTV). “Als het gemakkelijker wordt om trein- en bustickets te kopen, zal een groep consumenten zeker overstag gaan.”

Zijn collega Paul Peeters, lector duurzaam toerisme en transport, is het daarmee eens. “Waarschijnlijk kun je via Green Tickets op termijn ook goedkope tickets vinden. Bij de trein geldt ook steeds meer dat vroeg boeken loont.”

Peeters ziet verschillende oorzaken voor het stroeve verkoopproces van internationale treintickets. “De luchtvaartsector is internationaler en staat meer open voor verkoop via derden, zoals Cheaptickets.nl. De spoorwegen zijn juist erg op het eigen land of zelfs de regio gericht. Zij hebben vaak een minder commerciële instelling en houden graag alles in eigen hand. Voor binnenlandse treinkaartjes werkt dat redelijk, maar internationaal blijken reserveringssystemen vaak niet compatibel. Neem bijvoorbeeld het reserveren: in Franse treinen moet dat, in Duitse hoeft dat niet. De hoeveelheid ticketsoorten met allerlei ingewikkelde voorwaarden werkt ook verwarrend. In de Luchtvaart zijn die er vrijwel niet.”

Toch stijgt de populariteit van de trein, vervolgt hij. “De semi-directe verbinding Amsterdam-Londen lijkt een groot succes, er wordt al gedacht aan uitbreiding van het aantal treinen. Tussen Brussel en Parijs vliegt vrijwel niets meer en Amsterdam-Parijs wordt gedomineerd door de trein. Na de opening van het traject Barcelona-Madrid pakte de trein al snel meer dan de helft van de markt van de drukste binnenlandse luchtlijn ter wereld. In China groeit het gebruik van het hsl-net sneller dan de luchtvaart.”

Suzanne Kröger, Tweede Kamerlid voor Groen Links, is groot voorstander van betere treinverbindingen. “Van Amsterdam naar Londen is de trein al sneller dan het vliegtuig, omdat je niet allerlei bussen naar het centrum hoeft te nemen. Van Amsterdam naar Berlijn reizen zou in de toekomst in vier uur moeten kunnen. En voor langere afstanden zoals naar Praag of Boedapest is de nachttrein een goede optie. Daarvoor moeten we wel goede afspraken maken met andere landen.”

Het verdienmodel van Green Tickets werkt in principe op basis van commissie, net als andere boekingssites

Peeters bevestigt dat de trein van deur tot deur vaak niet zoveel langzamer is dan het vliegtuig. “Alleen mensen die heel dichtbij een luchthaven wonen en ook naar een plek vlakbij een luchthaven willen reizen, zijn sneller af. Bovendien ervaren mensen reistijd in een vliegtuig als belastender dan in een trein.”

Compensatie

Het verdienmodel van Green Tickets werkt in principe op basis van commissie, net als andere boekingssites. Het bedrijf biedt ook CO2-compensatie aan voor mensen die toch gaan vliegen, maar de milieu-impact deels teniet willen doen. Green Tickets sponsort een project van organisatie Golden Standard, waarbij waterfilters worden aangeboden aan mensen in Laos. Dat spaart indirect CO2 uit, omdat de bevolking dan geen bomen hoeft te kappen voor vuurtjes om water op te koken om het drinkbaar te maken.

Maar Peeters en Eijgelaar hebben twijfels over het nut van zulke projecten. Uit onderzoek van de Europese Commissie naar 5500 compensatieprojecten blijkt dat slechts in twee procent van de gevallen de impact ervan goed werd ingeschat. In 85 procent van de gevallen was het onwaarschijnlijk dat ze broeikasgassen bespaarden die zonder compensatiegeld niet toch al zouden zijn bespaard.

Een ander bezwaar bij compenseren is dat de totale CO2-uitstoot gelijk blijft, terwijl die juist naar beneden moet, zegt Peeters. “Bovendien zijn de huidige prijzen voor CO2 veel te laag, waardoor er een vertekend beeld ontstaat. Mensen denken misschien dat ze voor een tientje de milieuschade voor een vlucht naar Bangkok goed kunnen maken, maar dat is niet zo. Wetenschappers hebben aangetoond dat de prijs per ton CO2 enkele honderden euro’s zou moeten zijn. Dat betekent dat een retourtje Bangkok met compensatie zo’n 500 euro duurder wordt, meer dan een verdubbeling van de ticketprijs. Om echt emissies te reduceren zal er gewoon minder gevlogen moeten worden.”

In de serie Groen Doen worden als duurzaam aangeprezen producten kritisch bekeken. Lees hier meer afleveringen.

Lees ook:

CO2 compenseren met een eigen bos

De milieueffecten van (vlieg)verkeer leiden tot veel discussie. Feit is dat het aantal reiskilometers fors is toegenomen en blijft stijgen. Joost G. van Beek zoekt daar met de stichting Beekenbos een praktische oplossing voor.

Deel dit artikel

Je kunt drie jaar vegetariër zijn en al die bespaarde CO2-uitstoot als het ware weer uit het raampje gooien bij een retourvlucht naar Colombia

Erika van der Linden van Green Tickets

Het verdienmodel van Green Tickets werkt in principe op basis van commissie, net als andere boekingssites