Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

De Duurzame Jonge 100 is veel meer dan duurzaam

groen

Henk Steenhuis

Als een werkgever geen aandacht voor zingeving heeft, zei Gude, “dan is hij volgens Marx een nare kapitalist die de arbeider vervreemdt van zijn eindproduct.” © Hollandse Hoogte

Als vanavond in Hoofddorp de Duurzame Jonge Honderd wordt gepresenteerd, zal het veel gaan over de betekeniseconomie, de circulaire economie, en maatschappelijke betrokkenheid. Maar er is meer aan de hand. 

De snel stijgende populariteit van de 'DJ100' is naar mijn idee een van de vele tekenen van een paradigmashift die we nu beleven: we gaan van een economie gericht op financiële zelfverwerkelijking naar een economie waar ambachtelijke zingeving centraal staat.

Lees verder na de advertentie

Toen wij een paar jaar geleden begonnen met ons journalistieke onderzoek naar zingeving had detacherings- en wervingselectiebureau voor hoogopgeleiden, Yacht net resultaten van een onderzoek onder jongeren gepresenteerd. Daaruit bleek dat maar liefst zestig procent van de jonge, hoogopgeleide werknemers binnen twee jaar hun nieuwe bedrijf alweer verlaat, ondanks de uitstekende arbeidsvoorwaarden. Ze hebben behoefte aan iets anders. Volgens Yacht zijn ze op zoek naar ‘het goede gevoel’.

Het goede gevoel

Dat goede gevoel krijg je onder meer als je achter de doelen van de onderneming staat, duurzaamheid is daarbij een sterk voorbeeld, maar ook maatschappelijk verantwoord ondernemen is een missie waar je als werknemer graag achterstaat. Dit sluit aan bij wat voormalig Denker des Vaderlands, René Gude, ambachtelijk zingeving noemt. Binnen zijn denkraam over zingeving is het de vierde categorie, zinvol, Z4, dat je achter de doelen van de onderneming staat. Als een werkgever daar geen aandacht voor heeft, zei Gude, “dan is hij volgens Marx een nare kapitalist die de arbeider vervreemdt van zijn eindproduct.”

Het is prachtig te zien hoe die DJ100 die vervreemding voorbij is

Dat gebeurt nog steeds veel. In dezelfde periode dat Yacht zijn onderzoek over jongeren presenteerde, sprak Unileverbaas Paul Polman in The Washington Post zijn zorgen uit over de werksfeer in bedrijven. Volgens Polman toont onderzoek aan dat minder dan dertig procent van de mensen gelukkig is op zijn werk. ‘Een angstwekkend cijfer.’ Polman wijt dat gebrek aan geluk deels aan het feit dat mensen op hun werk dingen moeten doen die niet stroken met de waarden die ze thuis hanteren. Dat ze die andere waarden op hun werk moeten hanteren, is jammer, voegde hij er nog aan toe: ‘Want dat betekent dat je of een masker moet dragen op je werk, of een goede acteur moet zijn. Dat keert zich vroeg of laat tegen je. Met als gevolg dat mensen zich niet langer verbonden voelen met bedrijven, in het bijzonder grote bedrijven.’

Dit is precies de vervreemding waar Marx over sprak. Het is prachtig te zien hoe die DJ100 die vervreemding voorbij is. Maar als je de verhalen leest van de jongeren die op de lijst staan, dan valt op dat het plezier dat zij in hun werk hebben op véél meer gebaseerd is dan alleen op duurzaamheid.

Kreukels

Kijk naar Nikesh Jaglal, een jonge professional bij PostNl. Hij vertelde vandaag in Trouw over zijn vondst. Jaglal, die veel via internet koopt, ergerde zich dat hij altijd moet zitten wachten op zijn pakket, en aan het vele plastic dat in de dozen zit. “Dat moet anders,” dacht hij. Zo kwam de student international business management aan de Haagse Hogeschool op zijn idee voor FashionPack, een brievenbuspakje voor kleding.

De Fashion Pack mag duurzaam zijn, voor Jaglal is de esthetische kant van zijn werk minstens zo belangrijk

In zijn verhaal in Trouw viel mij vooral één zin op: "Ik was heel bang voor kreukels, maar het kreukelt nu juist minder." Hieruit blijkt dat de vondst op meer gericht is dan alleen op milieuwinst. De geitenwollensokkengeneratie van twintig jaar geleden zou niet gekeken hebben op een kreukeltje meer of minder. De Fashion Pack mag duurzaam zijn, voor Jaglal is de esthetische kant van zijn werk minstens zo belangrijk. Binnen de zingevingscategorieën van Gude behoort dat tot de tweede variant: het zintuiglijke, Z2. Als daaraan niet voldaan zou zijn, als met andere woorden, het pakketje verfrommelde bloezen zou aanleveren, zou de FashionPack kansloos zijn. Want wat voor Jaglal geldt, geldt voor veel meer jongeren, die kleren via internet bestellen. En dat hij hier bij zijn uitvinding over nagedacht heeft, en zich niet alleen op duurzaamheid gericht heeft, toont ook aan dat hij exact kan formuleren wat de kracht van zijn product is. Volgens Gude: met de zinrijkheid van zijn onderneming, de Z3, zit het ook wel goed.

Natuurlijk, ook een prachtige vondst kan floppen, maar als kledingmerken de vondst omarmen en de FashionPack een succes wordt, dan behoort Nikesh Jaglal vermoedelijk níet tot de jongeren die binnen twee jaar op zoek gaan naar een andere baan. Hij hoeft niet op zoek naar dat goede gevoel. Dat heeft hij al, vanwege meerdere zingevende kanten van zijn werk.  

Trouw.nl is vernieuwd. Vanaf nu is onbeperkte toegang tot Trouw.nl alleen voor (proef)abonnees.

Deel dit artikel

Advertentie
Het is prachtig te zien hoe die DJ100 die vervreemding voorbij is

De Fashion Pack mag duurzaam zijn, voor Jaglal is de esthetische kant van zijn werk minstens zo belangrijk

Wilt u dit artikel verder lezen?

Maak vrijblijvend een profiel aan en krijg gratis 2 maanden toegang tot Trouw.nl.

Het e-mailadres bij dit profiel is nog niet bevestigd. Een link om te bevestigen kun je vinden in je inbox.
Ben je de link kwijt? Vraag hier een nieuwe aan.

Ongeldig e-mailadres

Wachtwoord is niet correct

tonen

Wachtwoord komt niet overeen

tonen

U moet akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden

Wij gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Lees onze privacy statement.