Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

De Duitse auto-industrie is om: elektrisch rijden heeft de toekomst

Groen

Wilfred van de Poll

De Toyota Mirai, een auto die op waterstof rijdt © TR BEELD

Worden het accu’s of toch auto’s op brandstofcellen met waterstof? Bosch wil een doorbraak forceren en zet in op het laatste.

Lang hebben ze getreuzeld, maar sinds enige tijd is de Duitse auto-industrie om: elektrisch rijden heeft de toekomst. Elektrische auto’s ‘made in Germany’ moeten de wereld gaan veroveren. Alleen: waar moeten ze op lopen? Volkswagen, Duitslands grootste autobouwer, zet in op accu’s. Bosch, ’s werelds grootste leverancier van auto-onderdelen, op brandstofcellen met waterstof.

Lees verder na de advertentie
De stap van Bosch toont dat er echt een schakel is omgezet in Duitsland

Martin Gornig

Dat laatste is nieuw: Bosch kondigde vorige week aan om groots te gaan investeren in brandstofcellen. Die zetten waterstof om in energie. Ze zijn duurder dan accu’s. Toch denkt Bosch dat waterstof over enkele jaren een miljardenmarkt is. Door nu met zijn volle gewicht op die techniek in te zetten, wil Bosch een doorbraak forceren en die toekomstige markt naar zich toetrekken.

Bosch gaat met het kleinere Zweedse bedrijf Powercell brandstofcellen ontwikkelen die in 2022 in serieproductie op de markt moeten komen. Waterstof lijkt het meest geschikt voor zware voertuigen als vrachtwagens en bussen, omdat zij te groot zijn voor een batterij. Maar Bosch denkt dat de techniek ook voor personenauto’s interessant wordt. Tegen 2030 loopt een vijfde van alle elektrovoertuigen op brandstofcellen, schat Bosch.

De Watertstof auto van Hyundai © Koen Verheijden

De knop is om

“De stap van Bosch toont dat er echt een schakel is omgezet in Duitsland”, zegt onderzoeker Martin Gornig, die voor het Deutsches Institut für Wirschaft in Berlijn de auto-industrie volgt. “Beide technologieën, waterstof en accu’s, bediscussiëren we al lange tijd in Duitsland. Men deed een beetje onderzoek, men experimenteerde wat, maar de echt dure stap naar serieproductie, daaraan waagde men zich niet.”

Dat gold ook voor het vervaardigen van accu’s. Volkswagen verkondigt weliswaar al een tijdje het evangelie van elektrisch rijden – het bedrijf wil de komende jaren miljoenen elektrische auto’s van de band laten rollen – maar de accu’s moeten allemaal uit het buitenland komen. Vooral uit Azië, daar komt 84 procent vandaan. De Aziaten lopen sowieso voorop met elektrisch, zegt Gornig.

Maar ook bij accu’s is er nu een eerste stap gezet voor Europese productie. Een Duits-Frans ‘consortium’ gaat accu’s produceren, eerst in een ‘pilot’-fabriek in Frankrijk, daarna ook, zo is de bedoeling, in Duitsland. Opel – tegenwoordig onderdeel van het Franse Peugeot – neemt eraan deel. De Europese Unie pompt 1,2 miljard euro in het project en wil nog veel meer miljarden beschikbaar stellen.

“Er wordt nu eindelijk met relevante grootte geïnvesteerd in het vervaardigen van accu’s”, zegt Gornig. Dat de Duitsers zo lang aarzelden om die knop om te zetten, is omdat ze lang aan hun beproefde benzine- en dieselmotoren bleven hangen, legt hij uit. “Ze verdienden zo goed aan hun huidige technieken dat ze de noodzaak niet voelden om te investeren in elektrisch rijden.”

Macht

Dat was niet de enige reden. De andere was: ze wisten niet welke techniek zou gaan winnen. Niemand wilde op het verkeerde paard wedden. De kans dat in de toekomst meerdere aandrijftechnologieën voor elektrisch rijden naast elkaar zullen bestaan schat Gornig klein in. “Waarschijnlijk wint maar eentje het pleit.” Duitse fabrikanten wachtten daarom liever af hoe de zaken zich zouden ontwikkelen, aldus Gornig.

En nog altijd is de strijd tussen waterstof en accu’s onbeslist. “Beide technologieën hebben voordelen, maar ook grote risico’s. Bosch is echt een grote speler. Dat die nu voor waterstof gaat, dat is een interessante wending. Maar de investeringen in accu’s zijn ook erg fors. We zullen zien wie wint.” De meeste autobouwers gaan vooralsnog voor accu’s. Toyota is een uitzondering, net als BMW – dat bedrijf investeert in beide technieken.

In Duitsland klinkt vaak gesomber over de toekomst: zijn de autofabrikanten niet veel te laat met de afslag naar elektrisch? Gornig vindt dat te voorbarig. “De markt is nog jong, er is veel beweging. En vergis je niet: de Duitse autofabrikanten, dat zijn enorm sterke bedrijven met een grote macht om de markt te bepalen. Nergens ter wereld zijn zoveel ingenieurs aangesteld.”

Lees ook: 

Goedkoop vulstation zet waterstofauto terug op de agenda.

Er rijden in Nederland slechts 31 auto’s rond op waterstof. De verklaring daarvoor is eenvoudig: op slechts drie plaatsen kan waterstof getankt worden.

Breda kiest voor vuilniswagens op waterstof. 

De gemeente Breda gaat tien vuilniswagens én tien stadsbussen laten rijden op waterstof. De stad gaat volgend jaar ook een tankstation voor waterstof installeren: het vierde in Nederland.

Drie grote initiatieven voor waterstof zouden wel eens voor een doorbraak kunnen zorgen.

Bedrijven werken hard aan een alternatief voor vuile energie. Waterstof biedt volgens experts kansen. 

Een warm huis dankzij waterstof? Delftse studenten zijn proefkonijn tijdens experiment. 

‘Groene’ waterstof kan in de toekomst huizen verwarmen zonder dat er aardgas aan te pas komt. 

Deel dit artikel

De stap van Bosch toont dat er echt een schakel is omgezet in Duitsland

Martin Gornig