Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

Consumenten eten 18 procent meer duurzaam voedsel

Groen

© ANP

Steeds vaker gaat biologische ham, groente of melk de winkelmand in. Consumenten hebben vorig jaar 18 procent meer duurzaam voedsel gekocht dan het jaar daarvoor. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2014, die staatssecretaris Sharon Dijksma (Economische Zaken) woensdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Het marktaandeel van dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel steeg van 6 naar 7 procent, blijkt uit de monitor. Het gaat om minstens 2,6 miljard euro, waarvan ruim 1,1 miljard euro biologische producten.

Horeca, zorginstellingen en catering (de professionele markt) zijn vorig jaar veel meer duurzame producten gaan gebruiken. Volgens de monitor steeg hun gebruik van duurzaam eten met 74 procent. In supermarkten en speciaalzaken zet de duurzame groei gestager door.

"Dat duurzaam voedsel de toekomst heeft blijkt wel uit de forse groeicijfers", reageert Dijksma. "Mensen zijn steeds meer bereid geld uit te geven aan een duurzaam en eerlijk product. Dat is goed nieuws voor het milieu en dierenwelzijn. Maar zeker ook voor alle voedselproducenten die willen verduurzamen."

Bij de duurzame producten groeiden vooral koffie (52 procent), eieren (40 procent) en zuivel en drank (ruim 30 procent). De sectoren vlees (0 procent) en vis (min 4 procent) weken af. Dit komt onder meer omdat consumenten sowieso minder hebben uitgegeven aan vis en vlees. Ook is er minder vis met een keurmerk gevangen.

De Monitor Duurzaam Voedsel wordt jaarlijks gedaan. Vorig jaar bleek dat in 2013 consumenten 10,8 procent meer uitgaven aan duurzaam voedsel van in 2012.

Deel dit artikel