Uw profiel is aangemaakt

U heeft een e-mail ontvangen met een activatielink. Vergeet niet binnen 24 uur uw profiel te activeren. Veel leesplezier!

CO2-label voor vakanties moet zich eerst bewijzen

Groen

Charlot Verlouw

© anp

Een label bij je vakantie dat vertelt hoeveel CO2-uitstoot je ermee veroorzaakt, en alternatieven om die uitstoot te verminderen. Dat is in een notendop het nieuwe initiatief van reisbrancheorganisatie Algemene Nederlandse Vereniging van Reisbureaus (ANVR).

Vul transport, accommodatie en excursies in en er komt een CO2-uitstoot aan te hangen. Een soort rekenmachine dus, ontwikkeld in samenwerking met de hogeschool NHTV in Breda. Maar laat een consument, die toch graag naar Thailand op vakantie gaat, zich hierdoor beïnvloeden?

Dat moet nog uitgezocht worden door de brancheorganisatie. Voorlopig is de calculator alleen voor organisaties die zijn aangesloten bij de ANVR. "We willen de organisaties inzicht bieden in de reizen die ze aanbieden", zegt Gerben Hardeman, manager duurzaam toerisme van de ANVR. Minder CO2-uitstoot wanneer gekozen wordt voor een andere vlucht of manier van reizen bijvoorbeeld, of juist meer CO2-uitstoot als er een ander huis in het pakket zit. Ook voor losse onderdelen kan informatie over de CO2-uitstoot opgevraagd worden. De calculator kreeg de prijs voor het  beste innovatieve idee bij de Tourism for Tomorrow uitreiking in het Amerikaanse Dallas, een van de hoogste onderscheidingen in de reisbranche.

Geen keurmerk
De ANVR hoopt dat consumenten vanaf het najaar gebruik kunnen maken van de informatie. "We denken aan een label waarbij de uitstoot van verschillend samengestelde vakanties duidelijk wordt", zegt Hardeman. Hij benadrukt dat mensen vooral op vakantie moeten blijven gaan. "Het label wordt een keuze, geen keurmerk. We willen klanten bewust maken van hun CO2-uitstoot en een alternatief bieden als ze daar behoefte aan hebben."

Robert Dur deed onderzoek naar het effect van dit soort stimulansen aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Hij is positief over het initiatief van de ANVR, omdat het inzicht geeft in alternatieven voor vervuilende vakanties. Maar of het op de lange termijn zal werken? "Mensen zijn in het begin vaak enthousiast bij dit soort dingen, maar het moet nog blijken of het ook op de lange termijn effect zal hebben."

Er is nog weinig onderzoek gedaan naar de effecten op de lange termijn van dit soort stimulansen. Twee studies, een uit Noorwegen en een uit de Verenigde Staten, tonen tegengestelde resultaten. "In de Verenigde Staten zag je op de lange termijn nog de positieve effecten van informatie over CO2-uitstoot van verschillende energieleveranciers." In Noorwegen ging het om een moreel appèl van de Belastingdienst. "Daar werd in het eerste jaar gehoor aan gegeven, in het tweede jaar was hier niets meer van over."

Andere initiatieven
Er zijn al enkele initiatieven waarmee de CO2-uitstoot van reizen, door de lucht en over de weg, gecompenseerd kan worden. Via de site van GreenSeat betaal je voor je uitstoot. Met dat geld wordt in ontwikkelingslanden geïnvesteerd in duurzame energie. Vergelijkbaar is de site treesforall, dat het geld investeert in het planten van bomen en andere duurzame projecten. Volgens Hardeman van de ANVR wordt hier nog beperkt gebruik van gemaakt.

Lees verder na de advertentie
We willen klanten bewust maken van hun CO2-uitstoot en een alternatief bieden als ze daar behoefte aan hebben

Gerben Hardeman, ANVR

Deel dit artikel

We willen klanten bewust maken van hun CO2-uitstoot en een alternatief bieden als ze daar behoefte aan hebben

Gerben Hardeman, ANVR